10 853 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Elförbrukning robotgräsklippare - elgäsklippare
Hej, gjorde en snabb koll, googlade elgräsklippare , dom flesta verkar ligga på ca 1300 Watt så om det tar 1 timme att klippa gräsmattan med en sådan så har den tagit 1,3 kWh för en klippning, kollade sedan vad min S600 robot drar, i bruksanvisningen så står det 5 kWh i månaden vid 500m2 vilket tror motsvarar minst 8 timmar klippning om dagen i snitt.
Detta betyder att du kan klippa din gräsmatta med handkraft ca 3,5 ggr på en månad så har den dragit lika mycket ström som roboten har gjort på samma tid.
/Micke
Detta betyder att du kan klippa din gräsmatta med handkraft ca 3,5 ggr på en månad så har den dragit lika mycket ström som roboten har gjort på samma tid.
/Micke
Redigerat:
Automower 450x
Kör under sommaren från tidig morgon till sen kväll. Lämnade laddaren på efter säsongen (har inte orkat ta in den än). 45kWh totalt för året. ca 12kWh per månad vid "full drift".
Det är så försumbar förbrukning med en robotklippare att det inte är lönt att räkna på.
Kör under sommaren från tidig morgon till sen kväll. Lämnade laddaren på efter säsongen (har inte orkat ta in den än). 45kWh totalt för året. ca 12kWh per månad vid "full drift".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är så försumbar förbrukning med en robotklippare att det inte är lönt att räkna på.
Her Ryobi 4ah batteri. Laddning 30wH. Ca.46:- / månadenH Hogebo skrev:Hejsan! Jag är sedan några månader lycklig ägare till en robotgräsklippare. Tidigare har jag använt en elektrisk vanlig gräsklippare. Min fundering är elförbrukningen: Med elgräsklipparen tog det c:a 1 timme att klippa min gräsmatta. Robotgräsklipparen behöver 3 timmar för samma område. Hur kan man ta reda på vad som är mest miljövänligt?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
App som mäter momentan elförbrukning/export till HAN-porten
Villalarm & Hemautomation -
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Gardena robotgräsklippare - Problem
Robotgräsklippare -
Erfarenheter av Julas Ai-robotgräsklippare?
Verktyg & Maskiner -
5 lyxiga robotgräsklippare - det här får du för pengarna
Artikelkommentarer