Byggahus.se
L ljs-s skrev:
Ja jag misstänkte det och har tidigare ringt och bett de dubbelkolla och porten ska vara aktiverad. De lät inte jätte pigga på att skicka ut någon och kontrollera... Jag kanske får göra ett nytt försök med deras kundservice.
Kundservice hävdade att det inte skulle matas ut någon spänning på porten då den endast var till för avläsning, så jag kanske hade otur med att hitta rätt mottagare av problemet hos dem :)
Ja, den som svarer på telefonen har ikke nødvendigvis kompetansen som trengs. Og for å komplisere dette ytterligere: Om dette var en Kamstrup-måler med HAN-P1 modul så ville faktisk det svaret vært korrekt, den klarer ikke å levere 5V, slik at tilkoblet utstyr må ha ekstern spenning.
Men Aidon har 5V på pinne 1, og kan levere så mye som 250 mA.
Se side 3 her: https://www.skekraft.se/wp-content/...Feature_Description_RJ12_HAN_Interface_EN.pdf
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en exakt likadan uppsättning och den fungerar. I mitt fall har de den gamla firmwaren med HDLC-ramar. Notera att den stänger av 5V- spänningen i ett par timmar om den överlastas, så du kan ha drabbats av detta. Jag kör med "delay(1);" i main-loopen (se mitt inlägg om detta högre upp) för att inte min ESP skall överbelasta 5V-porten. Den är lätt att överbelasta när man experimenterar. Och när jag fick vad jag trodde var ett stabilt bygge så var det ändå på gränsen. Sedan jag lade in delay i koden så fungerar den klockrent!.
Aha intressant, vilket ESP projekt använder du?
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Ja, den som svarer på telefonen har ikke nødvendigvis kompetansen som trengs. Og for å komplisere dette ytterligere: Om dette var en Kamstrup-måler med HAN-P1 modul så ville faktisk det svaret vært korrekt, den klarer ikke å levere 5V, slik at tilkoblet utstyr må ha ekstern spenning.
Men Aidon har 5V på pinne 1, og kan levere så mye som 250 mA.
Se side 3 her: [länk]
Tack, bra info :)
 
L ljs-s skrev:
Aha intressant, vilket ESP projekt använder du?
Mitt eget, jag har bara gjort en webbserver som jag pollar från en Raspberry Pi en gång i minuten.

Jag kan PM:a min kod ikväll om du vill testa kod som fungerar. Möjligen att du vill vända bitarna i mjukvara, beroende på hur din HW ser ut. Jag dokumenterar upp vilka saker du skall tänka på. Jag kör med softserial på Arduino för att ha full koll på vad som händer i mjukvaran.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en exakt likadan uppsättning och den fungerar. I mitt fall har de den gamla firmwaren med HDLC-ramar. Notera att den stänger av 5V- spänningen i ett par timmar om den överlastas, så du kan ha drabbats av detta. Jag kör med "delay(1);" i main-loopen (se mitt inlägg om detta högre upp) för att inte min ESP skall överbelasta 5V-porten. Den är lätt att överbelasta när man experimenterar. Och när jag fick vad jag trodde var ett stabilt bygge så var det ändå på gränsen. Sedan jag lade in delay i koden så fungerar den klockrent!.
Jeg synes 5V * 250 mA = 1,25 W er generøst mye! :p Kommer du virkelig nær den grensen med ditt ESP-oppsett? Hva er det som trekker så mye strøm?
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Jeg synes 5V * 250 mA = 1,25 W er generøst mye! :p Kommer du virkelig nær den grensen med ditt ESP-oppsett? Hva er det som trekker så mye strøm?
Stacken drar så mycket när den pollar WiFi-interfacen i main-loppen när den inte gör något annat. Det går att få ned den en aning med lite inställningar, men "delay(1);" i main-loopen ger mycket mer energibesparingar än någon av dessa. Min elmätare verkar dessutom vara extra kinkig med överström (det kan till och med vara mindre än 250mA den bryter på). Jag är rätt övertygad om att elmätaren övervakar momentanström, inte medelströmmen över någon längre period...

