Funderar om Elko's 440v uttag kan monteras på ett befintligt 2vägs uttag på tvättstugan så tvättmaskinen och torktumlaren går på sin egen fas. Eftersom när vi idag kör båda samtidigt så går säkringen ofta.

På dosan finns 5 sladdar (tre fas, nollan och jord) och kopplingscentralen sitter en 3pol dvärgbrytare.
Om jag förstår det rätt, eftersom faserna är förskjutna så kan samma nolla användas?

Elko's 440v uttag:
http://www.elko.se/getfile.php/File...lad/Delad brunnständning 440V med baksida.pdf

Det är precis vad uttaget är till för - att kunna mata de två brunnarna med olika faser för att kunna ta ut mer effekt totalt. Detta har tidigare inte ansetts tillåtet dels pga att uttaget inte varit klassat för 400 V med framför allt för att folk inte ska luras tro att hela uttaget är strömlöst bara för ena brunnen är död.

Kravet på tvåpolig säkring som Elko ställer tar bort det allra mesta av den risk som tidigare stoppat detta utförande. Men det behövs nog fortfarande en tillvänjningstid innan det anses helt rumsrent. Det är ju å andra sidan en nyhet som många väntat på :)

Elko kräver också att "två faser" ska användas. Detta kan nog missuppfattas som två grupper eller två säkringar etc, men det måste alltså vara två olika av de tre inkommande faserna, har nog inget riktigt bra begrepp för detta då ordet "faser" är lite utslitet.. Du förstår helt rätt i att det är ett krav för att den gemensamma nollan inte ska överbelastas.

Så du har alla förutsättningar på plats för att använda detta uttag, även JFB hoppas jag.

Hur gör man om det är en diazed central? Då kan man inte uppfylla kravet på allpolig brytning.

Enkelt, då får man inte använda dom för ett av kraven är ju 2 polig brytning på säkringen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont, är du helt säker?

Följande text är saxad ur PDFen i TS första inlägg:
"Enligt Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 avsnitt 521.8.2. är det tillåtet att dela upp en erfaskrets med gemensam neutralledare i enfas om det klart framgår att så är fallet.
Viktigt är då att frånskiljning sker på ett sätt så att båda faserna frånskiljs samtidigt. Vanligtvis löses detta genom att använda en 2-polig dvärgbrytare."
Så som jag tolkar ovanstående text så behöver det inte vara 2-polig dvärgbrytare.

Jag har tyvärr inte tillgång till föreskriften som det hänvisas till.

S
Skulle aldrig falla mig in att chansa med porslinssäkringar på en delad gruppledning. Sätt en extern kapsling med en extra dvärgbrytare istället.

Mikael_L
Bopeak skrev:
Funderar om Elko's 440v uttag kan monteras på ett befintligt 2vägs uttag på tvättstugan så tvättmaskinen och torktumlaren går på sin egen fas. Eftersom när vi idag kör båda samtidigt så går säkringen ofta.
Japp, det är bl.a. just detta användningsområde som ELKO siktar på.

På dosan finns 5 sladdar (tre fas, nollan och jord)
Rätt saker här. Kolla bara så att det går att montera uttaget på dosan, är det en apparatdosa ska det inte vara något problem, är det en kopplingsdosa kan det behöva trixas lite.

och kopplingscentralen sitter en 3pol dvärgbrytare.
Bra att det är en trepolig säkring, det är ju ett krav för detta.

Om jag förstår det rätt, eftersom faserna är förskjutna så kan samma nolla användas?
Japp.

Perfekt!! Tack för allt svar! Har nu beställt ett sådant uttag, den är lite dyrare än vanliga uttag men klart bättre än att sätta in en ny rotdosa och dra om sladdarna.

Nån som vet om jag ska göra det rätt och märka denna uttag, vad ska jag skriva på ettiketen som jag klistrar på uttaget?

Om du satt en rotdosa vid sidan om det befintliga uttaget hade du inte behövt dragit om någon tråd utan bara skarvat vidare trådarna från den befintliga dosan. Vilket jag skulle gjort om det vore mitt hus.
Det sitter nått i bakhuvudet som inte gillar 400V i ett "vanligt" uttag även om det är tillåtet, dessutom behövs inte den tvåpoliga säkringen då.

tommib
Det beror ju lite på hur besvärligt det är med en rotdosa, t.ex. om väggarna är kaklade eller liknande.

Jag förstår tanken att 400V inte är så lysande i ett "vanligt" uttag men detta är väl ett perfekt användningsområde för uttaget. Jag skulle märkt det med "OBS! 2 faser", estetiken spelar troligen inte så stor roll när det sitter bakom TM/TT ändå. Jag skulle också markerat uttaget särskilt i gruppschemat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.