453 läst ·
7 svar
453 läst
7 svar
Elfasystem eller liknande i skåpbil
Funderar lite på ett hyllssystem i min skåpbil. Optimalt vore att ha elfaskenor med konsoler, sen specialbyggda hyllplan i plywood på det. Men Frågan är hur smart det är.
Vid varje gupp lär de ju hopp i konsolerna. Kanske att man kan få till någon form av låsning, så de blir stumma, men att man kan ta bort låsningen och ta bort hyllorna vid behov. Bästa hade ju såklart varit en färdig lösning som är gjort för skåpbil, men hittar inget vettigt. Packout har ju någon variant, men de är ju specifikt för deras lådor osv, så tveksamt om de är så optimala.
Vad har ni för idéer och tankar. Tips på några bra flyttbara hyllkonsoler som funkar i bilen?
Vid varje gupp lär de ju hopp i konsolerna. Kanske att man kan få till någon form av låsning, så de blir stumma, men att man kan ta bort låsningen och ta bort hyllorna vid behov. Bästa hade ju såklart varit en färdig lösning som är gjort för skåpbil, men hittar inget vettigt. Packout har ju någon variant, men de är ju specifikt för deras lådor osv, så tveksamt om de är så optimala.
Vad har ni för idéer och tankar. Tips på några bra flyttbara hyllkonsoler som funkar i bilen?
När du skruvar fast hyllorna låser du elfan och fäster du en list som passar i konsollerna så får du mer att skruva i. Jag skulle kanske i alla fall välja ett system med låsning av annan typ men framför allt anpassat till belastningen som blir i en bil fast det beror också på tänkt belastning.
Hur mycket vinner du på att ha ett skensystem i grunden? Om du ändå ska bygga hyllplan och eventuellt dela in i fack osv. med plyfa så kanske det är lättare att göra det utan skenorna? För övrigt brukar det finnas en del begagnade hyllsystem för skåpbilar på Blocket och Marketplace. Vissa billiga, andra dyra. De är iaf inte gratis nya...
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Nej, det behöver man inte alltid. Vi hade en skåpbil reggad med hyllor som tidigare ägare tog bort hyllorna från och då behövde vi så klart regga om den. Det visste vi dock inte när vi försökte besikta den så när de upplyste oss om det så frågade vi mer om det och då fick vi till svar att det hade varit okej att inte regga om den när hyllorna monterades och då hade vi kunnat montera bort dem.J jonaserik skrev:
Tack för era svar. Ska förtydliga lite.
Sitter inredning I just nu från system Edström, dvs bra kvalitetssaker. Dock är det en gamal elektrikerbil så hyllorna är för grunda. Tänkte ta lådsektionerna och sätta ihop på ena sidan bilen, då de inte tar så mkt plats där, bredvid skjutdörren.
Dock på den andra sidan vill jag ha öppna hyllor för plastlådor typ systainers mm. Dessa vill jag ha, dels att det inte går ner på golvet, så det kan vara fritt. Samt borttagningsbara och höjdjusterbara, så jag kan ta bort dem helt om jag ska köra lite större saker. Därav att jag tänker att ett elfa system vore perfekt.
Funderar på om man köper en liten vantskruv, och sätter som en diagonal mot konsolerna, så kan man ganska enkelt spänna de så att konsolerna blir helt låsta.
Sitter inredning I just nu från system Edström, dvs bra kvalitetssaker. Dock är det en gamal elektrikerbil så hyllorna är för grunda. Tänkte ta lådsektionerna och sätta ihop på ena sidan bilen, då de inte tar så mkt plats där, bredvid skjutdörren.
Dock på den andra sidan vill jag ha öppna hyllor för plastlådor typ systainers mm. Dessa vill jag ha, dels att det inte går ner på golvet, så det kan vara fritt. Samt borttagningsbara och höjdjusterbara, så jag kan ta bort dem helt om jag ska köra lite större saker. Därav att jag tänker att ett elfa system vore perfekt.
Funderar på om man köper en liten vantskruv, och sätter som en diagonal mot konsolerna, så kan man ganska enkelt spänna de så att konsolerna blir helt låsta.
Ja sedär. Blir det ju ännu bättre. Kanske får köpa och testa lite helt enkelt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden