Hejsan,
Vi bor i ett telehus byggt 1958, med källare. Ligger i Uppsala. Nu ska vi bygga ett växthus och sätta plintar ca 80 cm djupt. Tyvärr så går elledningen från gatan till huset precis där växthuset ska stå. En stäcka på 13 meter från gatan till huset.
Av de gamla ritningar jag fått fram så framgår att ledningen går här, men det är såpass oprecist så det inte går att veta annat än +/- flera meter.
Är det någon kunnig här på forumet som vet vad man kan förvänta sig:
- Hur djupt går normalt elledningen på ett ungefär?
- Hur ser den ut, hur tjock, typ, är det normalt grus runt.
Helt enkelt byggkod på den tiden....
Tacksam för alla svar.
Vi bor i ett telehus byggt 1958, med källare. Ligger i Uppsala. Nu ska vi bygga ett växthus och sätta plintar ca 80 cm djupt. Tyvärr så går elledningen från gatan till huset precis där växthuset ska stå. En stäcka på 13 meter från gatan till huset.
Av de gamla ritningar jag fått fram så framgår att ledningen går här, men det är såpass oprecist så det inte går att veta annat än +/- flera meter.
Är det någon kunnig här på forumet som vet vad man kan förvänta sig:
- Hur djupt går normalt elledningen på ett ungefär?
- Hur ser den ut, hur tjock, typ, är det normalt grus runt.
Helt enkelt byggkod på den tiden....
Tacksam för alla svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Välkommen till forumet!
Ledningskollen är en bra början: https://www.ledningskollen.se/
Det finns ju annat än elledningar i marken.
När man ser hur det ser ut när de gräver upp gatorna så kan verkar det finnas elledningar kring en halvmeter ner, men på tomtmark kan det nog variera mycket.
Ledningskollen är en bra början: https://www.ledningskollen.se/
Det finns ju annat än elledningar i marken.
När man ser hur det ser ut när de gräver upp gatorna så kan verkar det finnas elledningar kring en halvmeter ner, men på tomtmark kan det nog variera mycket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Är ledningen innan din elmätare så använd ledningskollen. De som mätte ut hos oss lyckades hitta ledningen väldigt precist om det var 70 eller 90cm ned. (annat var det med telefonledningen som de lyckades markera ut 40cm fel när den låg på 40cm djup)
NI kan inte förvänta er något om ni inte tar in någon till att markera ut ledningen på plats.
Skulle gräva ner slang för vatten och el genom uppfarten, visste att fibern var lagd längs med samma sträcka så jag handgrävde.
Att det fuskas vid fiberläggning visste jag men det var ganska extremt på vissa ställen, för nära markytan med flera decimeter på vissa ställen och bandet som som ligga någon decimeter över fibern och varna så man inte hinner gräva av den låg som värst 2cm över fibern.
Hittade även elledningen till huset, skyddet till den låg på 40cm djup ungefär kabeln ligger säkert någon decimeter djupare men förmodligen inte på 1m som en anläggare sa att man ville sikta på.
Skulle gräva ner slang för vatten och el genom uppfarten, visste att fibern var lagd längs med samma sträcka så jag handgrävde.
Att det fuskas vid fiberläggning visste jag men det var ganska extremt på vissa ställen, för nära markytan med flera decimeter på vissa ställen och bandet som som ligga någon decimeter över fibern och varna så man inte hinner gräva av den låg som värst 2cm över fibern.
Hittade även elledningen till huset, skyddet till den låg på 40cm djup ungefär kabeln ligger säkert någon decimeter djupare men förmodligen inte på 1m som en anläggare sa att man ville sikta på.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Du fick iaf ett band, min fiber ligger 20-40cm ner, utan band, och inte där de säger den ska ligga...Mattias Andreasson skrev:
NI kan inte förvänta er något om ni inte tar in någon till att markera ut ledningen på plats.
Tack så mycket för alla värdefulla svar! Vi ska definitivt beställa utsättning av kabeln.
Bifogad gamla ritning har jag av hur kabeln går (alldeles under där vi ska gräva). Går det att uttolka något av dessa nuffror, typ av kabel / djup, etc?
Bifogad gamla ritning har jag av hur kabeln går (alldeles under där vi ska gräva). Går det att uttolka något av dessa nuffror, typ av kabel / djup, etc?
Klicka här för att svara