Ska byta ett trasigt vägguttag men insåg när jag kom hem att jag köpt ett med snabbanslutningar (ELKO RS). Är det ok att ansluta biledaren i en snabbanslutning eller ska den anslutas till blindplinten med skruvanslutning? Den var sammankopplad med skyddsjord i det trasiga uttaget men i med skruvplint.
Bakifrån bild av ett öppet ELKO RS vägguttag med synliga snabbanslutningar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbanslutningar brukar bara fungera bra med EK eller FK - och då billedaren brukar vara lite mer fintrådig hade jag nog valt skruven.

För att säkert ansluta biledaren så använd en liten mejsel och tryck undan låsfjädern, som när du ska lossa på en tråd.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Behöver man ansluta biledaren om den är jordad i matande änden och inte ska gå vidare?

Sen är det väl fel färg på tejpen...

Nej den behöver inte anslutas i någon ände, men det kan ha sina för och nackdelar oavsett hur man gör.
Det finns massor skrivit om det i forumet.

E elmont skrev:
För att säkert ansluta biledaren så använd en liten mejsel och tryck undan låsfjädern, som när du ska lossa på en tråd.
Ok, så i inget problem att använda den för biledare? Hittade inget monteringsanvisning eller information om snabbanslutningen på ELKOs hemsida.

useless useless skrev:
Behöver man ansluta biledaren om den är jordad i matande änden och inte ska gå vidare?

Sen är det väl fel färg på tejpen...
Finns det några regler för färg på biledare? Har sett alla möjliga färger och även utan isolering. Måste ju vara svårt att missförstå vad det är för något.

Transparent är väl att föredra men den brukar OFTAST var Grön/Gul, i alla fall från anläggningar som är liite äldre. Men som sagt det är nog mer av en akademiskt fråga då risken för missförstånd torde vara minimal.

E elmont skrev:
Transparent är väl att föredra men den brukar OFTAST var Grön/Gul, i alla fall från anläggningar som är liite äldre. Men som sagt det är nog mer av en akademiskt fråga då risken för missförstånd torde vara minimal.
Håller med dig ifall det är en yrkesperson som ser det
Denne vet biledarens funktion och inser att den inye har tillräcklig area för att vara en skyddsjord (hoppas jag)
Men en som inte har den kunskapen kan bli förvillad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.