Hej! Jag är tyvärr inte alls kunnig på området och hoppas någon kan hjälpa mig. Är relativt ny husägare och undrar vad det är för kablar som sticker upp ur marken på vår framsida, antar att det är elkablar? De är placerade precis vid gränsen till vår granne (radhus). Vad tror ni tanken bakom dessa var? Kan såklart försöka få svar från säljaren också. Vet att det finns bygglov för att bygga ut en liten hall men det kommer vi inte göra. Kan det vara för laddstation till bil? Vad hade ni gjort med dessa kablar, finns det något smart vi kan göra med det? Elbil kommer det definitivt att bli o framtiden annars har vi inte behov av el på framsidan.

• Två svarta elkablar sticker ut ur marken vid en husvägg bredvid en grå nedrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre svarta kablar sticker upp ur marken bredvid en vit husvägg och små vita stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara rör förlagda för någon framtida installation
Ser ut som att det finns en dragtråd (vitfärgad) i det vänstra
Var finns andra änden?

Tack för svar! Dessa är de enda som sticker upp så kan dessvärre inte hitta andra änden.

Kolla hela tomten imorgon när det är ljust
Är det någon annan byggnad på tomten?
Har du indraget fiber eller väntar på det?
Det enklaste är att kolla med föregående ägare, denne bör ju ha koll på det
Lycka till

• Gilla
Arbogast
  • Laddar…
tommib
Håller med, det där ser ut som PEM-slang och inte elkabel. Man ser den lilla röda tätningsproppen på det vänstra röret. Jag gissar också på förberedelse för fiber eller liknande. Leta i tomtgräns.

Det är ju ett tredje rör där vid husväggen som kommer upp rakt mot ett kabelskydd, lätta på det och kolla vad som är bakom.

Förra husägaren är ett utmärkt förslag, kolla med denne.

harry73
Och ta inte bort dom.
Tomrör är guld värda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.