Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fick fakturan för det lilla jobbet att installera:
2st infällda 1 vägs uttag
2st utanpåliggande 1vägs uttag
1st dimmer för ledspottar under köksskåp
1st kronströmbrytare
1st infällt lamputtag i taket
1st Perilex spiskontakt med sockeldosa
2st hörnboxar med 2st uttag vardera

Allt av modell Eljo/schneider Trend

Jag hade förberett med de flesta väggdosor och flexslang mellan dem ville bara ha hjälp att koppla ihop det av behörig elektriker. Hade klarat jobbet själv men tog säkra före osäkra.

Jobbet tog effektiv tid för elektriker ca. 4tim

Summan av fakturan för ovanstående jobb + material hamnade på nästan 8000:-, helt hutlöst enligt mig. I fakturan ingår också "administrativa" kostnader på 800:-.

Jag räknade ihop summan av materialet på ex. Jula samt en webbshop och hamnar på ca. 2500:- på båda, firman har tagit betalt ca. 5200:- för materialet!

Sedan fakturerat 7tim för ett jobb där elektriker var hos oss och arbetade i ca. 4tim, räkna till 1tim restid då förutom de övriga resekostnader de tagit.

Jag fick inte ihop att de tagit drygt 4000:- för materialet, redan där ca. 1500:- dyrare än vad jag kan köpa det som privatperson innan jag insåg att momsen tillkom på detta.

Är detta skäligt tycker ni? Enligt mig är det rent ocker att hantverkare saltar, sockrar ja vad ni vill på material och administrativa kostnader för att maximera sin förtjänst. Sedan får man ett litet ROT avdrag som motsvarar en liten del av detta lilla jobb...som tack.

Antar att eftersom ni tydligen inte gjort upp om priset innan så är det bara att betala. Sedan om det är skäligt eller inte spelar nog ingen roll.

Rent över pris. Dom är som huliganer.
Bryr sig inte om oss.

mangew skrev:
Fick fakturan för det lilla jobbet att installera:
2st infällda 1 vägs uttag
2st utanpåliggande 1vägs uttag
1st dimmer för ledspottar under köksskåp
1st kronströmbrytare
1st infällt lamputtag i taket
1st Perilex spiskontakt med sockeldosa
2st hörnboxar med 2st uttag vardera

Allt av modell Eljo/schneider Trend

Jag hade förberett med de flesta väggdosor och flexslang mellan dem ville bara ha hjälp att koppla ihop det av behörig elektriker. Hade klarat jobbet själv men tog säkra före osäkra.

Jobbet tog effektiv tid för elektriker ca. 4tim

Summan av fakturan för ovanstående jobb + material hamnade på nästan 8000:-, helt hutlöst enligt mig. I fakturan ingår också "administrativa" kostnader på 800:-.

Jag räknade ihop summan av materialet på ex. Jula samt en webbshop och hamnar på ca. 2500:- på båda, firman har tagit betalt ca. 5200:- för materialet!

Sedan fakturerat 7tim för ett jobb där elektriker var hos oss och arbetade i ca. 4tim, räkna till 1tim restid då förutom de övriga resekostnader de tagit.

Jag fick inte ihop att de tagit drygt 4000:- för materialet, redan där ca. 1500:- dyrare än vad jag kan köpa det som privatperson innan jag insåg att momsen tillkom på detta.

Är detta skäligt tycker ni? Enligt mig är det rent ocker att hantverkare saltar, sockrar ja vad ni vill på material och administrativa kostnader för att maximera sin förtjänst. Sedan får man ett litet ROT avdrag som motsvarar en liten del av detta lilla jobb...som tack.
Det kommer upp en sån här tråd varje dag.

Du måste för det första räkna heltimmar alltså kom han vid 7 och åkte därifrån 11.15 så kommer han mest troligt skriva 5 timmar. Sen är det en del pappersarbete när man ska ha rot så han la väl på en timme för det.
Ang materialet så ibland är vissa saker billigare på Jula än hos våra grossister men skillnaden är att om du köper genom oss så får du garantier alltså går en dimmer sönder om 1 år så kommer vi och byter ut den kostnadsfritt till skillnad om du köpt dimmer själv och detta gör att vi måste ha lite påslag på materialet. Har du räknat med all kabel som gått åt också eller körde du med färdigdragen slang?

