Har roat mig med att ta ner vägg mellan kök och matrum, hela funktionen av rummen blev toppen och nu ska jag tänka igenom hur jag går vidare med projektet och tänkte om det fanns några med erfarenhet som vill dela med sig av viktiga aspekter att tänka igenom ☀️

Huset är byggd 50, men tillbyggt med en våning på 70-talet. Innerväggen är inte bärande, utan bärigheten sitter i en sk hjärtvägg längs med huset (som även inkluderar murstocken).

1. Har förstått att det här med bärighet och ombyggda/tillbyggda hus inte är helt enkelt. Därför funderar jag på om jag ska ta och sätta en balk där väggen stått/står bara för att vara på den säkra sidan och inte skapa någon ofrivillig rörelse i huset Är idén nåt att ha eller ska man gå efter ursprunglig plan och bara ta bort väggen?

2. Elledningen Jag ska ta in elektriker för detta, men hur ska jag tänka? Ska jag ta ner väggen först och bjuda in elektrikern sen? Eller elare först och ta ner väggen sen? Och hur gör elektrikern, måste det dras nya ledningar från elslåpet till elen i rummet? Finns det någon billigare lösning än det?

Försökte få bild utan barn i, men det är omöjligt så det får helt enkelt gå med ett halvt barn i bild :-)

• Öppning i taket efter borttagen vägg mellan kök och matrum med synlig elledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen genomgång mellan kök och matrum där en icke bärande vägg tagits bort, del av barn syns.
    Skapa konto
Redigerat:
Totte_S
Det brukar bli bäst och mest lättjobbat om elis kommer och frigör så ni kan riva/bygga upp, och sedan kommer en eller ett par gånger för att fixa klart. Rådgör med elektrikern.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det brukar bli bäst och mest lättjobbat om elis kommer och frigör så ni kan riva/bygga upp, och sedan kommer en eller ett par gånger för att fixa klart. Rådgör med elektrikern.
På vilket sätt frilägger man elledningen?

Totte_S
Ja, det är det som elis avgör på plats efter förutsättningarna.
Ibland kan man enkelt ta bort det som är i vägen, tex ett vägguttag och tillhörande kabel, ibland måste man göra något provisoriskt, tex för att slippa förlängningssladd till kylskåpet.
I princip går allt att lösa mer eller mindre enkelt, det är därför det är viktigt med dialog - så att elektrikern kan göra en lösning som du är nöjd med.

• Gilla
husmor21
  • Laddar…
Tack för svar, då hänger jag med

Rev lite, kolla in bärigheten :) :)

• Interiör med delvis rivet tak som visar träbjälkar över ett kök med träskåp och ett matbord.
    Skapa konto
Skicka upp frugan o hoppa lite på övervåningen eller vad ni har över lådan o se om det sviktar något, du kanske har en panelbräda kvar där som tar smällen.

T TypRätt skrev:
Skicka upp frugan o hoppa lite på övervåningen eller vad ni har över lådan o se om det sviktar något, du kanske har en panelbräda kvar där som tar smällen.
Det är jag som är frugan :-) Jag fick samma idé, skickade upp mina tonårsbarn som fick agera hoppande tyngd - gick jättebra! Huset står än :-)

H husmor21 skrev:
Det är jag som är frugan :) Jag fick samma idé, skickade upp mina tonårsbarn som fick agera hoppande tyngd - gick jättebra! Huset står än :)
Haha, sorry läste inte ditt användarnamn. Blir tydligt hur man generaliserar. :) men bra att det står kvar! Skulle ju bli en lätt mer omfattande köksrenovering annars.

Haha, ingen fara - det vanligaste förekommande är mest troligt inte kvinnor i det här forumet :)

köksrenovering är som kanske syns en möjlig väg oavsett, men jag kör på strategin att göra så mycket som möjligt med det jag har material och kunskap om att göra själv, så avvaktar med köksrenovering så länge annat finns att göra och jag slipper :)

H husmor21 skrev:
Har roat mig med att ta ner vägg mellan kök och matrum, hela funktionen av rummen blev toppen och nu ska jag tänka igenom hur jag går vidare med projektet och tänkte om det fanns några med erfarenhet som vill dela med sig av viktiga aspekter att tänka igenom ☀️

Huset är byggd 50, men tillbyggt med en våning på 70-talet. Innerväggen är inte bärande, utan bärigheten sitter i en sk hjärtvägg längs med huset (som även inkluderar murstocken).

1. Har förstått att det här med bärighet och ombyggda/tillbyggda hus inte är helt enkelt. Därför funderar jag på om jag ska ta och sätta en balk där väggen stått/står bara för att vara på den säkra sidan och inte skapa någon ofrivillig rörelse i huset Är idén nåt att ha eller ska man gå efter ursprunglig plan och bara ta bort väggen?

2. Elledningen Jag ska ta in elektriker för detta, men hur ska jag tänka? Ska jag ta ner väggen först och bjuda in elektrikern sen? Eller elare först och ta ner väggen sen? Och hur gör elektrikern, måste det dras nya ledningar från elslåpet till elen i rummet? Finns det någon billigare lösning än det?

Försökte få bild utan barn i, men det är omöjligt så det får helt enkelt gå med ett halvt barn i bild :)
Uppdatering - jag körde på gehör- och magkänsla-metoden, gick hur bra som helst! :) Demonterade väggen bit för bit, tömde den delen av väggen som var kvar, hälften var fylld med ull och hälften med spån. Gick smidigt att plocka bort väggen, lika smidigt med reglarna - de låg inte alls an mot taket som jag trodde.

Hade för säkerhets skull mina tonåringar på övervåningen, hoppandes, inga tecken på svikt :)

Som syns på bilderna så har jag nu ett stycke elledning att försöka få hit en elare till :).

Riktigt kul helgpyssel! Rekommenderas :)

• Kök med delvis demonterad vägg och synlig elledning, träbjälkar i tak, och träinredning.
    Skapa konto
  • Gilla
Afterquake och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.