Hej,

Gör om vår gäst-toalett och tänkte försöka byta gjutjärnsrören och samtidigt ersätta elementet med elgolvvärme.
Idag är det 4cm flytspackel som är lätt att få bort. Betongplattan under är jag mindre sugen på att ta bort.
Huset är ett suterränghus och toan är på nedervåningen men i marknivå.

Hur kan jag nyttja dessa 4 cm på ett bra sätt för att minska förlusterna från golvvärmen? Är ebeco cable board vettigt alternativ?
Ska jag skippa tätskikt? Finns bara betongväggar och betonggolv idag.
För att kunna måla väggarna antar jag att jag behöver bredspackla dessa med något cementbaserat spackel? Är det bara att bredspackla direkt på en sådan här vägg?

• Byggarbetsplats med rivet golv, hål för rör och dammsugare i gästtoalett under renovering. Betong och verktyg ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i renoveringsprojekt med avskrapad gammal färg och spår av cement, bredvid ett litet vitt element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför gå från vattenburen värme till elburen värme?

Eftersom huset är från -65 så lär det inte finnas någon isolering alls i/under plattan.
För att inte "elda för kråkorna" så måste det till minst 15 cm med isolering i/under plattan/golvet om det ska läggas golvvärme.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
N nhamp skrev:
Ska jag skippa tätskikt? Finns bara betongväggar och betonggolv idag.
Gör det något om vatten sprids till rummen bredvid genom väggar eller golv?
Hur har du tänkt att städa golvet (blir det vatten liggande så kommer det att sprida sig vidare)?

Det finns ingen isolering under plattan så ett alternativ är ju att ha kvar elementet. Toan är bara 1,5m2 så kostnaden blir inte så stor även om mycket av värmen försvinner.

Låter tokigt tycker jag.. lägga elgolvvärme i en liten gästtoalett på betongplatta me ingen eller lite isolering.. sätt tillbaka elementet

BirgitS
Eller byt ut elementet mot en vattendriven handdukstork, om man tycker element är fula.

Låter som behålla elementet och lägga tätskikt är det som förespråkas... får blir så.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.