2 028 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Eliminera köldbrygga vid golvvinkeln i timmerhus?
Vi har ett timmerhus från mitten 1800-talet, där jag håller på att byta golv inkl allt.
Nu har frågan dykt upp hur ska jag få bort köldbryggan i vinkeln mellan golv o vägg?
Får att få en någorlunda takhöjd så bör golvet ha samma nivå som tidigare.
Men det innebär att överkant färdigt golv i stort sett ligger på samma nivå som timmret i väggarna slutar på.
Vilket i sin tur gör att stengrunden som delvis går in innanför husväggarna befinner sig i samma nivå som isoleringen i det nya golvet..
Summan blir att på vissa ställen blir isoleringen obefintlig just i vinkeln golv/vägg..
Hur gör man???
Nu har frågan dykt upp hur ska jag få bort köldbryggan i vinkeln mellan golv o vägg?
Får att få en någorlunda takhöjd så bör golvet ha samma nivå som tidigare.
Men det innebär att överkant färdigt golv i stort sett ligger på samma nivå som timmret i väggarna slutar på.
Vilket i sin tur gör att stengrunden som delvis går in innanför husväggarna befinner sig i samma nivå som isoleringen i det nya golvet..
Summan blir att på vissa ställen blir isoleringen obefintlig just i vinkeln golv/vägg..
Hur gör man???
Hej
Tror inte du kommer runt detta utan du måste lägga golvreglarna
i samma nivå som syllstocken, så isoleringen ligger mot syllen.
Annars kommer kanten på golvbrädan att vara precis som du beskriver för
nära grundmuren och då blir det nog kallt.
Jocke
Tror inte du kommer runt detta utan du måste lägga golvreglarna
i samma nivå som syllstocken, så isoleringen ligger mot syllen.
Annars kommer kanten på golvbrädan att vara precis som du beskriver för
nära grundmuren och då blir det nog kallt.
Jocke
Jag är rädd för att du har rätt...surt bara att stjäla från den redan låga takhöjden..[email protected] skrev:
Funderar starkt på att spräcka bort ett par dm från grundstenarna (det gäller ju inte alla)för att få utrymme..ett hästjobb men troligtvis värt det!
Ja det kanske går.
Med en betongsåg och spett så kanske du får bort precis
det du vill och inte river för mkt.
Lycka till!
Med en betongsåg och spett så kanske du får bort precis
det du vill och inte river för mkt.
Lycka till!
Klicka här för att svara