RulleBulle skrev:
Det kommer upp en sån här tråd varje dag.

Du måste för det första räkna heltimmar alltså kom han vid 7 och åkte därifrån 11.15 så kommer han mest troligt skriva 5 timmar. Sen är det en del pappersarbete när man ska ha rot så han la väl på en timme för det.
Ang materialet så ibland är vissa saker billigare på Jula än hos våra grossister men skillnaden är att om du köper genom oss så får du garantier alltså går en dimmer sönder om 1 år så kommer vi och byter ut den kostnadsfritt till skillnad om du köpt dimmer själv och detta gör att vi måste ha lite påslag på materialet. Har du räknat med all kabel som gått åt också eller körde du med färdigdragen slang?
Om en hantverkare tar betalt för påbörjad timme så säg att 5timmar är faktisk tid de ska fakturera oss, sedan har de tagit betalt för administrativa kostnader för ROT. Kabeln som gått åt är inte mycket, jag hade förberett det mesta, det tillkom några meter givetvis då det kompletterades med 1st väggdosa och flexslang men till övriga fanns det redan den mesta. Kabelkostnaden på fakturan är ca. 200:-. En firma betalar ju inte mer till en grossist än vad en privatperson gör på ex. Jula, eller för den delen räknade jag på en webbbutik med ungefär samma slutsumma. Det var dessutom en hyffsat stor firma som har bra rabatter hos grossisten. Att ta 2-2,5gånger mer för material än vad jag som privatperson kan köpa det för finns inget försvar det är inget annat än ocker riktat mot konsumenterna.

Lite får vi skylla oss själva då han erbjöd sig ta med bla. hörndosorna från firman då han skulle komma tillbaka dagen efter. Hade jag vetat priset på dem i förhand hade jag givetvis nekat och handlat dem själva till under halva priset. Dessa installerades inte ens utan det har jag gjort själv då vi inte hade kakel på plats då han var här, vi fick dem överräckta i en plastpåse.

Detta påminner lite om en liknande faktura från en rörfirma som gjorde ett par timmars arbete med rördragning vid toalettrenoveringen för ett par år sedan, arbetskostnaden var även i det fallet möjligen acceptabel men även då var det 2-3ggr betalt för materialet. det är inte Ok att en firma som gör arbeten hos privatpersoner ska ta 2-3ggr betalt för materialet, det är inte på så sätt dem skall tjäna pengarna!

Fakturan är förövrigt redan betald men jag har lust att ringa dit och fråga om de ens själva tycker det är rimliga priser. Självklart kommer jag granska vartenda arbete jag ev. kommer ha i framtiden utförda av hantverkare och begära pris i förhand på allt.

Redigerat:
Som sagt, detta är inget nytt fenomen. Det är välkänt att El och rör-firmor ofta (inte alla) lägger på 100-500% på materialet som installeras. Många verkar dessutom vägra att utföra jobb om de inte själva får sälja materialet, alternativt vill de ha högre timkostnad. Detta verkar vara lite av tradition i dessa branscher, medan tex snickarfirmor ofta får nöja sig med betydligt lägre vinst på materialet de köper/förmedlar.

Vad man kan göra åt det som konsument?
Man kan ju alltid försöka ta in offerter på fast pris och/eller försöka köpa materialet själv, men risken är stor att man inte får många firmor som då är intresserade av att göra jobbet.
Man kan försöka komma överens om ett skäligt materialpåslag (tex 15%) men det kan också bli svårt då grossisterna har utformat sina prislistor just för att underlätta för firmorna att ta ut dessa enorma materialpåslag.

Om man inte kan få fast pris eller få en hantverkare att installera material man inhandlat själv, speciellt om det är material av erkänt hög kvalite som de själva använder, så är det väl ett tecken så gott som något att firman inte har ärliga avsikter i sin debitering.

Som sagt, fakturan redan betald men man blir bara arg då man får såna här ockerpriser och utsatt för bedrägeri, något annat kan jag inte se det som.

Som jag påpekat otaliga gånger, ta reda på vad det kostar och vad som ingår i priset INNAN ni beställer. Gör man inte det är det bara att betala. Även om priset är hutlöst högt.

• Gilla
HansR
  • Laddar…
Om vi bortser från materialkostnaden. Arbetstiden, där får jag inte riktigt ihop beskrivningen. Det låter som de var där 2 dagar i rad?