Edit: som gammal drivrutinsutvecklare så känner jag igen problemet. När man går över gränser i HW med enskilda anrop så kan en enkel mjukvaruinstruktion kosta mer än vad kretsen är specad för i snitt.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Stacken drar så mycket när den pollar WiFi-interfacen i main-loppen när den inte gör något annat. Det går att få ned den en aning med lite inställningar, men "delay(1);" i main-loopen ger mycket mer energibesparingar än någon av dessa. Min elmätare verkar dessutom vara extra kinkig med överström (det kan till och med vara mindre än 250mA den bryter på). Jag är rätt övertygad om att elmätaren övervakar momentanström, inte medelströmmen över någon längre period...

Edit: som gammal drivrutinsutvecklare så känner jag igen problemet. När man går över gränser i HW med enskilda anrop så kan en enkel mjukvaruinstruktion kosta mer än vad kretsen är specad för i snitt.
OK, skjønner - den faller ut på peak current.
Ja, ESPene trekker mer enn 250 mA idet de går aktiv på Wifi. Men med en kombinasjon av strømbegrensende spenningsregulator (til 3,3V) og tilstrekkelig bufferkapasitans på 3,3V (slik at ikke ESPen går i brownout) så skal man kunne holde seg godt under grensen på 250 mA (kontinuerlig) strømtrekk. Om du googler amsleser Pow-P1 (jeg får visst ikke lov til å legge inn lenke...) ser du et eksempel. Denne benytter en enkeltkjerne ESP32-S2, og firmwaren utnytter auto modem sleep funksjon i ESPen for å holde strømtrekket nede. Den må imidertid ha eksternt power når den settes i Access point modus (ved konfigurering), fordi Wifi da er kontinuerlig aktiv.

For øvrig: Denne spesifikasjonen fra Nederland bekriver ganske godt hvilke transientstrømmer disse målerene skal tolerere: https://github.com/ArnieO/SmartMete...DSMR_P1CompanionStandard_v5.0.2_26feb2016.pdf
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
OK, skjønner - den faller ut på peak current.
Ja, ESPene trekker mer enn 250 mA idet de går aktiv på Wifi. Men med en kombinasjon av strømbegrensende spenningsregulator (til 3,3V) og tilstrekkelig bufferkapasitans på 3,3V (slik at ikke ESPen går i brownout) så skal man kunne holde seg godt under grensen på 250 mA (kontinuerlig) strømtrekk. Om du googler amsleser Pow-P1 (jeg får visst ikke lov til å legge inn lenke...) ser du et eksempel. Denne benytter en enkeltkjerne ESP32-S2, og firmwaren utnytter auto modem sleep funksjon i ESPen for å holde strømtrekket nede. Den må imidertid ha eksternt power når den settes i Access point modus (ved konfigurering), fordi Wifi da er kontinuerlig aktiv.

For øvrig: Denne spesifikasjonen fra Nederland bekriver ganske godt hvilke transientstrømmer disse målerene skal tolerere: [länk]
Jo men då borde ju även Slimme meter funka för Aidon? Betydligt enklare.
Funkar perfekt för min Kamstrup Omnipower och HA integrationen för DSMR.
https://www.amazon.se/dp/B07JGKJ6SM/ref=pe_24982401_506182521_TE_item?th=1
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Men vilken röra.....
 
P paralun skrev:
Jo men då borde ju även Slimme meter funka för Aidon? Betydligt enklare.
Funkar perfekt för min Kamstrup Omnipower och HA integrationen för DSMR.
[länk]
[länk]
Men vilken röra.....
Jeg kjenner ikke Slimme meter - så kan ikke svare på det. Men etter rask kikk på lenkene ser det ut for å kjøre på en RasPi? De fleste ønsker å unngå å bruke en enhet som behøver separat strømforsyning.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Jeg kjenner ikke Slimme meter - så kan ikke svare på det. Men etter rask kikk på lenkene ser det ut for å kjøre på en RasPi? De fleste ønsker å unngå å bruke en enhet som behøver separat strømforsyning.
Ok, jo jag själv fick ju klippa kabeln och "sy in" 5V mot mätaren för att få optokopplaren i Kamstrup-Omnipower att öppna, Pin 1o6, sen funkade allting med DSMR och HAN-P1.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men då borde ju även Slimme meter funka för Aidon? Betydligt enklare.
Funkar perfekt för min Kamstrup Omnipower och HA integrationen för DSMR.
[länk]
[länk]
Men vilken röra.....
Jag har kollat lite tidigare på https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ och funderat om den skulle fungera på vår mätare. Attraktivt pris så vore kul om den fungerade.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
L ljs-s skrev:
Jag har kollat lite tidigare på [länk] och funderat om den skulle fungera på vår mätare. Attraktivt pris så vore kul om den fungerade.
Jo men jag blir fundersam hur det är med Aidon-mätare? Pacman24 har samma så bättre att vänta på hans åsikt.

