Tjoflöjt!
Har dikat ur en gammal åkerplätt som blir rätt sur och har stött på en kabel ca 20cm under marken, jag vill ha diket där, är det okay att lämna kabeln blottad i botten på diket eller vad/hur ska jag göra?

(Kabeln är spänningssatt och används, den går till gamla bysågen som tidigare ingick i min fastighet men har styckats bort av tidigare ägare.

Jag vet om att det inte alltid är helt okay att mata ström från en fastighet till en annan, så alla kommentarer om det undanbedes)

Hade riktig bonnflax och skrapade precis över kabeln med skopan så inga skador har uppstått
 
  • Nygrävt dike genom grönskande mark med träd i bakgrunden, avsett att dränera en gammal åkerplätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blottad kabel i botten av ett dike på gammal åkerplätt, med jord och grön vegetation runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta nätägaren och se till att de gräver ner sin kabel ordentligt.
 
Du verkar ju vilja fortsätta mata fastigheten från din egen, så då får du antingen gräva ny kabel på rätt djup eller skarva på en bit kabel och gräva ner den under diket en bit.
Om du nu vill göra rätt.
 
F fribygg skrev:
Kontakta nätägaren och se till att de gräver ner sin kabel ordentligt.
Han är ju själv nätägare.
 
X xLnT skrev:
Han är ju själv nätägare.
Isåfall är det ju bara att gräva ner en ny kabel på rätt djup och märka ut den korrekt.
 
Det sitter en elmätare i sågen med, så de har inte gratis el.

Så ingen fix med t ex att frilägga en bit av kabeln, klyva ett skyddsrör och trä på det är att rekommendera?
 
L LantbrukarN skrev:
Det sitter en elmätare i sågen med, så de har inte gratis el.

Så ingen fix med t ex att frilägga en bit av kabeln, klyva ett skyddsrör och trä på det är att rekommendera?
Du verkar ju vara medveten om att det inte är en bra idé.
 
Så typiskt, grävde diket för att öva på att sparka grävaren innan ja ska ge mig på att gräva upp mina gamla markavloppsrör, första jäkla projektet så blir det såhär😆
 
L LantbrukarN skrev:
Så typiskt, grävde diket för att öva på att sparka grävaren innan ja ska ge mig på att gräva upp mina gamla markavloppsrör, första jäkla projektet så blir det såhär😆
Nu får du ju gräva litta till, på riktigt.
 
  • Gilla
LantbrukarN
  • Laddar…
Hade diket varit större/djupare, eller om det kan bli, kunde du ju ha hängt upp kabeln i något lämpligt tvärs över diket kanske? Det görs ju vid broar mm. Men reglelverket kring det överlåter jag åt andra att berätta om.
 
  • Gilla
LantbrukarN
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du verkar ju vara medveten om att det inte är en bra idé.
Japp, ville ha tanken bekräftad 😋

Aja, får lägga tillbaka jorden över där kabeln är sålänge, har inte tid med några längre projekt atm, byte av avloppsanläggning är på gång!
 
Ett annat alternativ är ju att du lägger en markrör en bit förbi kabeln i dikets riktning?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ett annat alternativ är ju att du lägger en markrör en bit förbi kabeln i dikets riktning?
Så får det bli! Har en bit 110s rör ja kan lägga tvärs över kabeln och återfylla

Då hamnar kabeln under ”lillkulverten”
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Ett 110-rör är väl dock så litet att det täpps igen ganska kvickt av löv och sånt. Kanske ta något större om du har. Eller bredare...är inte 20 cm ett rätt så fjuttigt dike?
 
Du kan även lägga kabeln i rör som då kan gå i luften en kortare bit.
Dvs. om du vill ha dikesbotten lägre
Rören ska vara av kvalitén SRE om röret kommer att vara synligt dagen.
Vanliga SRN eller SRS rör duger ej till detta.

Det finns delbara SRE rör
https://www.greenpipe.se/produkter/kabelskyddsror/panzar/
Vill bara tillägga att de inte är billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.