det gick då inte hemma, dom var här och bytte för inte så längesen, och jag frågade om jag kunde få den gamla att ha till lillstugan som jag funderar på att hyra ut, det kom ett bittert nej till svar, den skall läsas av ett par tre gånger sen ska den arkiveras sa han..bax skrev:
jo men jag har sett såna på blocket och även hört att dom kommer ut till privatpersoner tillslut, jasså du då är det väl nån som begår lagbrott då.. jaja OK jag köper väl en på blocket istället om du ska va så sniken då, sa jag till han.
Går inte hos oss, vi skippar iväg alla mätare till begravningsentreprenörer som gräver ner mätarna på mätarkyrkogården. Fast glömma är ju mänskligt 
pefo skrev:
Visst, vi bokför vilka mätare som finns i vilken pall. Men tänk dig en lastpall, 7kragar hög, full med elmätare.
Och den du skall ha tag på ligger naturligtvis...längst ner.
Vi funderade också på att fotografera alla mätare, men bedömde att tiden som går åt till att leta reda på en enstaka gammelmätare blir mindre än tiden som går åt till att fotografera ALLA mätare. Och katalogisera detta.
Hur gör ni för att söka sedan? Döper bildfilerna till mätarnumret?
Efter sex månader, och vi fått ihop till ett fullt flak, kommer mätardödgrävarn och gör sitt jobb. Men någon gammelmätare blir kvar som bra-att-ha.
Tycker i övrigt att detta är ett vansinnesprojekt. Billigare/bättre för kunden, pyttsan.
Jag vet inte åt vilka tpsoft jobbar, men jag bytte tidigare mätare åt E-Off i Skåne och då tog vi bilder på varenda mätare ,varje byte dokumenterades till leda mha en liten handdator. Vi sparade till en början mätarna tills det var verifierat att bilderna på mätaren var okej. Senare kastade vi alla mätare så fort vi kom till depå. En 36fotare i veckan blev det ungefär.
Kan till 100% hålla med bax om att detta knappast kommer bli billigare för kunden då det är mycket service på de nya mätarna, mestadels pga av dålig mobiltäckning & känslighet för överspänning.
Slutade en mätare svara på förfrågan om mätarställning fick vi köra ut och kontrollera, i hälften av fallen hade ElektroSandberg stängt av kundens abbonemang, kanonexempel på att ena handen inte vet vad den andra gör.
//J
Kan till 100% hålla med bax om att detta knappast kommer bli billigare för kunden då det är mycket service på de nya mätarna, mestadels pga av dålig mobiltäckning & känslighet för överspänning.
Slutade en mätare svara på förfrågan om mätarställning fick vi köra ut och kontrollera, i hälften av fallen hade ElektroSandberg stängt av kundens abbonemang, kanonexempel på att ena handen inte vet vad den andra gör.
//J
DET kan du ge dig fasen på att det stämmer!! min steg med 200kwh/mån! de gamla mätarna blir tröga i räkneverket och går då långsammare med tiden pga. friktionen, men de nya elektroniska marodörerna är inte barmhärtiga för 5 öre, dom tar betalt för exakt det du förbrukar..Andreas_Hansson skrev:
jag tycker ju att elpriserna borde sänkas nu, eftersom det blir en helvetes massa extrapengar åt elbolagen nu när det försvinner en massa svinn, och dessutom är den nya mätaren i princip omöjlig att manipulera så svinnet från de flesta elstölder försvinner ju också...
men vem är det som tjänar på det?, JO direktörerna som fyller sina fickor för fulla muggar och jublar..
Jag jobbar åt e-on i skåne med mätarbyten och här går det till så som Casca säger. Det som ej skall glömmas är att detta inte är nåt elleverantörerna kommit på utan regeringen. Har hört folk som tycker att de nya är bättre och vissa tycker de är sämre, men det e ju självklart att vissa tycker det är skit då de får betala för vad de verkligen använder och inte vad e-on uppskattat att de ska använda. Är en hel del som får chock räkningar när vi läst av de gammla mätarna.
Det är nog väldigt olika hur hanteringen med mätare sköts. De ska naturligtvis fotograferas och sparas ett tag innan det kan bli tal om att sättas upp igen hos någon behövande.
Det är ju också så att när kunden med den nedmonterade mätaren väl betalat fakturan för avräkningen så har han ju godkänt affären och då är mätaren "fri"
Hos oss kostar det en tårta vanligtvis för en mätare *L* Vet att installatörerna på orten brukar ta mellan 200-400:- för en nedtagen..
Det är ju också så att när kunden med den nedmonterade mätaren väl betalat fakturan för avräkningen så har han ju godkänt affären och då är mätaren "fri"
Hos oss kostar det en tårta vanligtvis för en mätare *L* Vet att installatörerna på orten brukar ta mellan 200-400:- för en nedtagen..
Det är ett politskt beslut som TVINGAR nätägarna att innan 2009 ha bytt alla mätare till sådana som man momentant kan avläsa.
Syftet är enligt regering och riksdag ett steg i att minska elanvändningen i landet, mätarbytet är troligtvis bara det första steget senare kommer troligtvis nån typ av differentierad taxa att införas där höga momentana effektutag kommer att "bestraffas" med högre kwh pris.
Syftet är enligt regering och riksdag ett steg i att minska elanvändningen i landet, mätarbytet är troligtvis bara det första steget senare kommer troligtvis nån typ av differentierad taxa att införas där höga momentana effektutag kommer att "bestraffas" med högre kwh pris.
Såvitt jag förstått tvingar bara politikerna nätägarna att läsa av månadsvis. Orsaken är att man ska fakturera faktisk förbrukning istället för att gissa.
Fjärravläsning har nätägarna sen själva kommit underfund med, det blir helt enkelt för dyrt att åka runt och läsa av varje månad. Som bonus får man möjlighet att läsa av ännu oftare och utveckla systemet med olika elpris vid olika belastning. Olika taxor för dagtid o nattetid har ju funnits länge.
Just att felvisningen försvinner borde märkas på nätavgiftens rörliga del. Den felvisning som finns idag borde hamna som nätförlust och är (delvis) orsaken till att nätägaren tar betalt per KWh.
Fjärravläsning har nätägarna sen själva kommit underfund med, det blir helt enkelt för dyrt att åka runt och läsa av varje månad. Som bonus får man möjlighet att läsa av ännu oftare och utveckla systemet med olika elpris vid olika belastning. Olika taxor för dagtid o nattetid har ju funnits länge.
Just att felvisningen försvinner borde märkas på nätavgiftens rörliga del. Den felvisning som finns idag borde hamna som nätförlust och är (delvis) orsaken till att nätägaren tar betalt per KWh.