D Dicken13 skrev:
Stort tack för alla svar.
Vilka risker finns det om den inte är jordad i någon ände? Den är inte det i nästa inkoppling utan bara avklippt på samma ställe som yttre isoleringen är borttagen.
Det finns inga risker med det i sig...

Kabeln är eventuellt tillverkad med ett lite svagare hölje, varför den har ett extra skydd i manteln istället, så teoretiskt skulle den vara lite mer ömtålig vid extern påfrestning.
Ofta är det ju för störningsfri installation man vill ha en mantel.

Dock ska den ju vara ansluten i minst en ände, enligt reglerna!

Redigerat:
J J-banan skrev:
Skyddsjord ansluts till PE i central eller från matande ända. Sen skall den förläggas i transparent slang eller tejpad
Skyddsjord ska vara märkt gulgrönt.

D Daniel 109 skrev:
Skyddsjord ska vara märkt gulgrönt.
Nej jag menade biledare😁

Bästa svaret

D Dicken13 skrev:
Stort tack för alla svar.
Vilka risker finns det om den inte är jordad i någon ände? Den är inte det i nästa inkoppling utan bara avklippt på samma ställe som yttre isoleringen är borttagen.
Kabeln har en aluminiummantel innanför den yttre plastmanteln. Om man ser till historien så tror jag att det ursprungliga syftet var att göra en tunn och styv kabel lämplig för inomhusbruk. Vid tidens början fanns inte biledaren, och inte heller den yttre plastmanteln. Kabeln var enkelisolerad, plus lite lackfärg ;) Vi pratar då om khuloledningen, eller EKRK/EQRQ som den heter idag. Först 1988 fick den en yttre plastmantel och blev då dubbelisolerad och "behöver" inget mer skydd.

1998 fick man ändå idén att aluminiummantel kanske borde skyddsjordas och försågs då med en biledare för detta. Det finns ett visst säkerhetshöjande värde i det, t.ex om man kör en skruvmejsel genom kabeln så finns chansen att överledning mellan fasledare och denna aluminiummantel löser säkringen eller JFBn innan något värre händer. Det var ett krav då att biledaren skulle anslutas till skyddsjord.

2013 ändrade man sig och tog bort biledaren från EKRK, men aluminiummanteln är kvar. Orsaken till dessa helomvändningar lite höljd i dunkel. Men biledaren finns kvar i kablar som EKLK och EXLQ.

Vad för typ av kabel du har vet vi inte, det kan vara EKRK eller EKLK. Tjockleken på manteln tyder på EKLK.

Hur som helst, skyddsjordningen av aluminiummanteln ger ett extra skydd som normalt inte anses nödvändigt utom i speciella utrymmen som t.ex ladugård. I ditt fall är det troligen inte av större värde, men kan man ansluta biledaren i endera eller båda ändra på ett bra sätt, då gör man det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabeln har en aluminiummantel innanför den yttre plastmanteln. Om man ser till historien så tror jag att det ursprungliga syftet var att göra en tunn och styv kabel lämplig för inomhusbruk. Vid tidens början fanns inte biledaren, och inte heller den yttre plastmanteln. Kabeln var enkelisolerad, plus lite lackfärg ;) Vi pratar då om khuloledningen, eller EKRK/EQRQ som den heter idag. Först 1988 fick den en yttre plastmantel och blev då dubbelisolerad och "behöver" inget mer skydd.

1998 fick man ändå idén att aluminiummantel kanske borde skyddsjordas och försågs då med en biledare för detta. Det finns ett visst säkerhetshöjande värde i det, t.ex om man kör en skruvmejsel genom kabeln så finns chansen att överledning mellan fasledare och denna aluminiummantel löser säkringen eller JFBn innan något värre händer. Det var ett krav då att biledaren skulle anslutas till skyddsjord.

2013 ändrade man sig och tog bort biledaren från EKRK, men aluminiummanteln är kvar. Orsaken till dessa helomvändningar lite höljd i dunkel. Men biledaren finns kvar i kablar som EKLK och EXLQ.

Vad för typ av kabel du har vet vi inte, det kan vara EKRK eller EKLK. Tjockleken på manteln tyder på EKLK.

