Tjoflöjt!
Har dikat ur en gammal åkerplätt som blir rätt sur och har stött på en kabel ca 20cm under marken, jag vill ha diket där, är det okay att lämna kabeln blottad i botten på diket eller vad/hur ska jag göra?
(Kabeln är spänningssatt och används, den går till gamla bysågen som tidigare ingick i min fastighet men har styckats bort av tidigare ägare.
Jag vet om att det inte alltid är helt okay att mata ström från en fastighet till en annan, så alla kommentarer om det undanbedes)
Hade riktig bonnflax och skrapade precis över kabeln med skopan så inga skador har uppstått
Har dikat ur en gammal åkerplätt som blir rätt sur och har stött på en kabel ca 20cm under marken, jag vill ha diket där, är det okay att lämna kabeln blottad i botten på diket eller vad/hur ska jag göra?
(Kabeln är spänningssatt och används, den går till gamla bysågen som tidigare ingick i min fastighet men har styckats bort av tidigare ägare.
Jag vet om att det inte alltid är helt okay att mata ström från en fastighet till en annan, så alla kommentarer om det undanbedes)
Hade riktig bonnflax och skrapade precis över kabeln med skopan så inga skador har uppstått
Det sitter en elmätare i sågen med, så de har inte gratis el.
Så ingen fix med t ex att frilägga en bit av kabeln, klyva ett skyddsrör och trä på det är att rekommendera?
Så ingen fix med t ex att frilägga en bit av kabeln, klyva ett skyddsrör och trä på det är att rekommendera?
Så typiskt, grävde diket för att öva på att sparka grävaren innan ja ska ge mig på att gräva upp mina gamla markavloppsrör, första jäkla projektet så blir det såhär😆
Hade diket varit större/djupare, eller om det kan bli, kunde du ju ha hängt upp kabeln i något lämpligt tvärs över diket kanske? Det görs ju vid broar mm. Men reglelverket kring det överlåter jag åt andra att berätta om.
Du kan även lägga kabeln i rör som då kan gå i luften en kortare bit.
Dvs. om du vill ha dikesbotten lägre
Rören ska vara av kvalitén SRE om röret kommer att vara synligt dagen.
Vanliga SRN eller SRS rör duger ej till detta.
Det finns delbara SRE rör
https://www.greenpipe.se/produkter/kabelskyddsror/panzar/
Vill bara tillägga att de inte är billiga.
Dvs. om du vill ha dikesbotten lägre
Rören ska vara av kvalitén SRE om röret kommer att vara synligt dagen.
Vanliga SRN eller SRS rör duger ej till detta.
Det finns delbara SRE rör
https://www.greenpipe.se/produkter/kabelskyddsror/panzar/
Vill bara tillägga att de inte är billiga.