Till arbetstiden får man ofta räkna med att hantverkaren skall plocka och lasta rätt material, i värsta fall även tid för att åka till grossisten och hämta (dålig planering). Och har han varit hos dig vid två tillfällen så tror jag att du shablonmässigt får räkna med minst 0,5h per körning, dvs 2h restid.

Jag reagerade först på att det skulle tagit 4h att installera de saker du nämner (bara inkoppling borde gå på typ en timme, ok det var lite utanpåliggande, klamra kabel säg en timme till). Men du skriver även om en kopplingsdosa med slang, det tyder på att det kan ha varit lite mer omfattande arbete än bara inkoppling av prylar.

Materialpåslag är ett trist kapitel, framförallt när det gäller VVS och EL. Var glad att skillnaden i pris inte var ännu större.

elmont skrev:
Som jag påpekat otaliga gånger, ta reda på vad det kostar och vad som ingår i priset INNAN ni beställer. Gör man inte det är det bara att betala. Även om priset är hutlöst högt.
Jag håller med, vid en större renoveringen eller om jag ska anlita en hantverkare av någon typ under längre tid ex. jobbet tar fler än ett par dagar tar jag definitivt in offert och fast pris samt frågar vad som ingår och ev. tillkommande kostnader. Det fick jag vid badrums renoveringen av kakel/golv firman och den stämde till pricka. Men vid ett "små" jobb på ett par timmar så är man för godtrogen och antar att anlitad hantverkare inte ska ta mer betalt än skäligt. Men jag har lärt mig läxan nu för 2:a gången.

Om vi bortser från materialkostnaden. Arbetstiden, där får jag inte riktigt ihop beskrivningen. Det låter som de var där 2 dagar i rad?
Nej, 2st besök på ca. 2timmar + 1.5timme. Restiden är ca. 20minuter enkel resa. Så säg att de tagit betalt för 7tim + bilkostnader om ca. 800:- , det är påslag men det är ju inte den stora kostnaden. Vi bor dessutom på vägen mellan hans hem och arbete så egentlgen betalar vi för hans privata tid att ta sig till jobbet då han åteminstone andra dagen kom direkt från hemmet. Sedan var det framförallt inkoppling av kontakter samt lite ny slangdragning, det var en "ren" vägg dvs inga konstigheter att spika fast en infälld apparatdosa och dra flexslangen mellan. Om effektiv arbetstid som jag nämnt är 4timmar så är den avrundad uppåt!. Och vi fick ju 25-40% rabatt på materialet, det skulle alltså kostat ca. 7000:- utan rabatt, samma som jag inkl moms, frakt etc. hade kunnat köpa för ca. 2500:-

Redigerat:
Kom ihåg att du inte bara betalar för arbetstid, resor, material och administration. Du betalar också för garantier och eventuell åtgärd för garantiåtagande, så det är inte orimligt att det är 100% påslag på materialet.

Om du köpt materialet själv hade du säkert kommit billigare undan, men du hade inte haft någon garanti på materialet. Kanske hade Elektrikern till och med nekat att göra jobbet med dina prylar eftersom han då inte vill stå för några garantier alls; vare sig för material eller jobb.

Om du undrar hur elektrikern har debiterat kan du ju fråga honom, på ett trevligt sätt, så kanske han kan berätta hur han kommit fram till den fakturerade summan.

Men sluta bitcha om att du kunde sparat några spänn om du köpt grejerna själv eller att han överdebiterat för tid och resor. Ställ frågan till dig själv: Om du hade varit elektriker (eller någon annan typ av hantverkare); vad hade du tagit med på fakturan? Vilka moment, tid eller resor skulle du vilja ha betalt för, för att få verksamheten att gå runt?

Vanbeasten skrev:
så det är inte orimligt att det är 100% påslag på materialet.
Du menar alltså på fullt allvar att det är rimligt att fakturera dubbel för allt material med motiveringen att det kan gå sönder i framtiden?

Då kan alla ta dubbelt betalt. Bussresor, mat affären. Bensin macken.

Även läkare. Garanti arbete.

• Gilla
swejocke
  • Laddar…
En hantverkare går runt om man debiterar 350 kr/h plus moms. Och utan påslag på materialet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.