7 386 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Elmätare
Sida 1 av 3
Man räknar utifrån "normalförbrukning" i hushållet, tittar på vilka appatater resp. värmeprylar som finns. Dvs man delar upp faktiskt förbrukning (från elmätaren) och gör en intelligent "gissning" av hur mkt som är hushållsel. resp uppvärmning,
Det finns inget krav på att sätta in speciella elmätare för att kunna göra energideklarationen....
Det finns inget krav på att sätta in speciella elmätare för att kunna göra energideklarationen....
Det var ju inga stora pengar. Jag trodde det var ett nytt myndighetspåfund som bara kostar utan att kunna ge något igen. 800 kr för en elmätare kan man säkert tjäna in snabbt, med energihushållning och jämförelser. Tack för info.
Drifttiden kan man normalt sett se men eftersom du aldrig kan veta COP så kan du inte räkna ut förbrukad effekt. Att pumpen klarar att producera en viss effekt är ju ointressant.MatsT skrev:
Men nu varierar ju förbrukad effekt med levererad temperatur ut. Ju högre temperatur desto tyngre för kompressorn att komprimera köldmediat. Variationen på vår pump tex ligger på mellan 2,3 och 3,6kW beroende på framledningstemperatur.
(oops flera svar samtidigt)
Hrm jag tänker kanske fel.
Du har rätt i att pumpen drar lite olika beroende på driftsfall (både ingående tempskillnad, samt framledningstemp)
så värdena blir inte exakta.
Exempel Nibe fighter1125 Köldmedelspump, värmebärarpump = ca 250W.
Cirkpump 100W (går ofta hela tiden)
Kompressor 2,,3kW
Drift tid 1000h = 2550 kWh
Om man inte har varvtalsstyrning på kompressor, o inte har olika steg på tillskottet så
kanske det går att få en grov uppfattning av fördelningen. Men å andra sidan ett par hundralappar
för en elmätare är nog ändå en lättare lösning ;-)
Hrm jag tänker kanske fel.
Du har rätt i att pumpen drar lite olika beroende på driftsfall (både ingående tempskillnad, samt framledningstemp)
så värdena blir inte exakta.
Exempel Nibe fighter1125 Köldmedelspump, värmebärarpump = ca 250W.
Cirkpump 100W (går ofta hela tiden)
Kompressor 2,,3kW
Drift tid 1000h = 2550 kWh
Om man inte har varvtalsstyrning på kompressor, o inte har olika steg på tillskottet så
kanske det går att få en grov uppfattning av fördelningen. Men å andra sidan ett par hundralappar
för en elmätare är nog ändå en lättare lösning ;-)