Jag har ett uttag som ska tas bort och sättas igen med ett täcklock men det uppstod några frågor som någon kanske har svaret på.

1. Varför går det två blåa kablar in i väggkontakten?
2.1 Är det möjligen så att den ena går vidare till en annan väggkontakt?
2.2 Om ja - för att inte påverka andra väggkontakter, kan jag använda en kopplingsklämma (Wago) som jag kopplar in de blåa kablarna i?

• Väggkontakt med två blå kablar, en svart och en gul-grön jordkabel, kopplade till terminalklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk vägguttag med blå, gul-grön och svart kabelanslutning, visas delvis monterad i väggen.
    Skapa konto
  • Wago 221 kopplingsklämma med orange handtag och genomskinlig konstruktion, används för att ansluta elektriska kablar.
    Skapa konto
2.1 Ja.
2.2 Ja.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
2.1 Ja.
2.2 Ja.
Tack för svaret, uppskattas.
Finns det någon annan anledning till att ansluta två blå kablar till ett vägguttag än att den ena kabeln går vidare till ett annat uttag?

T Trädet123 skrev:
Tack för svaret, uppskattas.
Finns det någon annan anledning till att ansluta två blå kablar till ett vägguttag än att den ena kabeln går vidare till ett annat uttag?
Inte normalt. Men det finns uttag som har olika faser på olika brunnar. Ett sånt uttag tillsammans med val av fel färg och dessutom samma färger för två faser skulle kunna ge två blå till samma uttag där de blå inte är neutral och ska kopplas ihop. Men det är rätt många staplade fel då, så väldigt av ett edge case. Men med tanke på vad man ser ibland så är det väl inte helt uteslutet.
Just här är det ju dock redan ihopkopplat, framgår av markeringarna på uttaget.

• Gilla
Trädet123
  • Laddar…
Ingen annan korrekt anledning. Det förekommer ju konstiga direkt felaktiga kopplingar där man kombinerar ihop två grupper. Alltså att man drar fas från två olika säkringar, med var sin nolla i samma rör och kopplar ihop nollorna i en dosa. Sådant är grovt fel.

• Gilla
Trädet123
  • Laddar…
Men, om nollan är dragit vidare till ett annat uttag, varför drog man då inte fas och jord vidare?

• Gilla
Trädet123
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Men, om nollan är dragit vidare till ett annat uttag, varför drog man då inte fas och jord vidare?
Ja, jag tänkte också på det när jag ser bilderna. Och det ser klart märkligt ut.

Det vore intressant att veta om båda de blå kommer till dosan via samma rör, eller om den ena går ut åt ett annat håll, och vad det i så fall mer finns i dosan som går ut åt det hållet.

En lite långsökt förklaring är om det är en tvåfasgrupp. En fas går till det här uttaget, en andra fas (vars ledare vi inte ser på bilderna) går vidare till något annat genom dosan, den behöver då få med sig en nolla. Men jorden då? Jo om den andra fasen går till något som är dubbelisolerat, och inte skall ha jord.

Som sagt långsökt men inte omöjligt.

• Gilla
Trädet123 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.