3 697 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Elmätare
Jag tänker kopa hrysbostad hus som har tre lägenheter. Det finns bara ett abonnemang på hela fastigheten. Jag vill hyra ut lägenheterna utan el och skaffa två abonnemang till så hyresgäster betalar för elen.
Löner det sig? vilken är det bästa lösningen?
Tacksam for tips.
MVH
Meytham
.
Löner det sig? vilken är det bästa lösningen?
Tacksam for tips.
MVH
Meytham
.
Om lägenheterna i dagsläget har egna elcentraler så är det ett ganska enkelt ingrepp att installera separata elmätare för varje lägenhet.
Du kommer antagligen behöva ett abonnemang för gemensamma utrymmen. Typ källare, förråd, utomhusbelysning, motorvärmare, tvättstuga m.m. Men den kostnaden är ju lätt att räkna ut ett snitt på och lägga på en schablonkostnad på varje lägenhets månadshyra utefter antal kvadratmeter.
Jag tvivlar på att det kommer löna sig, eftersom det kostar en del att göra en sådan installation.
Du kommer antagligen behöva ett abonnemang för gemensamma utrymmen. Typ källare, förråd, utomhusbelysning, motorvärmare, tvättstuga m.m. Men den kostnaden är ju lätt att räkna ut ett snitt på och lägga på en schablonkostnad på varje lägenhets månadshyra utefter antal kvadratmeter.
Jag tvivlar på att det kommer löna sig, eftersom det kostar en del att göra en sådan installation.
En variant kan vara undermätare i lägenheterna. Det är mätare som enbart du läser av. Då kan man fördela den totala elkostnaden mellan hyresgästerna mer rättvist.
Obs Det är inte tillåtet att sälja el med förtjänst till hyresgästerna.
Obs Det är inte tillåtet att sälja el med förtjänst till hyresgästerna.
Det kommer att löna sig i längden, enligt min mening, att anordna separata abonnemang till varje lägenhet.
Initialt har du en kostnad och den måste kanske fördelas på en 5-8 år innan den är betald men du vinner att varje hyresgäst betalar för sin förbrukade el. Därmed hålls el-slöseriet på den nivå som varje hyresgäst är beredd att betala för.
Med gemensam mätare så får hyresgästen lätt intrycket att "någon annan" betalar och därför finns det inget incitament att spara på förbrukningen.
Initialt har du en kostnad och den måste kanske fördelas på en 5-8 år innan den är betald men du vinner att varje hyresgäst betalar för sin förbrukade el. Därmed hålls el-slöseriet på den nivå som varje hyresgäst är beredd att betala för.
Med gemensam mätare så får hyresgästen lätt intrycket att "någon annan" betalar och därför finns det inget incitament att spara på förbrukningen.
Och hur mycket kostar det att teckna ett nytt abonnemang. Kolla det med nätägaren innan du tar nått beslut. Det är troligen mycket billigare om du sätter in egna elmätare som får ligga till grund för vad hyresgästerna får betala.
Alldeles säkert är detta den billigaste varianten, men tillåter nätägare detta?.elmont skrev:
Kan bli besvärligt om du hamnar i tvist hyresgästen.
En viktig fråga är den totala energikostnader för en lägenhet.
En hyresgäst med egen tvätt och diskmaskin får en hög elkostnad för uppvärming av kallvatten. Om samma hyresgäst istället väljer manuella metoder som förbrukar stora mängder varmvatten.
En hyresgäst med egen tvätt och diskmaskin får en hög elkostnad för uppvärming av kallvatten. Om samma hyresgäst istället väljer manuella metoder som förbrukar stora mängder varmvatten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite OT:
Bodde några år i min ungdom i ett fint hyreshus mitt i stan.
Morsan var sparsam med hushållspengarna och strängt hållen av farsan.
Tvättstugan i källaren hade en tvättmaskin med myntautomat.
Så morsan stoppade i en krona, och när maskinen började fylla på vatten stängde hon av den, fyllde på med några hinkar hetvatten från kranen och satte sedan igång maskinen igen.
Hur många kronor per månad hon sparade genom detta vet jag inte, men det kan inte ha varit många
Bodde några år i min ungdom i ett fint hyreshus mitt i stan.
Morsan var sparsam med hushållspengarna och strängt hållen av farsan.
Tvättstugan i källaren hade en tvättmaskin med myntautomat.
Så morsan stoppade i en krona, och när maskinen började fylla på vatten stängde hon av den, fyllde på med några hinkar hetvatten från kranen och satte sedan igång maskinen igen.
Hur många kronor per månad hon sparade genom detta vet jag inte, men det kan inte ha varit många
roland53, det är rätt vanligt att man har ett abonnemang på hela fastigheten med flera hyresgäster för att sedan dela på kostnaden mellan hyresgästerna. Det vanligaste är väl att då "ingår" elkostnaden i hyran och ofta baserar man den delen av hyran på uppmätt förbrukning för lägenheterna. Det är först när man vill tjäna pengar på försäljningen som det kan börja bli lite besvärligt.
Det blir klart billigare om du har egna mätare till hyresgästerna. Det kostar en del med fler abonnemang.
Som tidigare inlägg föreslår så köp elmätare till varje lägenhet och låt en elinstallatör koppla in dem. Fundera även på att mäta varmvatten/värme individuellt om det är ekonomiskt försvarbart, många bostadsrättsföreninger och även hyresvärdar installerar detta i samband med renoveringar. Fördelen är att hyresgästen betalar för sin egen förbrukning och ofta ser man att både varmvatten och värmeförbrukning minskar när detta installerats.
Men det har gjorts beräkningar och undersökningar betr. mätning av varmvatten förbrukning och branschen anser allmänt att en sådan mätning inte lönar sig.
Det var på G att EU skulle lagstifta om sådan mätning just för att reducera energianvändningen men bl.a svenska branschorganisationer gick emot detta pga negativ lönsamhet.
Dvs de hävdar att det var kontraproduktivt.
Det var på G att EU skulle lagstifta om sådan mätning just för att reducera energianvändningen men bl.a svenska branschorganisationer gick emot detta pga negativ lönsamhet.
Om jag minns rätt så var det två aspekter av det som presenterades. Det ena var att kostnaden för att installera individuell mätning av värme ansågs orimlig i förhållande till hur mycket energi som sparades. Det andra var att man genom att införa debitering för faktisk förbrukning av hyresgästerna tog bort incitament för fastighetsägaren att utföra energibesparande åtgärder på byggnaden. Därmed inte sagt att det inte sparar energi. Lagstadgade krav hävdades vara kontraproduktiva. Men det är fortfarande energibesparande i många enskilda fall.roland53 skrev:Men det har gjorts beräkningar och undersökningar betr. mätning av varmvatten förbrukning och branschen anser allmänt att en sådan mätning inte lönar sig.
Är det el värme kan det slå åt flera håll.
Har själv råkat ut för att en hyresgäst åkte på långsemester en vinter och slog då av värmen vilket gjorde att grannarna till denna fick kalla innerväggar med höjda värmekostnader som följd. Även vattnet frös.
Har själv råkat ut för att en hyresgäst åkte på långsemester en vinter och slog då av värmen vilket gjorde att grannarna till denna fick kalla innerväggar med höjda värmekostnader som följd. Även vattnet frös.
Klicka här för att svara