Hur som helst, skyddsjordningen av aluminiummanteln ger ett extra skydd som normalt inte anses nödvändigt utom i speciella utrymmen som t.ex ladugård. I ditt fall är det troligen inte av större värde, men kan man ansluta biledaren i endera eller båda ändra på ett bra sätt, då gör man det.
Jag håller inte riktigt med denna historiebeskrivning.
I min kabelkatalog från ASEA-SKANDIA 1968 finns en K(H)uloledning EKR med leadrisolering av PVC och en yttre lackad zinkplåt, men däremellan finns ytterligare ett PVC-skikt. Alltså dubbelsiolering.
EKRT har dessutom en yttre PVC-mantel. Dessa typer erbjöds för öppen fast förläggning i torra rum.
Dessutom fanns då EKKL med biledare av förtennt koppar.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
EKRT är nått jag aldrig har hört talas om, Kabel med mantel har varit EKLK, EKKL, EKRK, EKR innan dom halogenfria kablarna kom. EKR var enkelisolerad med en utfyllnadsmassa mellan tråd och plåt men det var ingen isolering i den meningen att den skulle skydda mot ström.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag håller inte riktigt med denna historiebeskrivning.
I min kabelkatalog från ASEA-SKANDIA 1968 finns en K(H)uloledning EKR med leadrisolering av PVC och en yttre lackad zinkplåt, men däremellan finns ytterligare ett PVC-skikt. Alltså dubbelsiolering.
EKRT har dessutom en yttre PVC-mantel. Dessa typer erbjöds för öppen fast förläggning i torra rum.
Dessutom fanns då EKKL med biledare av förtennt koppar.
Guldstjärna till dig där som kabelkännare även för dessa klena typer. Dock hade varken EKR eller dess mindre kända plastbelagda kusin från tiden de sorterade under "kulo, khulo" någon biledare och utfyllnaden som elmont skriver inte avsedd som isolering utan rent till för att kunna hantera den vettigt. Utfyllnaden i de tidigare varianterna även de med PVC-isolerade ledare kunde vara tvinnad papp mellan parterna och sen omspunnen papp under plåthöljet.

Ett exempel på EKR med papp och PVC.
Exponerad kabel med flera färgade kopparledare och svart isolering, möjliga EKR eller äldre kulokabel, med pappers- och PVC-isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
I bilagan finns EKRT. Den har en yttermantel av PVC och är då lika dubbelsisolerad som en modern EKK.
Men jag vill inte vara en besserwisser och frågan gäller ju dagens installation.
Kan tillägga att skärmen i högspänningskablar kan jordas på en del olika sätt: ensidigt, dubbelsidigt mm.

Stort tack för svar och klargörande. Nu blev jag klokare.

L lordi skrev:
Nu kanske jag drar igång en ny debatt om det här, men jag har fått lära mig att man ska ansluta flätan/skärmen till jord i kabelns ena ände och klippa den i den andra.
Det ska monteras en transparent skyddsslang på de synliga trådarna, för isolering.
Hej lordi

För den som undrar om vad som är rätt/fel vid anslutning av flätan/skärmen vid elinstallationer.

Det finns som bekant två typer av jordning, skyddsjordning och funktionsjordning

Skyddsjordning handlar kortfattat om personsäkerhet, medan funktionsjordning handlar om att säkerställa funktionen (EMC) i en elanläggning.

Om nit t.ex tittar på “EMC for Systems and Installations: Part 3” Där kan ni I avsnittet “3.8 Bonding cable screens at both ends” inledningsvis läsa; “Cable screens should generally be bonded to their local RF references at both ends. This is because a screened cable which is only bonded at one end can only provide good shielding performance up to a frequency at which its length becomes a significant fraction of the wavelength. The higher the shielding required, the smaller the fraction of a wavelength. To put some rule-of-thumb numbers to this: for shielding of around 20dB the cable length should be less than one-twentieth of a wavelength. At 200MHz, a typical frequency for factory walkie-talkies, one wavelength in air is 1.5m and so one-twentieth of that is 75mm. This means that to maintain a shielding effectiveness of at least 20dB at up to 200MHz (to help prevent close proximity of 200MHz walkie-talkies resulting in interference), screened cables should have their screens bonded at both ends when their length exceeds 75mm.”
https://www.nutwooduk.co.uk/archive/old_archive/000625.html

Genom introduktionen av switchteknik för långt mer än 20 år sedan har vi startat ett arbete med att ersätta våra äldre elapparater (som främst hade elfält och läckströmmar i frekvensområdet 50 Hz (samt i vissa fall övertoner upp till 2 kHz) med betydligt högre frekvenser.

Vi har själva ansvar för våra elinstallationer. I den mån vi behöver hantera EMC -relaterade störningar vår elanläggning, så är en högfrekvensansluten funktionsjordning en stor fördel. Detta eftersom bland annat strömförträngning gör att skyddsjordsledaren inte ger en bra funktionsjordning vid högre frekvenser.

Jag har nyttjat anslutning av elkablars skärm i båda ändarna vid ett flertal fall t.ex. utbildningslokaler med stor datortäthet.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I bilagan finns EKRT. Den har en yttermantel av PVC och är då lika dubbelsisolerad som en modern EKK.
Men jag vill inte vara en besserwisser och frågan gäller ju dagens installation.
Kan tillägga att skärmen i högspänningskablar kan jordas på en del olika sätt: ensidigt, dubbelsidigt mm.
Det är bara det att den (EKRT) var ovanlig och senare när den modernare typen kom som EKRK var även den som Bo skrev utan biledare. Du får skilja på med EKRK samtida EKLK som i princip är en EKRK med ytterligare ett plasthölje och då mer formellt sett dubbelisolerad. Utsatta delen som biledaren skulle jorda var då metallfolien under inre manteln.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.