7 047 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
elledning bakom taklist?
Jag skulle kunna tänka mig att det förekommer i lägenheter i betonhus där trälisten är det enda man kan skruva i utan diverse elverkryg.
Men inget av de hus jag har bott i eller renoverat har haft några främmande skruvar i listerna.
Men inget av de hus jag har bott i eller renoverat har haft några främmande skruvar i listerna.
Däremot tror jag det är ovanligt att listen spikas genom helt, då får det vara klent virke.useless skrev:
Men risken är ju där, helt klart. Men säkerligen mikroskopisk i statistiken.
Vem har nämnt skruv ?
Det har jag aldrig sett.
Att en mamma däremot snabbt spikar upp ett enkelt arrangemang till barnkalas eller högtid är nog inget konstigt.
Ser att Bo är där och trycker på Gilla knappen, hen har nog heller aldrig sett dylikt.useless skrev:
Eller är det rädsla för att någon ska spika i alla illa dolt förlagda kablar.
Har jag sett detta flera gånger i olika hem är det troligen ingen ovanlig företeelse.
Sen kan det finnas folk som inte har barn och gått på så många kalas eller inte har så stor släkt som inte sett det, det köper jag.
Men märkligt att det inte går att ta till sig i vilket fall.
Oavsett vad så går det ju att fundera lite på konsekvenser. Dessa spikar är klena så det kommer troligen inte på något fullt avbrott på någon ledare. Spiken kan bli spänningsförande men troligen kommer inget ledande hängas på den, fast lite tunn vajer är inte orimligt.
I annat fall kommer troligen spiken avlägsnas utan att någon elchock sker.
Skulle spiken nöta isoleringen mellan två ledare finns en teoretisk risk för varmgång, men återigen är spiken klen så det känns osannolikt.
Läggs däremot EXLQ eller motsvarande, gärna med JFB bakom kommer felet uppmärksammas direkt. En enkel åtgärd som ger stor skyddseffekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag citerar mig själv här. Tanken bakom de regler som finns framgår tyvärr inte. Men den slutsats jag drar är att dolda ledningar som är fastsatta och följer rummets kanter (vanligen lodrätt eller horisontellt) förväntas ha en känd placering, så att den går att lista ut t.ex genom att sikta rakt upp från en väggdosa.Bo.Siltberg skrev:
Skulle man bedöma att det är en ovanlig dragning som inte går att lista ut, och att det finns en risk (främst sannolikhet) för att någon drar en spik rakt in eller snett upp i listen, genom en kabel som ligger bakom taklisten så kan man lösa det genom uppmärkning, såsom vissa tillverkare av golvlister förordar.
De rör som löper direkt innanför väggskivan är ju mer utsatta än en kabel i vinkeln mellan tak/vägg. Skulle man fräsa in kabeln 10 cm nedanför listen bedömer jag risken som högre för genomspikning.
Ingen har sagt otroligt dumt, men i vanlig ordning medför det en ökad risk för oavsiktlig genomspikning så detta ska tas i beaktande, är vad vi skriver. Skyddsplast och dylikt brukar häftas upp men lite tyngre saker som monteras temporärt är inte ovanligt att några klena spik slås i listen.S SueCia skrev:
Sen finns ju fler metoder att dölja kablar på ifall du nu inte visste detta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nä hur skulle jag kunna veta det, jag har ju bara jobbat som elektriker i 15 år...E El-Löken66 skrev:Ingen har sagt otroligt dumtmen i vanlig ordning medför det en ökad risk för oavsiktlig genomspikning så detta ska tas i beaktande, är vad vi skriver. Skyddsplast och dylikt brukar häftas upp men lite tyngre saker som monteras temporärt är inte ovanligt att några klena spik slås i listen.G GoGetLost skrev:
Sen finns ju fler metoder att dölja kablar på ifall du nu inte visste detta.
Att gå på vinden är inte alltid ett alternativ och att riva ner väggen alternativt fräsa in kabeln brukar inte heller vara ett alternativ när man bara ska fram med en kabel. På vilket sätt menar du att du kan dölja kabeln som är rimligt när arbetet endast består av att få fram en kabel, ingen totalrenovering?
