6 925 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Elmätare till luftvärmepumpen
För den som funderar om ifall en trefasmätare funkar med enfas så tänk på fallet att två huvudsäkringar (före mätaren) är trasiga - elbolaget skulle inte varit glada om strömmen från den återstående fasen hade blivit gratis. Likaså hade kunden blivit ilsken om denne överdebiterats. Därför funkar iaf "mätartavle-mätare" för 3-fas fint på 1-fas.
Den där mätaren mäter endast strömmen, dvs man får antaga att spänningen är konstant (230 V, exvis) och att fasvinkeln är 0 grader.stilofunk skrev:
För elelement funkar det ju, men en värmepump är nog lite vanskligt. Risken är att man får ett fel i storleksordningen 10-30%
Själv använder jag mig av dessa....
E0981087
E0981087
Jag har för mig att det endast är storkunder som betalar för reaktiv effekt, stämmer inte det?mycke_nu skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Jo det stämmer.stilofunk skrev:
Elmätaren som länkas till ovan mäter den faktiska strömmen, så när mätaren beräknar effekten utifrån den förprogrammerade spänningen så blir det i verkligen den skenbara effekten S som beräknas och visas (om den inte har några justeringsmöjligheter - men man har nog svårt att bedöma vilken faktor som skulle användas).
Dvs mätaren visar i allmänhet lite för mycket, beroende på hur stora fasvinklar det är mellan ström och spänning.
Spänningen kan också variera ganska mycket vilket inverkar, men medelspänningen bör hålla sig ganska nära 230 V så utslaget på lite tid bör det jämna ut sig.
Om vi ska överdriva detta och låta det spåra ut fullständigt så kan denna fixa även reaktiv effekt ... 
E0980892
E0980892
"Enklare mätare", typ köpt på macken för att stoppa i ett vägguttag och kolla kaffebryggaren med kan nog ha sämre noggrannhet än en "riktig" mätare avsedd för debitering eller industriellt bruk.
Men att köpa en- eller trefasmätare, att köpa Kamstrup, ABB, Carlo Gavazzi, eller något av alla andra kända märken gör ingen större skillnad. De tillvkerkar alla mätare med 2%, 1% eller 0,5% (välj själv prisnivå) noggrannhet. 1% är normalt för förbrukning på vanlig villanivå. Även ett antal "billiga" märken, typ "egen märkesvara" från våra olika grossister ligger normalt på 1%. Denna uppgift är lätt att kolla före köpet. Priserna kan variera väldigt mycket mellan en- och trefas, liksom mellan olika fabrikat.
0,5% mätare (normalt använda på den nivån som elverkt köper in ström och liknande storförbrukare) med lite finesser för automatisering kan lätt kosta 30 000 SEK per mätare...
Mer intressant är kanske att kolla hur datorn skall läsa av elmätaren - det finns några olika alternativ, olika metoder, olika kostnader... Välj sedan fabrikat som passar detta!
Lycka till /Göran
Men att köpa en- eller trefasmätare, att köpa Kamstrup, ABB, Carlo Gavazzi, eller något av alla andra kända märken gör ingen större skillnad. De tillvkerkar alla mätare med 2%, 1% eller 0,5% (välj själv prisnivå) noggrannhet. 1% är normalt för förbrukning på vanlig villanivå. Även ett antal "billiga" märken, typ "egen märkesvara" från våra olika grossister ligger normalt på 1%. Denna uppgift är lätt att kolla före köpet. Priserna kan variera väldigt mycket mellan en- och trefas, liksom mellan olika fabrikat.
0,5% mätare (normalt använda på den nivån som elverkt köper in ström och liknande storförbrukare) med lite finesser för automatisering kan lätt kosta 30 000 SEK per mätare...
Mer intressant är kanske att kolla hur datorn skall läsa av elmätaren - det finns några olika alternativ, olika metoder, olika kostnader... Välj sedan fabrikat som passar detta!
Lycka till /Göran
Och hur loggar jag pulserna på ett enkelt sätt? Den produkten jag länkade till sköter detta automatiskt och tidstämplar varje logg. Sedan kan jag föra över alla data till PC:n då jag kommer ut till vårt sommarhus.