funkis4ever skrev:
UPP MED TIMDEBITERINGEN hos alla firmor samtidigt och sänk priset på materiel, annars köper folket materielet själva och anlitar bara billig arbetskraft. Och kom inte ens med argumentet att en högre timdebitering bara skulle öka hempulandet. Det är möjligt, men vi är väl inga välgörenhetsmänniskor?
Aha, kartellbildning är alltså svaret... >:(

Det är väl ganska uppenbart att hempul och användande av svart arbetskraft kommer att öka på så sätt. Det som behövs är ökad möjlighet till avdrag samt lägre moms på tjänster och kanske även lägre arbetsgivaravgifter, men det är ju upp till politikerna och då VET vi ju att inget kommer att hända. >:(

Det handlar faktiskt inte om något av det du skriver!

Eftersom det har kommit till ett faktum att timdebiteringen är för låg och således alla elfirmor försöker kompensera detta genom att tjäna pengar på materialet, måste man ju göra en justering av denna timdebitering. Detta kommer dock aldrig kunna genomföras om en firma går i täten, detta leder till att man anlitar konkurenten, alltså behöver prisnivån justeras samtidigt hos flertalet av alla elfirmor. Det är INTE kartellbildning eftersom priset på jobbet blir ung. detsamma. Du som kund betalar mer för arbetet men mindre för materielet. Dina förslag om momsavdrag och politiker ideer är välkommna, men inte kärnfrågan.

funkis4ever skrev:
Det handlar faktiskt inte om något av det du skriver!
Men kom igen... Om jag behöver jobba fyra timmar för att skrapa ihop till en timmes hantverkstid (och då inkluderas även "okvalificerat kabeltattande") då handlar det precis om det.

Vi diskuterar ju materialpriser på denna tråd, inte politik. Jag håller med dig fullt om att någonting är galet när du måste jobba fyra timmar mot en timmes jobb, men du måste ju exempelvis jobba åtta timmar för att få en timme av en frisör eller 20 timmar för att få en timme av tandläkaren. Men detta är fortfarande inte vad vi diskuterar utan varför det är sådana påslag på materielet.

Just därför att elfirman måste tjäna pengar på detta för att timdebiteringen är för låg jämfört med andra yrkeskategorier som lärt sig att ta betalt för sina tjänster och inte måste leva på försäljning.

Det är väl ganska uppenbart att det hänger ihop. ::)

Det finns ju även något som heter "debiteringsgrad". Om man tittar på en typisk bilfirma så kan de långt ifrån debitera ut åtta timmar per person och dag. Samma gäller frisörerna. Korta jobb ger hög timpenning men ställtider och låg debiteringsgrad. Jag skulle inte vara främmande för att hantverkarna differentierade sina timpriser med.

Sen ser jag inget som helst problem i att man tar bra betalt för materialet. Det gör man på märkesverkstan också. Det är därför det finns alternativ till dem. Bara att köpa bromsbelägg på Biltema och själv lägga sig under kärran...

Och, alternativ finns det till hantverkare med höga material- och timpriser också!

Om jag jämför elbranchen med en likartad branch som jag har lite bättre insyn i - data - så är skillnaderna väldigt stora. Inom data är det mycket lite pålägg på materialet. Däremot är timdebitering för en datatekniker högre än för en elektriker.
En stor skillnad är att konsumenterna är väldigt prismedvetna vad det gäller dataprylar. De vet precis vad en skrivare eller ett nätverkskort "ska" kosta. Om de inte vet är det enkelt att ta reda på. Och det hade ju aldrig funkat att installera en skrivare för 2000:- när den finns att köpa för 1000:- på OnOff.

Jag köpte materialet själv och anlitade en elektriker att installera det...
Där är ett bevis på att elektrikerna biter sig själv i svansen... Ni/dom kommer att förlora på detta i det långa loppet....

Många inkl mig själv tillämpar 2 timtaxor. En när man får sälja mtrl och en när man enbart installerar.

Håller i övrigt helt klart med om att timpenningen ska upp och påslaget på mtrl ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.