Fast om man räknar på detta blir det väldigt hög elförbrukning tittar man ifrån september till oktober så är det inget som hänt ... tycker att det bara explodera i förbrukning.. om man ser på hur vädret har varit i månaderna september, oktober och november sedan kan jag förstå att det stack i december pga badrumsrenovering ... och ser man nu på i januari så borde det spegla månad oktober? Eller ni som har följt det kanske har andra uppgifter på eran förbrukning under dessa perioder ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Sen är det mycket beroende på hur varmt man har och hur mycket man badar.
Sänk elradiatiatorerna till 19 och höj luft-luft värmepumpen till 23 i HEAT.
Sen korta duschar, inget bad. Full diskmaskin och tvättmaskin.
Hur många kwh gjorde ni av i varje månad 2019?
Sänk elradiatiatorerna till 19 och höj luft-luft värmepumpen till 23 i HEAT.
Sen korta duschar, inget bad. Full diskmaskin och tvättmaskin.
Hur många kwh gjorde ni av i varje månad 2019?
Jag bor om jag förstår saken rätt i samma "klimatzon", huset byggt -96 och min förbrukning för januari ser ut att bli i stort sett samma som för november i fjol. Sen skall man ta med mer än yttertemperatur i kalkylen, det har blåst en del i januari och det upplever jag drar ut en del värme ur hus som ligger mer utsatt till, och då i synnerhet om de inte är så välisolerade.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Diagrammet med timmvärden. Vad visar det egentligen? Vad betyder 6, är det kW? I så fall ser det väldigt mycket ut som grundförbrukning.
Nästan så man funderar på om luftvärmepumpen är felvänd och kyler istället för att värma upp.
Nästan så man funderar på om luftvärmepumpen är felvänd och kyler istället för att värma upp.
Den värmer och det känner man i heat läge som den är inställd på och singel user. En samsung smart comfort 12H hempularen skrev:
H hempularen skrev:
På elmätaren borde det finnas en knapp där man kan stega runt bland olika siffror. Kolla vad den tycker att du har för momentan effekt och skriv ner antalet kWh nån gång per dag och se om det stämmer med elbolagets siffror.
Tycker elmätaren att du drar >6kW hela tiden så kan du testa att stänga av värmen och varmvattenberedaren och se vad som drar effekt.
Tycker elmätaren att du drar >6kW hela tiden så kan du testa att stänga av värmen och varmvattenberedaren och se vad som drar effekt.
Mycket men kanske inte orimligt pm nu TS förutspår runt 40 000 kWh på årsbasis. Det ger ca 4,5 kWh per timma i snitt på ett år och rimligen mer vintertid. Så 6-7 kWh per timma är kanske "rimligt".H hempularen skrev:
Provat att slå av den några timmar eller så för att se hur det påverkar. Sen kanske du kan slå av all uppvärmning ytterligare i några timmar. På något sätt måste du försöka ringa in förbrukningen och utesluta att det finns något hönshus inblandat.Jonas Nielsen 74 skrev:
Och har man så pass hög förbrukning och det mesta torde vara värme och varmvatten räknar man snabbt hem en VP anläggning.
Dvs en lite större L/V eller V/V anläggning. Men i Kungälv borde en L/V fungera bra.
Dvs en lite större L/V eller V/V anläggning. Men i Kungälv borde en L/V fungera bra.
6000 W i konstant förbrukning och som minsta effekt över ett dygn är rejält mycket. Undrar om vi inte saknar mer info denna fastighet och dess utrustning eller så är där något fel på grejorna som gör att man ser dessa siffror.