Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nä, men du skriver "Vad har man dolda fel försäkring till?"... Om det nu finns mängder med fel, bland annat väldigt uppenbara som att centralen är upp och ner så är det väl för fanken inga dolda fel??? Och inget som en dolda fel försäkring ska täcka?
Om det sitter jordade uttag och ingen jord är dragen, hur skall en lekman kunna veta det? Jag tycker det är ett dolt fel, jordfelsbrytare som var felkopplad fungerade inte alls., hur skall en lekman veta det? Dolt?

bibl bibl skrev:
Jag har en liknande historia i det hus vi bor i. Föregående ägare hade renoverat ett badrum och byggt ihop det med förrådsutrymme som fanns intill, man kan väl säga att vi hade våra misstankar ang svartbygge osv, eftersom man inte hade bytt de gamla gjutjärnsbrunnarna vid renoveringen men vi godtog det pga husets övriga kvaliteer. Så kom vi då till dagen vi renoverade köket och elektrikern sa "Det är något konstigt med din elanläggning...." Det var inte samma kabel till spisen i köket som till säkringarna i centralen och han kunde inte hitta några kopplingsdosor och utgående kablar från centralen försvann bakom en regel i väggen.... Jag gick in i våtutrymmet där det på väggen där kablana gick satt en stor spegel, tittade på den, på elektrikern och sa har du kollat bakom spegeln. Han stirrade på mig och sa "Men det är ju ett våtutrymme" Jo visst men vi vet ju att det är ett svartbygge.... Han tog ned spegeln och mycket riktigt bakom spegeln (som var våtrumstätad med silikon givetvis) satt ett gäng dosor där all el i huset var skarvad för att komma till den nya centralen...
Vi tog ett samtal med elfirman vi hade anlitad som sa att hade ni gjort en elrevision så hade man upptäckt det. Utifrån det så gjorde vi bedömningen att vi helt enkelt fick ta smällen, vi gjorde ingen elrevision och hade därmed troligen inte uppfyllt vår undersökningsplikt.
Ja, så är det ju tyvärr. Har föregående ägare renoverat och man har anledning att misstänka något mysko så har man ju också utökad undersökningsplikt. Om man då inte kan få säljaren att intyga att allt är prima! :-)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Om det sitter jordade uttag och ingen jord är dragen, hur skall en lekman kunna veta det? Jag tycker det är ett dolt fel, jordfelsbrytare som var felkopplad fungerade inte alls., hur skall en lekman veta det? Dolt?
Precis därför man ska ha en kunnig person att undersöka. Och därför det finns krav på detta, för att vad en lekman kan undersöka varierar från att kunna bedöma att man är på rätt adress åtminstone, till att hitta fel färg på trådarna bakom uttaget till spisen...

Just dessa fel hittas väldigt enkelt av en fackman, hittar man ett sånt fel är det anledning till att undersöka djupare och då hittar man resten.

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Rimligt lätt att kontrollera med hjälp av fackman om du inte klarar det själv.

Men ev. hälften av alla eluttag ligger på säkringar i en undercentral ingjuten i betongplattan. Det skulle nog anses vara dolt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Dessa saker går att testa med ett instrument för ett par hundra, därmed är det inte dolt.
På samma sätt som man behöver läsa på innan man väljer (begagnad) TV, bil, båt, hund eller vad det nu är behöver man antingen läsa på ordentligt när man köper (begagnat) hus eller anlita någon som kan det.

• Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Precis därför man ska ha en kunnig person att undersöka. Och därför det finns krav på detta, för att vad en lekman kan undersöka varierar från att kunna bedöma att man är på rätt adress åtminstone, till att hitta fel färg på trådarna bakom uttaget till spisen...
Skall det behövas i ett " besiktigat" hus? Bluffmäklare helt utan ansvar.

Lobaraf Lobaraf skrev:
Uttagstestaren jag har säger att jorden inte är inkopplad om så är fallet. Behöver ingen behörighet för det. (Det behöver man inte heller för att öppna upp och inspektera en dosa)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
En säljares besiktning har som mål att hitta dolda fel, inte uppenbara fel. Just för att säljaren inte ska bli ansvarig för sådana.

En köpares besiktning har som mål att hitta alla icke dolda fel, de som man i efterhand ändå inte kan kräva säljaren på.

Besiktningarna har således helt olika syfte och mål, därför ska man som köpare ALDRIG godta säljarens besiktning.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Uttagstestaren jag har säger att jorden inte är inkopplad om så är fallet. Behöver ingen behörighet för det. (Det behöver man inte heller för att öppna upp och inspektera en dosa)
Du är duktig

Lobaraf Lobaraf skrev:
Om du köper en besiktigad bil vet du också att det är just ett par saker som förväntas funka vid besiktningstillfället. Resten får du (låta) besiktiga själv. Beroende på köpare är det också helt andra saker som är intressanta.
När jag köpte hus förhandlade jag ned priset och erbjöd en friskrivningsklausul. På så sätt ger det säljaren sinnesro men mig också, jag behöver aldrig fundera över om jag ska ta upp något med säljaren eller inte.

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Vad har man dolda fel försäkring till?
Dolda fel försäkringen är något som säljaren tecknar för att undvika oförutsedda utgifter om köparen skulle hitta ett "dolt fel". Det är ingen försäkring som köparen tecknar för att slippa undersöka huset innan köpet.

Försäkringen i sig ändrar inte på det juridiska läget. Det krävs fortfarande att exakt samma kriterier är uppfyllda för att det ska klassas som "dolt fel".

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Du är duktig
Du har lite uppförsbacke eftersom du inte vet skillnaden på:
- ett fel
- ett dolt fel
- ett fel som inte är uppenbart
- en brist (ett fel som inte väsentligt påverkar husets funktion/man kan leva med det)

Läs på lite och återkom.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Dessa saker går att testa med ett instrument för ett par hundra, därmed är det inte dolt.
På samma sätt som man behöver läsa på innan man väljer (begagnad) TV, bil, båt, hund eller vad det nu är behöver man antingen läsa på ordentligt när man köper (begagnat) hus eller anlita någon som kan det.
Ja de flesta som köper hus skulle nog behöva 120 poäng på högskola i ämnet husköp, men är det rimligt att säljaren skall komma undan med en uppenbarligen fuskinstallation bara för att kunden/köparen inte har alla instrument och kunskaper för att hitta felen? För mig är de felen dolda.

Lobaraf Lobaraf skrev:
Ja de flesta som köper hus skulle nog behöva 120 poäng på högskola i ämnet husköp, men är det rimligt att säljaren skall komma undan med en uppenbarligen fuskinstallation bara för att kunden/köparen inte har alla instrument och kunskaper för att hitta felen? För mig är de felen dolda.
Det är den lag vi har att följa idag. Bättre blir det inte. Du kan ju alltid bli politiker…

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du har lite uppförsbacke eftersom du inte vet skillnaden på:
- ett fel
- ett dolt fel
- ett fel som inte är uppenbart
- en brist (ett fel som inte väsentligt påverkar husets funktion/man kan leva med det)

Läs på lite och återkom.
Knappast det som var grundfrågan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.