S
Spikklammer eller en bit plastkabellist som du skruvar fast i skåpet fungerar bra. Kom ihåg att klippa av klammerns spik ifall den är för lång för skåpets skiva så den inte går igenom.

Du har gjort ett betydligt snyggare jobb än elektrikerna som försökt sig på denna avancerade manöver :)

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Tack, blir att inhandla lite klammer och fixa till det sista.

Elektrikern som installerade spegelskåpet år 2015 verkade inte särskilt erfaren. Till saken hör att det på motsatt vägg till skåpet saknas en flisa i en kakelplatta; skadan beror på ett tillbud då denne fick en elstöt och kastade en tång i väggen (hade troligen inte heller uppmärksammat de två säkringarna till badrummet; var hemma då det hände men jobbade i ett annat rum och hörde bara att något for i väggen i badrummet och sk. kraftuttryck följda av snabba steg till och från säkringstavlan). Jag himlade nog med ögonen i min kammare men vidtalade inte vederbörande.

Efter att badrummet stod klart tänkte jag inte så mycket på installationen, då allt elektriskt fungerade. Började tvivla på kvaliteten på arbetet nu, då vi utökade med nya led lister/downlights och jag började rota i det. Har nu gått igenom resten av installationerna som gjordes av samma elektriker och de ser ok ut.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Tack, blir att inhandla lite klammer och fixa till det sista.

Elektrikern som installerade spegelskåpet år 2015 verkade inte särskilt erfaren. Till saken hör att det på motsatt vägg till skåpet saknas en flisa i en kakelplatta; skadan beror på ett tillbud då denne fick en elstöt och kastade en tång i väggen (hade troligen inte heller uppmärksammat de två säkringarna till badrummet; var hemma då det hände men jobbade i ett annat rum och hörde bara att något for i väggen i badrummet och sk. kraftuttryck följda av snabba steg till och från säkringstavlan). Jag himlade nog med ögonen i min kammare men vidtalade inte vederbörande.

Efter att badrummet stod klart tänkte jag inte så mycket på installationen, då allt elektriskt fungerade. Började tvivla på kvaliteten på arbetet nu, då vi utökade med nya led lister/downlights och jag började rota i det. Har nu gått igenom resten av installationerna som gjordes av samma elektriker och de ser ok ut.
Jadu, det låter ju inte som du haft något proffs hemma iallafall, tyvärr...

Jordfelsbrytaren du har, täcker den hela centralen, eller endast badrum? :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo, jordfelsbrytaren byttes då 2015, så elektrikern noterade att den gamla had gått sönder 😏. Jag brukar testa några gånger per år och den fungerar fortfarande.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Du ska ha cred för att du tar ett väldigt bra ansvar som fastighetsinnehavare. Inte ofta man stöter på sådana ordentliga personer som dig. Grymt. Och kul att läsa.

Hoppas det gick bra för elektrikern som fick el i sig

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
SueCia: glömde svara att jordfelsbrytaren täcker belysningen och alla uttag i badrummet, men inte resten av lägenheten.

avh67f: Tack för de orden, egentligen bara intresserad av att försöka lära mig hur saker borde göras "by the book". Elektrikern bakom installationen tickar ännu, det är bekräftat, men jag har inte anlitat honom igen.

Tacka för alla hjälpsamma tips. Klamrade nu slutligen fast kabeln så gott det gick. Såg dock när jag kollade i den gamla installationsguiden till skåpet att det enligt tillverkaren är tänkt att el och drivdon skall förläggas i den smala spalten som finns mellan väggen och skåpets bakskiva, varefter skåpet silikonas mot väggen, för att den IP-klassning som lovas skall gälla 🤦‍♂️. Nå, tänker nöja mig nu och avsluta detta projekt.

LED-drivdon monterat ovanför en spegel, vita kablar, reflektion, del av badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Johannes

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.