Har roat mig med att ta ner vägg mellan kök och matrum, hela funktionen av rummen blev toppen och nu ska jag tänka igenom hur jag går vidare med projektet och tänkte om det fanns några med erfarenhet som vill dela med sig av viktiga aspekter att tänka igenom ☀️
Huset är byggd 50, men tillbyggt med en våning på 70-talet. Innerväggen är inte bärande, utan bärigheten sitter i en sk hjärtvägg längs med huset (som även inkluderar murstocken).
1. Har förstått att det här med bärighet och ombyggda/tillbyggda hus inte är helt enkelt. Därför funderar jag på om jag ska ta och sätta en balk där väggen stått/står bara för att vara på den säkra sidan och inte skapa någon ofrivillig rörelse i huset Är idén nåt att ha eller ska man gå efter ursprunglig plan och bara ta bort väggen?
2. Elledningen Jag ska ta in elektriker för detta, men hur ska jag tänka? Ska jag ta ner väggen först och bjuda in elektrikern sen? Eller elare först och ta ner väggen sen? Och hur gör elektrikern, måste det dras nya ledningar från elslåpet till elen i rummet? Finns det någon billigare lösning än det?
Försökte få bild utan barn i, men det är omöjligt så det får helt enkelt gå med ett halvt barn i bild
Huset är byggd 50, men tillbyggt med en våning på 70-talet. Innerväggen är inte bärande, utan bärigheten sitter i en sk hjärtvägg längs med huset (som även inkluderar murstocken).
1. Har förstått att det här med bärighet och ombyggda/tillbyggda hus inte är helt enkelt. Därför funderar jag på om jag ska ta och sätta en balk där väggen stått/står bara för att vara på den säkra sidan och inte skapa någon ofrivillig rörelse i huset Är idén nåt att ha eller ska man gå efter ursprunglig plan och bara ta bort väggen?
2. Elledningen Jag ska ta in elektriker för detta, men hur ska jag tänka? Ska jag ta ner väggen först och bjuda in elektrikern sen? Eller elare först och ta ner väggen sen? Och hur gör elektrikern, måste det dras nya ledningar från elslåpet till elen i rummet? Finns det någon billigare lösning än det?
Försökte få bild utan barn i, men det är omöjligt så det får helt enkelt gå med ett halvt barn i bild
Redigerat:
Ja, det är det som elis avgör på plats efter förutsättningarna.
Ibland kan man enkelt ta bort det som är i vägen, tex ett vägguttag och tillhörande kabel, ibland måste man göra något provisoriskt, tex för att slippa förlängningssladd till kylskåpet.
I princip går allt att lösa mer eller mindre enkelt, det är därför det är viktigt med dialog - så att elektrikern kan göra en lösning som du är nöjd med.
Ibland kan man enkelt ta bort det som är i vägen, tex ett vägguttag och tillhörande kabel, ibland måste man göra något provisoriskt, tex för att slippa förlängningssladd till kylskåpet.
I princip går allt att lösa mer eller mindre enkelt, det är därför det är viktigt med dialog - så att elektrikern kan göra en lösning som du är nöjd med.
Det är jag som är fruganT TypRätt skrev:
Haha, sorry läste inte ditt användarnamn. Blir tydligt hur man generaliserar.H husmor21 skrev:
Haha, ingen fara - det vanligaste förekommande är mest troligt inte kvinnor i det här forumet 
köksrenovering är som kanske syns en möjlig väg oavsett, men jag kör på strategin att göra så mycket som möjligt med det jag har material och kunskap om att göra själv, så avvaktar med köksrenovering så länge annat finns att göra och jag slipper
köksrenovering är som kanske syns en möjlig väg oavsett, men jag kör på strategin att göra så mycket som möjligt med det jag har material och kunskap om att göra själv, så avvaktar med köksrenovering så länge annat finns att göra och jag slipper
Uppdatering - jag körde på gehör- och magkänsla-metoden, gick hur bra som helst!H husmor21 skrev:Har roat mig med att ta ner vägg mellan kök och matrum, hela funktionen av rummen blev toppen och nu ska jag tänka igenom hur jag går vidare med projektet och tänkte om det fanns några med erfarenhet som vill dela med sig av viktiga aspekter att tänka igenom ☀️
Försökte få bild utan barn i, men det är omöjligt så det får helt enkelt gå med ett halvt barn i bild![]()
Hade för säkerhets skull mina tonåringar på övervåningen, hoppandes, inga tecken på svikt
Som syns på bilderna så har jag nu ett stycke elledning att försöka få hit en elare till
Riktigt kul helgpyssel! Rekommenderas
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hitta gamla elledning i väggar o tak
El -
Flytta dörr på innervägg, lägenhet i hus från 1887
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför sjönk taket, tog ner innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bör golv kapas upp vid bygge av innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik