D Daniel 109 skrev:
Du är helt ute och cyklar. Du debiteras för förbrukad energi. Den mäts nu ackumulerat per timme. Enheten är normalt sett kWh.
Hur förbrukar man energi?

• Haha
Granngubben
  • Laddar…
Man förbrukar den inte i egentlig mening, man omvandlar den till andra former och tappar exergi.

En till skärmdump från Gävle Energi, på förbrukningen, det var fel skrivet av mig, ska alltså vara kwh.

Tackar för goda uträkningar.
Någon som har koll på hur mätarena mäter? Är det en linjär mätning eller mäter dom toppar per tidsenhet?

Min topp, är under den ökade förbrukningen som min microugn drog under tre minuter.

[

QUOTE="Mats Edström, post: 4642785, member: 527995"]Gjorde ett litet experiment, höll nere förbrukningen så långt jag kunde. Slog igång mikrovågsugnen på ca 800w under ca 3 minuter. Det jag läser av på förbrukningen samma timme, är att den ökade under den timmen med ca 0,8 ah

Det verkar som om elmätaren mäter vad jag har för maxförbrukning under en timme, debiteras för den toppen även om jag bara förbrukat den nivån under en kort period.

Börjar nu föra elförbrukningsdagbok för att kunna stämma av mer exakt, men
Någon som har liknade erfarenhet eller kunskap om hur mätaren mäter?[/QUOTE]
Stapeldiagram som visar timvis elförbrukning med en topp under en period den 17 februari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Daniel 109 skrev:
Du är helt ute och cyklar. Du debiteras för förbrukad energi. Den mäts nu ackumulerat per timme. Enheten är normalt sett kWh.
Helt rätt, jag skrev fel, det ska vara kwh

D Daniel 109 skrev:
Man förbrukar den inte i egentlig mening, man omvandlar den till andra former och tappar exergi.
Då är vi överens!

Gissningsvis så var det nog bara slumpen som gjorde att något annat också gick igång och drog mer just när du gjorde testet. Prova några fler gånger så ska du se att det inte blir så stor skillnad varje gång..

Mätaren mäter inte toppar. Du måste haft ngt. annat igång under den timmen

E
fgo fgo skrev:
Hur förbrukar man energi?
Genom att t.ex. vara ute och cykla :rofl:

• Gilla
  • Haha
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Glöm inte att när vi säger en mikrougn på 800W så är det dess uteffekt, den drar nästan dubbla effekten för att åstadkomma detta. 800W drar c:a 1400W totalt.
Nej,är den stämplad 800 W så skall den dra 800W som mest.
En Elmotor kan dra 6× märkströmmen i startögonblicket.
Men en Micro?

• Gilla
Mats Edström
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Nej,är den stämplad 800 W så skall den dra 800W som mest.
En Elmotor kan dra 6× märkströmmen i startögonblicket.
Men en Micro?
Det beror på vilken "stämpel" du tittar på. Om det är typskylten som säger 800W så är det vad den max skall dra. Men ofta är det en uppgift på kontrollknapparna på mikrovågsugnar, den effekt man ställer in där motsvarar vilken effekt på mikrovågorna det är. Om det sedan blir 1400 i förbrukad effekt vet jag inte. Har trott att det är bra verkningsgrad på mikrovågsugnar.

MultiMan
Effekten på en mikrovågsugn anges i avgiven effekt till maten och inget annat. Alltså tar den betydligt mer från väggen, då omvandlingen inte är 100% effektiv.

B
MultiMan MultiMan skrev:
Effekten på en mikrovågsugn anges i avgiven effekt till maten och inget annat. Alltså tar den betydligt mer från väggen, då omvandlingen inte är 100% effektiv.
Menar du att märkskylten på mikrovågsugnar inte stämmer?

MultiMan
Vem köper ugn efter märkskylten? Brukar ni går in och säga: "Jag vill ha en ugn som förbrukar 1000W. Hur bra den värmer maten kvittar."

Det är praxis att köpa (och prata om/jämföra) mikrovågsugn efter avgiven effekt.

MultiMan MultiMan skrev:
Vem köper ugn efter märkskylten? Brukar ni går in och säga: "Jag vill ha en ugn som förbrukar 1000W. Hur bra den värmer maten kvittar."

Det är praxis att köpa (och prata om/jämföra) mikrovågsugn efter avgiven effekt.
Nej,men det är bra o veta hur mycket den förbrukar vid elprojektering och elinstallation.

• Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
E
De som håller på med elprojektering har nog koll på, får jag hoppas, att mikrovågsugnars verkningsgrad ligger kring 60-65% och att det oftast är mikrovågseffekt och inte märkeffekt som skyltas med i försäljningssammanhang

• Gilla
Mats Edström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.