spinout skrev:
Det värsta är att Schneider är franskt, bara det får en att vilja gå över till ABB.
Ja, det som tar emot är väl att ABB ser ut som skit... :rolleyes:

//Patrik
 
Nja, smaksak. De är i alla fall snyggare än ELKO RS. Trend har fördelen tycker jag att den passar överallt från garage till lyxrum.
En ett vanlig svensson hem, eller standard kontor fungerar ABB hur bra som helst tycker jag. I entrepenader där de inte föreskriver Eljo Trend sätter jag ABB utan tvekan. De är billigast och snabbast och bäst att installera. Dessutom håller 2-v uttagen IP21 även när locket är av så man kan ha gas på under byggtiden (innan målarna är klara).
 
spinout skrev:
Dessutom håller 2-v uttagen IP21 även när locket är av så man kan ha gas på under byggtiden (innan målarna är klara).
Tack för den upplysningen! Det ska jag lägga bakom örat till nästa projekt
 
Y
någon som fått kläm på hur man gör för att få en strömbrytare att lysa nertill på vipporna?
då är det lysdioden som gäller?

och om man vill att det ska lysa hela vägen runt ramen så är det specialramen som gäller?
 
Y
något jag reagerade på nu vid monteringen av ett eluttag var att deras prylar saknar klämhakarna. Man kan bara montera med två skruv i dosan. I vanliga fall drar jag både de skruvarna och spänner ut hakarna.

Varför har de valt bort dessa? girighet att man ska köpa lösa hakar, eller är det dåligt att använda hakar?
 
Yrrol skrev:
något jag reagerade på nu vid monteringen av ett eluttag var att deras prylar saknar klämhakarna. Man kan bara montera med två skruv i dosan. I vanliga fall drar jag både de skruvarna och spänner ut hakarna.

Varför har de valt bort dessa? girighet att man ska köpa lösa hakar, eller är det dåligt att använda hakar?
För att 9 ggr av 10 så använder man inte klorna. De är mest i vägen, fastnar i ringen när man ska stoppa in strömställare/uttag osv. Sätter man en strömställare i en 18 mm utanpåliggande ram så är man tvungen att plocka bort dem.

Kan man skruva fast i dosringen så är klorna helt överflödiga. Uttag kan man inte fästa enbart med klorna, strömställare däremot går det ibland bra med.

//Patrik
 
Y
Okej.
Såg nu att de satt moderniserade klor på singel eluttagen.
 
Klorna finns som tillbehör. Antar att detta är en av detaljerna som gör Exxact billigare
 
Y
Ingen som har koll på vad jag ska köpa för att få vippan att lysa nertill? Tänkte ha det i hallen.
 
Yrrol skrev:
Ingen som har koll på vad jag ska köpa för att få vippan att lysa nertill? Tänkte ha det i hallen.
E:18.207.91
92
93

Men jag tror inte att de (ram med LED-belysning) har lanserats ännu.

//Patrik
 
Y
Finns ju två små lampor man kan plugga på, ena är typ 230v och andra 24 eller något i den stilen..
sen finns då ramarna... i mitt huvud så lyser ramen hela vägen runt och de små lösa lamporna lyser då under vippan...

men i vilket samband ska man välja den med högre eller lägre volt, varför finns två olika..
 
Yrrol skrev:
Finns ju två små lampor man kan plugga på, ena är typ 230v och andra 24 eller något i den stilen..
sen finns då ramarna... i mitt huvud så lyser ramen hela vägen runt och de små lösa lamporna lyser då under vippan...

men i vilket samband ska man välja den med högre eller lägre volt, varför finns två olika..
Ahm, på så sätt. Då vet inte jag. Det är lite svårt med Exxact nu för det är ju inte så många som har testat serien riktigt ännu. Jag planerade att köra exxact på en köksrenovering jag har utfört, men saknades hörnboxar på grossisten just då så blev Trend i stället.

Du kommer nog få bättre svar om 6 månader när alla har stenkoll på allt som har med Exxact att göra. :rolleyes::cool:

//Patrik
 
Yrrol skrev:
Finns ju två små lampor man kan plugga på, ena är typ 230v och andra 24 eller något i den stilen..
sen finns då ramarna... i mitt huvud så lyser ramen hela vägen runt och de små lösa lamporna lyser då under vippan...

men i vilket samband ska man välja den med högre eller lägre volt, varför finns två olika..
Dom röda LED lamporna är till för vippor med lins.

/Daniel
 
Y
Jag ringde till supporten angående belysningen av ramar. Och det är lika bra att jag medger att min teori var fel. de två små lamporna man kunde plugga på var bara för de vipporna som har indikerings design..

ska jag ha lyxbelysning så var den specialramen som gällde, och den hade de inte ens börjat tillverka och visste inte när det skulle göras heller... då blev jag ganska sne på exxact serien när de inte ens har börjat tillverka sina påstådda produkter..
 
Yrrol skrev:
Jag ringde till supporten angående belysningen av ramar. Och det är lika bra att jag medger att min teori var fel. de två små lamporna man kunde plugga på var bara för de vipporna som har indikerings design..

ska jag ha lyxbelysning så var den specialramen som gällde, och den hade de inte ens börjat tillverka och visste inte när det skulle göras heller... då blev jag ganska sne på exxact serien när de inte ens har börjat tillverka sina påstådda produkter..
I deras produktblad som de gav ut förut, där står det E-nummer för en hel drös med grejer, sedan finns det en grå ruta med ännu fler produkter som det står ska lanserar under 2011.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.