Sen ligger såklart Domoticx sida nere där jag fick allt att stämma med en Kamstrup Omnipower.
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
Databasunderhåll...

EDIT Domitixs sida funkar nu och kör man en modern webläsare som Chrome eller Edge så är det bara att översätta så fattar man det mesta.
 
Redigerat:
Elmätare av märket Aidon visar förbrukning i kilowattimmar inuti en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L ljs-s skrev:
Är det någon som har fått igång en ESP eller liknande med Sundsvalls elnät?
Fick en sån här elmätare i början av året:
[bild]
Aidon 6442 S eller 6534 beroende på var man läser, som jag har bett sundsvall elnät aktivera han-porten på när den kom.
[bild]
[länk]
Mäter jag mellan pin 1 och 6 så får jag inte ut någon spänning. Jag har testat 2 olika projekt för ESP men ingen av dom har fungerat. Det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg vilka jag testade.
Enligt kundservice för nätägaren ska porten vara aktiverad.
Nån som råkat fått till det för Sundsvall energi och kan ge något tips? Eller någon som har samma elmätare?

Kör med en ESP som läser blinkningarna så länge men skulle gärna vilja använda HANporten så man får ut lite mer data.

Jag har skrivit utförligt om AIDON 6534 , de olika dataformaten, ny firmware oh postat deras specar tidigare i tråden. Sök på Aidon så hittar du.

En aktiv HAN-port lämnar 5V och fungerar fint att driva olika P1-adaptrar. Jag kör just nu en P1IB, den klarar dessutom båda dataformaten (ny och gammal firmware).
 
  • Gilla
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
A Allman skrev:
Fick min HAN-data att lira i helgen. Har en Kamstrup Omnipower mätare som installerades i somras. Mailade supporten på Jämtkraft som aktiverade porten och skickade ut en HAN-modul med RJ45-kontakt.

Hittade lite blandad info om vad det var för signal som skickades ut, men landade vid att det skulle vara M-Bus. Mätaren är dock master, så jag behövde en slav för att läsa datan. Beställde en usb-sticka från ali xpress som tog nästan tre månader att få. [länk]

Slängde in den i en raspberry pi som låg och skräpade, trådade in orangea paret i nätverkskabeln som jag fiskat fram till mätarskåpet och öppnade minicom i raspberryn. Där trillade det in data var 10e sekund när jag sänkt baudrate till 2400, däremot helt oläsbart.

Hittade lite pythonexempel för att få ut datan i Hexformat och lyckades manuellt översätta lite grann för att se att det verkade stämma.

Flyttade stickan till Home Assistant-servern och installerade hass-AMS via HACS. [länk]

Fick lägga till modellnumret för min mätare och lägga till "ams:" i configuration.yaml, sen trillar värdena in som de ska =)

Med tullavgift och frakt blev det väl en totalkostnad på ca 200kr.
P paralun skrev:
Ok, jo jag själv fick ju klippa kabeln och "sy in" 5V mot mätaren för att få optokopplaren i Kamstrup-Omnipower att öppna, Pin 1o6, sen funkade allting med DSMR och HAN-P1.
Jag har samma kabel och mätare. Kan du skicka meddelande till mig med lite mer info? Har inte fått igång det hos mig. Dock inte klippt något eller liknande än
 
G Gur Ra skrev:
Jag har samma kabel och mätare. Kan du skicka meddelande till mig med lite mer info? Har inte fått igång det hos mig. Dock inte klippt något eller liknande än
Det är ganska enkelt. Mot elmätaren behöver du en RJ12 kabel med 6 parter som man klipper av och skalar.
Sen slimme meter kabeln är då en RJ11 med tre parter som du klipper på lämpligt ställe.

Mot elmätaren och RJ12 kabeln så ska då Pin 1 vara +5V och Pin 6 jord.

Sen resterande tåtar sammanfogas då mellan RJ11 och RJ12 kabeln och det är själva DSMR bussen.

Bilden visar en tabell över stiften i en RJ12-kontaktdon och illustrerar honkontakt och hankontakt.
Teknisk dokumentation för RJ11-kontakt, stiftkonfiguration, signalkarta och beskrivningar, översiktstabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20221222_210716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.