Har en kompis som ej är behörig elektriker som har dragit all el i sitt egna hus. Han gjorde i princip allt själv. Efter detta så tog han dit en besiktnings man från sitt försäkrings bolag som var där i cirka 1 timme och då besiktigade hela elinstallationen. Kan man göra så? Jag menar har ens egna försäkrings bolag godkänt elen så är dom ju ansvariga om nåt skulle inträffa.
Man sparar ju en rejäl slant om detta är möjligt!?

Nej,

För det första så är själva dragningen av el olaglig om det hempulas, brottet blir inte "förlåtet" bara för att man har gjort rätt, eller får det "besiktigat". När väl den olagliga installationen är utförd så kan du iofs kanske sova lite lugnare om en behörig tittar igenom det. Men du har fortfarande gjort dig skyldig till brott.

Även om du har haft en besiktningsman där så är du fortfarande ansvarig för din anläggning. En besiktningsman tar inte över ansvaret, han kan möjligen bli skadeståndskyldig om han missat något som faktiskt borde ha upptäckts. Men du som gjort felet blir fortfarande skyldig (om det kan bevisas).

Så lång rent lagligt. Att hempulare drar en del rör, dosor osv. och sedan låter en elektriker göra klart är i praktiken ganska vanligt, men som sagt olagligt (kan enl. uppg. i andra inlägg ge 2 års fängelse, troligen har ingen dömts).

Detta har det skrivits om sidvis på forumet tidigare, men man måste skilja på två saker:
Behörighetsfrågan:

1) Att en behörig eller arbetande under behörig är den enda som "får" göra jobbet.

Det är en helt annan sak hur anäggningen sedan ser ut:

2) När anläggningen väl sitter där kan den vara gjord på rätt sätt eller inte, oberoende av vem som gjort den. Det spelar heller ingen roll vem som gjort kopplingen, utan fastighetsägaren ansvarar för denna oberoende av detta.

Det här med rätt och fel är inte lätt. I vilken lag regleras detta som nu diskuteras?

E
Det står i el lagen vad man får göra själv och vad man inte får göra.
El lagen hänvisar till elsäkerhets föreskrifter där det står i klar text vad som kräver behörig installatör.

kanske är värt och vara skyldig till brott.. finns ju inga direkta bevis på att jag har gjort installationen. Och sannolikheten att jag skulle bli anmäld kan inte vara stor. Om jag gör installationen själv och låter en elektriker göra sista inkopplingen och bes man från försäkringsbolaget kolla igenom elen. Så är chansen väldigt liten att installationen blir fel.

Om du menar all el i ett helt hus så vill jag å det bestämdaste avråda dig.

Och vad du än gör så se till att diskutera med elektrikern innan du börjar. Det kan vara svårt att hitta en elektriker som går med på att göra något i anläggningen om du gjort en del själv.

Sannolikheten att bli anmäld är troligen mycket liten så länge inget går fel. men jag tror inte att du skall underskatta risken för att du gör fel. Mycket av installationen i ett hus är ganska enkel, svårt att göra fel om man har någorlunda koll.

Problemet ligger i att förstå var det börjar bli svårt, varför är det så mycket större risk för fel om man ger sig på 3 fas utan att förstå teorin osv. Och om man egentligen inte kan så mycket om el så kan det också vara svårt att föreställa sig hur varmt det kan bli i en dålig koppling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.