Var skulle uttaget hamna?

• Gilla
JonasCe
  • Laddar…
1,5 m upp på *insidan* av källarväggen (ungefär).

Med ett kvalitetsuttag och en kvalitetsstickpropp, inte något från Biltema så kommer det att hålla fint.

Protte

Gött, så får det bli! :) Vad rekommenderas för uttag och stickpropp, Något Eljo IP 67 för uttag, och ... för stickpropp?

-MH- skrev:
Gött, så får det bli! :) Vad rekommenderas för uttag och stickpropp, Något Eljo IP 67 för uttag, och ... för stickpropp?
Eljo IP44 räcker (räcker också med lägre klass också i din källare). Pumpen kom ju med fast stickpropp? :) Annars så är det svårare att misslyckas med sådan. Köp en för utomhusbruk och kolla att inte skruvarna i anslutningen drar sönder gängorna vid installation så är det OK.

Det är så svårt att få igenom stickproppen genom ett hål i väggen bara. Kan förstås dra sladden genom dörren över tröskeln, men det känns inte riktigt lika proffsigt. ;)

-MH- skrev:
Det är så svårt att få igenom stickproppen genom ett hål i väggen bara. Kan förstås dra sladden genom dörren över tröskeln, men det känns inte riktigt lika proffsigt. ;)
Det beror på hur stort hålet är... Jag har borr du kan få låna. :)

Det bästa är nog att klippa stickproppen och montera en ny på andra sidan väggen, fast ska det vara riktigt proffsigt borde det nog vara en IP68-dosa med dragavlastning på utsidan av huset.

Att dra anslutningskabel genom en vägg låter lite hempul i mina öron.

Verkligen? Alla mina kablar som kommer upp ur mark går upp i skyddsrör en bit och sedan in genom väggen utan dosa. Varför vill du ha dosa på utsidan, där miljön är sämre?

Ja, det är ju klart sämre för dosan. Det är gummikabel genom väggen jag lite svårt för.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Ja, såhär blev det. Skall bara klamra vilken dag som helst.... ;)

Bra mätare, pumpe har gått 24 min på 4-5 dagar, och max effekt är 1050 W ungefär.

DSC_0166.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
corre
  • Laddar…
-MH- skrev:
Ja, såhär blev det. Skall bara klamra vilken dag som helst.... ;)

Bra mätare, pumpe har gått 24 min på 4-5 dagar, och max effekt är 1050 W ungefär.

[bild]
Nu vill inte jag förstöra glädjen (det är ju fredag) på bilden finns en kappslad strömställare med en förskruvning av metall som troligen inte är skyddsjordad, kolla gärna den så att inte du har 230 till jord.:rolleyes:

Nejdå, biledaren är klämd mot förskruvningen. Så nog är den jordad...

Bör det inte vara inbyggt motorskydd i en pump med stickproppsanslutning?
Skall själv ge mig på en sådan installation i helgen nämligen.

EyEr0n skrev:
Bör det inte vara inbyggt motorskydd i en pump med stickproppsanslutning?
Skall själv ge mig på en sådan installation i helgen nämligen.
Det brukar vara det.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.