Stefan_h skrev:
MAn kan väl även tilläga det att man kan täna på att anlita den dyrare hantverkaren.. Säg att du har fått in 2 priser ett på 450 kr/tim och ett på 600 kr/tim.. Om han som debiterar de högre jobbar effektivare o gör arbetet snabbare än den billigare så blir de ju billigare för kunden.. Så är ju ofta fallet...
Håller med till 100%. Tyvärr är dock priset det som enklast går att jämföra. Det gäller ju många branscher, det är inte lättare att motivera höga kosulttimpriser till t ex Ericsson med argumentet att man är väldigt effektiv... ;)

Tänk på att 80% rabatt på listpriset ger ett påslag på 400% om man debiterar listpriset.

funkis4ever skrev:
Som ex. kan nämnas att de batalar 0,28 :- för blå FK / m. i inköp.
Jag får det till att bara kopparn på råvarubörsen idag kostar 73 öre/m för 1.5 mm[sup]2[/sup] FK. Sen lite PVC, färggranulat, förpackning och transport gör det nog svårt att komma under kronan/m.

/m

jag betalar 2,18+moms för fk 1,5 hos grossisten och byggmax tar 1,49 ink moms :(
fast då är det lite skillnad på den iof...

Pellefant: Det ska du inte behöva ge. Runt 1,50 bör du kunna pressa ner det till som liten installatör.

Erik_D skrev:
Pellefant: Det ska du inte behöva ge. Runt 1,50 bör du kunna pressa ner det till som liten installatör.
Japp, byt grossist eller snacka med din säljare... 2,18 skall inte elinstallatör betala för fk.

nu var det priset från den "stora" grossisten (lätt att kolla priset där med www), jag handlar oftast av en "mindre" grossist där priserna på kabel brukar vara lägre, fast jag får påminna dom om att "fixa" priset då och då för annars kan det skena iväg...

Rogerio skrev:
Japp, byt grossist eller snacka med din säljare... 2,18 skall inte elinstallatör betala för fk.

Hur mycket brukar en el-firma handla för per år?
Då tänkte jag på inköps pris per anställd och år.

Någon som har en aning?

/Richard

cirkus 500 tusen.

Nu var det visserligen en VVS-firma men jag tyckte inte det kändes okej att de tog ca 20% mer för materialet än vad jag hade fått betala på Silvan. Bovar och banditer! ;)

Den firman jag jobbar på har bara momsen som påslag på frekventa varor, strömbytare, dosor, slang, kabel osv. Men på lite mindre frekventa saker (kontaktorer, reläer osv.) så har vi ett påslag på ca 75%.

påslag på bruttopriset i grossistens prislista eller påslag på det pris firman betalar?

pellefant skrev:
påslag på bruttopriset i grossistens prislista eller påslag på det pris firman betalar?
På GNP-listan, dvs grossistens bruttopris.

Då har fiman mao ett rejält påslag på nettopriserna. Snudd på ocker att gå på gnp när det gäller lista 00-01 dvs kabel.

kanske man skulle köra med dom påslagen, då räcker det med att sälja kabel med 400% påslag å "slippa" göra installationer ;)

Vårt företag är både grosist och installatör. Detta ställer till det en smula när en stor kund först handlar från vår gross avdelnig med stora rabatter och sedan får en räkning på efterjobb från installation med dubbelt så dyrt materiel.

FELET är att installation/service har för låga debiteringar för jobbet och måste tjäna pengarna på materielet. Man får allt som oftast på detta forumet höra om hur dyrt det är att anlia en elektriker för 350-400 kr/h , men man hör aldrig någon reflektera på att exempelvis en massör tar 350:- för 25 minuters behandling (alltså 700:-/h) hans omkostnader lär inte vara dyrare än elektrikerns.

Du ser även skillnaden så fort det inte är en firma som tjänar pengar på meteriel även i vår egen bransch. Nätverkstekniker och reparatörer har en mycket högre timdebitering än en serviceelektriker.

UPP MED TIMDEBITERINGEN hos alla firmor samtidigt och sänk priset på materiel, annars köper folket materielet själva och anlitar bara billig arbetskraft. Och kom inte ens med argumentet att en högre timdebitering bara skulle öka hempulandet. Det är möjligt, men vi är väl inga välgörenhetsmänniskor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.