Jag hittade hela Exxact-serien på elot. Enligt egen utsaga ska de alltid ha kompletta sortimentet för de tillverkare de är återförsäljare för.
Schneider Electric - Exxact | Elot.se
Känner någon till en butik eller byggvaruhus i Stockholm där man kan titta och känna på dem?
Schneider Electric - Exxact | Elot.se
Känner någon till en butik eller byggvaruhus i Stockholm där man kan titta och känna på dem?
Ah! Schyrre! Tack för tipset! Ska tuta förbi där imorgon innan jobb. 
Jag vet inte hur det är på exxact men jag blev ytterst irreterad då jag upptäkte att det inte går att fjädra knapparna (till dosdimmer) på trends 3-knapps brytare.....det kan man göra på ELKO RS i alla fall. Är nog uppe i 10 irriterande grejer på ELJO:s prylar i jämförelse med ELKO.
Vad jag förstår kommer Exxact att ersätta hela Eljo-serien utom Renova. Eljo Trend och Eljo Senso har ju några år på nacken. Man får väl hoppas att man löst dina 10 "irriterade grejor" på nya serien. 
Trend gick inte men Exxactens 3x1 brytare ska man kunna sätta i fjädrar.
Satt några brytare och uttag förra veckan och tycker inte de förändrat speciellt mycket jämfört med trenden. 2vägs uttag är bara glömma att sätta snart eftersom alla tillverkare lägger pengarna på den europeiska marknaden där de bara finns 1vägs.
Satt några brytare och uttag förra veckan och tycker inte de förändrat speciellt mycket jämfört med trenden. 2vägs uttag är bara glömma att sätta snart eftersom alla tillverkare lägger pengarna på den europeiska marknaden där de bara finns 1vägs.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
VARFÖR i hela friden sätter man bara 1-vägs? Här går det ju åt motsatt håll. Snart sätter vi väl vara dubbeldosor och 3-vägs
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har än så länge bara installerat en Exxact Primo-brytare, men jag har sett både Primo och Basic på grossisterna. Primo är standardbrytaren och basicbrytaren är "special" och saknar "dammgömman" på ramen och passar därför bra på sjukhus och dyl. miljöer. Och det är väl därför den är dyrare.magnil skrev:
Jag säger att du ska välja Primo, helt klart. Den är faktiskt riktigt snygg.
//Patrik
Vanligast med dubbla 1-vägs i kombination är på hotell i och utanför Sverige. Brukar ju oftast vara med en strömbrytare, antennuttag eller nätverk i samma ram. Kan ibland vara ganska snyggt i rätt miljö.Rikard Ågren skrev:
Tror aldrig det kommer att bli vanligt i kontor eller bostäder.
Tack för infon, då satsar vi på Prime (och Design i barnens rum).Patrik_Hed skrev:Jag har än så länge bara installerat en Exxact Primo-brytare, men jag har sett både Primo och Basic på grossisterna. Primo är standardbrytaren och basicbrytaren är "special" och saknar "dammgömman" på ramen och passar därför bra på sjukhus och dyl. miljöer. Och det är väl därför den är dyrare.
Jag säger att du ska välja Primo, helt klart. Den är faktiskt riktigt snygg.
//Patrik
Nu har jag provat eljo exxakt (under protest) och har inte mycket bra att säga. Visst finns det färger/mönster så att det ska tilltala de flesta men va fan, när man ska köpa ett uttag, brytare eller liknande ska man sen också köpa en ram separat, vad är det för nys. Förhöjningsram till 2-v uttagen finns på bild men ska inte tillverkas. Väntetid på delar till förbannelse om man ska kompletera upp anläggningen (man vill ju bli färdig nån gång). Inga klor på apparaterna. Uttagens ram delas i två delar om man tar tag och drar i den, det finns inte tillräckligt med delar i alla dessa olika mönstrer och färger så att grossisterna kan fylla upp hyllorna....alltså, en rak fråga till ELJO och ELJO-älskare....VARFÖR??????
Sen har vi ju fortfarande det mest idiotiska.....att inte kunna gå in/ut med fas och nolla på båda sidor i 2-v uttagen.
Gick kanske lite snabbt att ta ut idéen på markanden kanske.
Sen har vi ju fortfarande det mest idiotiska.....att inte kunna gå in/ut med fas och nolla på båda sidor i 2-v uttagen.
Gick kanske lite snabbt att ta ut idéen på markanden kanske.
Det "känns" iofs rätt om man får köpa ramen löst, alternativt att man har nån slags pant på obrutna förpackningar av medföljande enfackramar, så att man inte får prylar över när man installerar flerfackramar...
Jo, du tänkte så men det gör inte jag då jag mest arbetar större och det ska gå snabbt....typ kompletering av 6-8 badrum på en och samma dag eller byte all el i en lgh om dagen osv. Blir inte så ofta för mig att sätta dubbelram då jag inte är mycket på nyproduktion. Me4n bortsätt från det så finns det ju mer att irritera sig över.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Handlar det inte om att lära sig produkten och ett lite annorlunda arbetssätt?
För mig som mest gör nyproduktion är avsaknaden av ram och fästklor en välsignelse! Nu slipper jag skruva bort klorna, och det blir dessutom ingen ram eller klor som ska slängas i soporna! 90% av brytarna sätts ju i kombination med uttag eller annat
Ramen finns med fasta avdelare, Glufs. Den med avtagbara är för att man ska kunna klämma in ett trevägsuttag i kombination med något mer, data tex
Dock är det kanske inte lika optimalt vid sådana ROT jobb som du beskriver, om man inte vill lära sig ett annat arbetssätt
För mig som mest gör nyproduktion är avsaknaden av ram och fästklor en välsignelse! Nu slipper jag skruva bort klorna, och det blir dessutom ingen ram eller klor som ska slängas i soporna! 90% av brytarna sätts ju i kombination med uttag eller annat
Ramen finns med fasta avdelare, Glufs. Den med avtagbara är för att man ska kunna klämma in ett trevägsuttag i kombination med något mer, data tex
Dock är det kanske inte lika optimalt vid sådana ROT jobb som du beskriver, om man inte vill lära sig ett annat arbetssätt