8 603 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Elfel 14 månader efter installation
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jordefelsbrytaren löser ut vid MAX 30mA. Standarden tillåter faktiskt att en 30mA jordfelsbrytare löser redan vi 15mA.iMikael Lundgren skrev:
Men jag tänker också att det är den sammanlagda läckströmmen från diverse apparater som gör att den löser ut. Den mesta elutrustning läcker lite mot jord. Den senaste installationen med golvvärme kan vara droppen som får det att rinna över. Felet blir då intermittent då vissa saker, typ golvvärme, slår av och på.
Instämmer i att du säkerligen har för mycket läckströmmar i din anläggning
Detta innebär att summan av alla ofarliga läckströmmar blir för stor och att JFB löser ut pga av den totala summan är för stor.
Har de inte kollat tillgängligt utrymme på den installerade JFB:n
Enkelt gjort med en installationstestare som bör finnas hos ett seriöst företag
Detta innebär att summan av alla ofarliga läckströmmar blir för stor och att JFB löser ut pga av den totala summan är för stor.
Har de inte kollat tillgängligt utrymme på den installerade JFB:n
Enkelt gjort med en installationstestare som bör finnas hos ett seriöst företag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Precis. Jag tolkar inlägg #4 som att JFBn löser även med "allt" utdraget, och att den löser för vilken last som helst vilket tyder på kortis N-PE. Det knepiga med denna teori är varför elfirman inte kunnat lokalisera felet. Jag tolkar #4 som att JFBn löser mer eller mindre direkt när valfri belastning slås på. Stämmer inte detta, att det t.ex regelmässigt handlar om typ 15 min efter att strömmen slås på så kan det ju vara nåt helt annat som någon fördröjd last. Så noggranna observationer är viktiga om man ska kunna gissa.
Jag har varit med om att en jordfelsbrytare löste ut lite när den ville. Det visade sig att jordfelsbrytaren inte mådde så bra. Ibland löste den ut vid väldigt låga jordströmmar, ibland vid högre. Jag hoppas att de testat med en ny jordfelsbrytare också. I mitt fall började den bete sig på detta sätt efter att åskan slagit ned i närområdet (och löst ut jordfelsbrytaren).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
I inlägg #6 skriver TS att JFBn är utbytt utan positivt resultat.
Jag hade problem med en JFB som löste ut hela tiden.
Det visade sig att nollan till ett uttag klämdes mot metallramen bakom uttaget, så den kom i kontakt med jord, ett väldigt enkelt fel, men svårfunnet om man inte tänker på sånt
Det visade sig att nollan till ett uttag klämdes mot metallramen bakom uttaget, så den kom i kontakt med jord, ett väldigt enkelt fel, men svårfunnet om man inte tänker på sånt
Det är väl inte den berömda katten som är i farten igen?
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2#post-2873564
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2#post-2873564
Jag fick ett liknande fel i min nybyggda lägenhet nästan 2 år efter att den var färdig. En dag när jag kom hem var det mörkt och JFB hade gått. Det visade sig att ett av kabelrören i taket hade gått sönder antagligen vid gjutningen av bjälklagen och kablarna satt i kläm (gick inte att rubba). Med tiden hade det blivit överledning och det gick att mäta några kOhm mellan fas och jord... Var bara att dra ny utanpåliggande kabel. Som tur var tog byggfirman det på garanti.
Bra exempel och instruktion på hur man systematiskt löser jordfel (och hade ägaren varit det minsta elkunnig hade han hittat felet själv också).
Bra exempel och instruktion på hur man systematiskt löser jordfel (och hade ägaren varit det minsta elkunnig hade han hittat felet själv också).
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast ett sådant fel hittar man väldigt snabbt och enkelt med en isolationstestare.J jnse skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag menade bara att vi får hoppas elfirman har felsökt med isolationstestare. Annars kan de hålla på i 100 timmar till utan att hitta felet.
