Har köpt en kyl/frys märkt: "Energieffektivitetsklass A, energiförbrukning 354 kWh/år "
Kopplade in min energimätare, och efter några dagar visar den: 188 tim, 13,87 KWh.
Räknar jag rätt så blir det ca 646 KWh/år.
Är det normalt att det skiljer så mycket?
Kopplade in min energimätare, och efter några dagar visar den: 188 tim, 13,87 KWh.
Räknar jag rätt så blir det ca 646 KWh/år.
Är det normalt att det skiljer så mycket?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Din energimätare (om det är en billig typ Clas Olsson) mäter inte korrekt på en s.k induktiv last. Ett kylskåp som innehåller en elmotordriven kompressor är en typisk induktiv last.
Det fanns ett exempel häromåret här där någon mätte förbrukningen på en mobilladdare på tomgång, energimätaren visade mer än 100ggr för hög förbrukning (kontrollmättes senare med mer proffsig utrustning). Om jag minns rätt så var korrekt förbrukning 20 milliwatt, mätaren visade 5 watt.
De enkla mätare som finns på marknaden mäter helt korrekt på apparater typ Elradiatorer, varmvattenberedare glödlampor, de är exempel på resistiva laster.
Det fanns ett exempel häromåret här där någon mätte förbrukningen på en mobilladdare på tomgång, energimätaren visade mer än 100ggr för hög förbrukning (kontrollmättes senare med mer proffsig utrustning). Om jag minns rätt så var korrekt förbrukning 20 milliwatt, mätaren visade 5 watt.
De enkla mätare som finns på marknaden mäter helt korrekt på apparater typ Elradiatorer, varmvattenberedare glödlampor, de är exempel på resistiva laster.
Ja det stämmer det är en enklare Clas Olsson mätare jag har.
Tack för svaret!
Tack för svaret!
Mätare som visar effektfaktorn också brukar visa rätt, finns även billiga sådana.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Så laddaren hade en effektfaktor på sämre än en 1/100? Nog för att jag med min billiga mätare med effektfaktormätning har sett väggvårtor ligga på 0.1, vilket är illa nog men förståeligt, men 1/100 är ju för skams skull inte acceptabelt. Har ingenjörerna ingen hut i kroppen?hempularen skrev:
Man borde kunna räkna ut hur många kärnkraftverk extra det går bort i onödiga förluster för att tillverkarna inte orkar stoppa in en kondensator i sina prylar men jag orkar inte...
Jag vet inte vad ett kylskåp bör ligga på, men jag antar att de är kompenserade (eftersom de är lite större förbrukare), så kanske 0.7? Någon som vet eller kan mäta sitt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja, jag tänkte snarare att på den industriella utrustning jag sett som var kompenserad så orkade man (av kostnadsskäl) aldrig vrida fi till ett, utan stannade på 0.7 sådär. Men OK, ligger de redan där utan kompensering så nöjder man sig väl med det.GK100 skrev:
Total BOM (Bill Of Material) för en mobilladdare torde inte tllåtas överstiga ca 5 kr.lars_stefan_axelsson skrev:Så laddaren hade en effektfaktor på sämre än en 1/100? Nog för att jag med min billiga mätare med effektfaktormätning har sett väggvårtor ligga på 0.1, vilket är illa nog men förståeligt, men 1/100 är ju för skams skull inte acceptabelt. Har ingenjörerna ingen hut i kroppen?
Man borde kunna räkna ut hur många kärnkraftverk extra det går bort i onödiga förluster för att tillverkarna inte orkar stoppa in en kondensator i sina prylar men jag orkar inte...
Jag vet inte vad ett kylskåp bör ligga på, men jag antar att de är kompenserade (eftersom de är lite större förbrukare), så kanske 0.7? Någon som vet eller kan mäta sitt?
Med tanke på att Nokia skeppar 10 000 000 st i veckan betyder en extra komponent, typ en faskompenseringskondensator synnerligen beaktansvärda pengar.
Nuförtiden är dock laddarna primärswitchade, så man får hoppas att tomgångsströmmen och effektfaktorn båda är bättre.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Jo, det förstår jag. Och det är ju just därför att de skeppar 10e6 i veckan som det blir ett kärnkraftverk av det i slutändan. I ekonomiska sammanhang kallar man det här en externalitet dvs de som kan påverka situationen till det bättre bär inte kostnaden för försämringen och har därför inga incitament att göra någon förändring. (Som brukar leda till ett lika klassiskt fall av "market failure"). Så när vi nu inte kan lita till ren och skär hyfs så får vi ta till lagstiftningsvapnet. Vilket parti blir först att gå till val på parollen "fi > 0.5"!mycke_nu skrev:
Nu finns det ju iofs redan ett regelverk för standby-förbrukningen. Kommer inte ihåg detaljerna på rak arm bara. Man får hoppas att vårtan som drog 20 mW, med fi=0.01, var av en äldre modell.
Redigerat:
Nä, men hade man besvärat sig med att läsa bruksanvisningen till energimätaren så hade man sett att den inte visar korrekt för effekter under (om jag minns rätt) 4W. Eller om det var 5Wlars_stefan_axelsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag misstänker att en primärswitchad nätdel ger ganska konstiga former på strömkurvan, famförallt vid tomgång. Inte så säker på att det överhuvudtaget går att applicera normala formler för effektfaktor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Skulle aldrig falla mig in att förstöra nöjet med ett så fantastiskt resultat genom att skylla på att mätinstrumentet körs utanför sin specifikation.pefo skrev: