4 516 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Elfirma - hur räknar ni ut totalkostnaden för kunden?
Lär känna branschkollegor hos tex grossisterna, prata, fika osv. Samtalat kommer snabbt in på företagandet😉M Melano007 skrev:
Enkelt att googla firmanamnet och kolla upp och verkar någon vara själv är det bara att säga hej..
Hoppa över offerta och liknande tjänsteförmedlingar. Satsa på att jobba istället.
Om du har lite jobb ring större företag och fråga om de behöver någon UE ibland.
Hör av dig till byggföretag osv och sälj in dina tjänster eller be om att få räkna på deras projekt.
Som nystartad företagare kommer du överösas med erbjudanden från många som vill sälja sina tjänster till dig. Identifiera vad du behöver och ta kontakt själv och avfärda alla telefonförsäljare!
Teckna alltid avtal direkt med teleoperatörer och gå aldrig via ombud ( ringer massor som säger att de ringer från din operatör men är bara bluffare som agerar mellanhand)
Var alltid sunt skeptisk till alla erbjudanden.
Jag har många kollegor, vänner och leverantörer från mina tidigare arbeten, och de uppskattar verkligen mitt arbete och min kompetens.B Björkskär skrev:Lär känna branschkollegor hos tex grossisterna, prata, fika osv. Samtalat kommer snabbt in på företagandet😉
Enkelt att googla firmanamnet och kolla upp och verkar någon vara själv är det bara att säga hej..
Hoppa över offerta och liknande tjänsteförmedlingar. Satsa på att jobba istället.
Om du har lite jobb ring större företag och fråga om de behöver någon UE ibland.
Hör av dig till byggföretag osv och sälj in dina tjänster eller be om att få räkna på deras projekt.
Som nystartad företagare kommer du överösas med erbjudanden från många som vill sälja sina tjänster till dig. Identifiera vad du behöver och ta kontakt själv och avfärda alla telefonförsäljare!
Teckna alltid avtal direkt med teleoperatörer och gå aldrig via ombud ( ringer massor som säger att de ringer från din operatör men är bara bluffare som agerar mellanhand)
Var alltid sunt skeptisk till alla erbjudanden.
De har också några grannar och bekanta som ofta frågar mig när jag ska starta företaget.
Kanske räcker inte det, men som du sa kommer jag att kontakta lokala företag här i Östergötland och kanske få några tillfälliga uppdrag från dem.
Bästa svaret
Timpriset x tiden + materialM Melano007 skrev:Till er som har elfirmor som arbetar med installation och underhåll:
Hur beräknar ni den totala kostnaden för kunden? Är det bara timpris + material,
eller har ni ett högre timpris för servicearbeten än för installationsarbeten?
Räknas restiden till och från kunden som arbetstid?
Finns det saker som har ett fast pris, till exempel installation av laddboxar för elbilar?
Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig exempel med siffror, eftersom jag snart ska starta ett elföretag och vill sätta ungefär de lägsta priserna på marknaden.
Tack förhand
Sen lägger du på 25% ovanpå,
Så börja med 650kr/h plus moms
Uppskattar du att du gör det jobbet på 10 timmar så
Tar du 650x10 plus 2 timmar för eventuellt strul,
Lägg till avgift för tex 300kr och sen en milavgift upptil typ 50kr milen,
Minsta debitering är tex 2500kr annars är det inte lönt att åka ut!
Om jag gör elinstallationer i en villa till exempel och blir klar med arbetet på 10 arbetsdagar,V Vargulvsson skrev:Timpriset x tiden + material
Sen lägger du på 25% ovanpå,
Så börja med 650kr/h plus moms
Uppskattar du att du gör det jobbet på 10 timmar så
Tar du 650x10 plus 2 timmar för eventuellt strul,
Lägg till avgift för tex 300kr och sen en milavgift upptil typ 50kr milen,
Minsta debitering är tex 2500kr annars är det inte lönt att åka ut!
80 timmar × 650 kr = 52 000 kr.
Detta är priset för min arbetstid.
Materialkostnaden är cirka 20 000 kr.
Totalt blir det 72 000 kr inklusive moms.
Om vi lägger på en vinstmarginal på 25 %, blir totalsumman 90 000 kr.
Kunden betalar då 67 500 kr (efter ROT-avdrag, till exempel). Plus avgift på 300kr
Utöver detta tillkommer en milersättning på 500 kr tur och retur om kunden bor cirka 5 mil bort från mitt företag.
Ska jag då ta 500 kr per dag för resan, eller räknas det bara en gång vid start och en gång när jobbet avslutas?
Tack för dessa mycket värdefulla ord!
Jag hade aldrig anlitat något av dessa företag om jag skulle behöva en hantverkare.M Melano007 skrev:
Få kontakt med presumtiva kunder i ditt närområde, prata med vänner och bekanta.
Sätt upp en lapp hos den lokala köpmannen osv.
Får du en kund som är nöjd så sprider denne bra reklam och du får fler kunder.
Vårda dina kunder, gör bra jobb och var tydlig med dina priser.
Lura inte kunden med fantasipriser på materiel.
Du är hantverkare och och inte materiel nasare.
Var transparent med din prissättning så blir det bra
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det normala är att man får betala bilkostnaden för varje dag. Kallas oftast "servicebil" nu. Det varierar om det debiteras en fast kostnad plus rörlig milkostnad, eller en fast shablonkostnad som skall täcka både rörlig körkostnad och avskrivning på bilen.M Melano007 skrev:
Sedan kan man som kund med rätta bli sur om det blir extra bilkostnader för att hantverkaren väljer att jobba kort dag. Alltså om det utförs ex. 8h arbete som smetas ut på 3 dagar. Utan anledning.
Ett råd från en kund till elfirmor:
*Ange ditt pris till kunden för materialet. Använd inte Ahlsells och andra grossisters lurendrejeriprislistor plus någon form av påhittad "rabatt" på fakturan mot kund. Kunderna är fullständigt ointresserad av vad grossisterna försöker lura i oss, det som är intressant är kostnaden i sig.
*Ange ditt pris till kunden för materialet. Använd inte Ahlsells och andra grossisters lurendrejeriprislistor plus någon form av påhittad "rabatt" på fakturan mot kund. Kunderna är fullständigt ointresserad av vad grossisterna försöker lura i oss, det som är intressant är kostnaden i sig.
Klicka här för att svara