Ska den döljas så kan den döljas, du får använda fantasin i varje enskilt fall. Tror knappast jag behöver berätta vilka förekommande lösningar det finns om du jobbat med detta 15 månader.S SueCia skrev:Nä hur skulle jag kunna veta det, jag har ju bara jobbat som elektriker i 15 år...
Att gå på vinden är inte alltid ett alternativ och att riva ner väggen alternativt fräsa in kabeln brukar inte heller vara ett alternativ när man bara ska fram med en kabel. På vilket sätt menar du att du kan dölja kabeln som är rimligt när arbetet endast består av att få fram en kabel, ingen totalrenovering?
Men visst är det en enkel lösning att dölja kabeln bakom en list. Det jag skriver är att du ökar risken för genomspikning.
Hur mycket vet inte ens Jesus, men det är du som elektriker som ska se till att det inte sker i första hand och att skadorna minimeras om det otroliga skulle hända i andra hand.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag ser t.o.m mindre risk för genomspikning eller borrning bakom taklisten än jag gör i rör i väggen så jag håller inte med dig över huvud taget.E El-Löken66 skrev:Ska den döljas så kan den döljas, du får använda fantasin i varje enskilt fall. Tror knappast jag behöver berätta vilka förekommande lösningar det finns om du jobbat med detta 15 månader.
Men visst är det en enkel lösning att dölja kabeln bakom en list. Det jag skriver är att du ökar risken för genomspikning.
Hur mycket vet inte ens Jesus, men det är du som elektriker som ska se till att det inte sker i första hand och att skadorna minimeras om det otroliga skulle hända i andra hand.
Det är givetvis inte det som ska jämföras utan med att lägga den utanpåliggande kabeln synlig.S SueCia skrev:
Förstår att du vill försvara alla dessa kablar bakom lust i alla år och det kan du säkert också. Men nu räcker det med chat för min del, jag tror nog ändå du förstår vad vi menar även om du kanske spelar väl oförstående.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, det är nog bara du som sett lampor uppspikade på taklist, samt att ballonger och girlander är uppspikade på dessa.E El-Löken66 skrev:Ser att Bo är där och trycker på Gilla knappen, hen har nog heller aldrig sett dylikt.
Eller är det rädsla för att någon ska spika i alla illa dolt förlagda kablar.
Har jag sett detta flera gånger i olika hem är det troligen ingen ovanlig företeelse.
Sen kan det finnas folk som inte har barn och gått på så många kalas eller inte har så stor släkt som inte sett det, det köper jag.
Men märkligt att det inte går att ta till sig i vilket fall.
Oavsett vad så går det ju att fundera lite på konsekvenser. Dessa spikar är klena så det kommer troligen inte på något fullt avbrott på någon ledare. Spiken kan bli spänningsförande men troligen kommer inget ledande hängas på den, fast lite tunn vajer är inte orimligt.
I annat fall kommer troligen spiken avlägsnas utan att någon elchock sker.
Skulle spiken nöta isoleringen mellan två ledare finns en teoretisk risk för varmgång, men återigen är spiken klen så det känns osannolikt.
Läggs däremot EXLQ eller motsvarande, gärna med JFB bakom kommer felet uppmärksammas direkt. En enkel åtgärd som ger stor skyddseffekt.
Har listat/klamrat kabel utmed taklist i otaliga hushåll, och aldrig stött på detta. Inte heller på alla dessa otaliga barnkalas jag har varit på är det uppspikat, utan tejp används.
Dummaste jag hört. Du kan ju göra en omröstning eller så får du införskaffa lite vassare brillor.[SKPG]Zamora skrev:
Ja, det är nog bara du som sett lampor uppspikade på taklist, samt att ballonger och girlander är uppspikade på dessa.
Har listat/klamrat kabel utmed taklist i otaliga hushåll, och aldrig stött på detta. Inte heller på alla dessa otaliga barnkalas jag har varit på är det uppspikat, utan tejp används.
Tycker synd om dig som baserar din världsbild på vad du har sett men jag känner till typen.
Jag vet att detta är förekommande och den dag du ser arrangemanget så vet du också det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Jaja, vi säger väl så dåE El-Löken66 skrev:
Klicka här för att svara
