Sannolikt behöver vi inte komma dit. Med nuvarande priser på fastprisavtal hår många över till rörligt. Av dem fler och fler på timavräkning, just för att inte påverkas sv andras förbrukning. Då får man väldigt starka incitament att dra ner på förbrukningen om priset drar iväg till 40kr/kWh.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det måste finnas någon typ av politiska skäl i bakgrunden.
Nej.

F fribygg skrev:
Nej.
Då kan du ju lägga fram en rimlig orsak till det här utspelet just nu. När läget är bra och julen snart är här.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
De kan vara så att de ha fått information om att det finns risk för sabotage mot elnätet.... :thinking:

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
De kan vara så att de ha fått information om att det finns risk för sabotage mot elnätet.... :thinking:
perfekt. Nu flyttar vi konspirationsteorierna till ämnet el istället. Att ni bara orkar.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej ViktorHg
Om effektbristen beror på att det blir extra kallt en tid (en vecka) så kan ju effektbristen motivera MFK en längre tid, eller hur?

Det blir då t.ex. bekymmersamt för de med elvärme utan alternativ.
Ja det kanske blir flera timmar, men så vitt jag vet har SVK aldrig flaggat för att det är risk för att det ska bli aktuellt i dagar, OM det någonsin kommer ske.

Jag står fast vid att det fortsatt är avsevärt större risk för långvariga strömavbrottet av normala orsaker, än att nätet kollapsar eller att vi tvingas till MFK i flera dygn.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det måste finnas någon typ av politiska skäl i bakgrunden.
Att skrämma befolkningen och skapa osäkerhet är ett klassiskt trick från politiker som vill ha mer direkt kontroll. Det ligger helt rätt i tiden nu när vi har en levande debatt kring huruvida energimixen ska följa marknaden eller detaljstyras av politiker.

On topic: Att klara några dagars strömavbrott bör ingå i varje hems krisberedskap, så var det även innan kriget.

• Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Är det bara jag som har lite svårt att förstå varför detta kommer nu? Jag lyssnade på Svenska Kraftnät som var och talade på ett seminarium. De sa förvisso att situationen i modern tid aldrig varit värre och att roterande bortkoppling kan bli aktuell. Men förra veckan var det -15 här i SE3, det blåste inte och 2 kärnkraftsreaktorer var avställda. Att det nu, när det är +5 och man har fått igång en reaktor skulle finnas behov av att gå ut och varna två dagar innan jul förstår jag inte. Eller ska Vattenkraften fira jul? Varför kommer denna varning/uppmaning nu. Någon?
Vi nettoimporterade 3000MW när detta hände. Tack vare att vi kunde importera stora mängder så hölls lysena igång i Skåne, men ju längre in i vintern vi kommer desto mer ökar risken för att våra grannländer inte kan exportera till oss när vi behöver det som mest.

• Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
Staten varnar för elavbrott för att vi skall sänka förbrukningen så att elavbrott inte skall behövas. Svårare än så är det inte. Sedan kan man vara mer eller mindre konspiratorisk, men att varna för något kontrollerbart är ett (till viss del) effektivt sätt att förhindra att det sker.

• Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Tråden handlar väl om att elen ska försvinna helt, inte korta nedstängningar?

Bjor Bjor skrev:
Ett sådant här borde nog räcka, men tänk på att det är någon veckas leverans. [länk]
Rejäl pjäs…

annars kan jag tipsa om att ni borde skaffa elbil om ni inte redan har det. Med stort batteri kan en Tesla Model 3 hålla 18 graders värme i 2-3 dagar. Även inne i ett garage då den inte släpper ut någon kolmonoxid… plus alla mobiler kan laddas etc.

J JockeHX skrev:
Rejäl pjäs…

annars kan jag tipsa om att ni borde skaffa elbil om ni inte redan har det. Med stort batteri kan en Tesla Model 3 hålla 18 graders värme i 2-3 dagar. Även inne i ett garage då den inte släpper ut någon kolmonoxid… plus alla mobiler kan laddas etc.
En kamin håller ännu högre värme för mindre pengar i ännu fler dagar. Efter Gudrun var vi utan el i tre dygn och det gick ingen större nöd på oss. Koka makaroner på trangiakök och elda i kaminen räckte för att en ettåring, en höggravid fru och jag skulle klara oss alldeles utmärkt. Det jobbigaste var att vi var tvungna att åka iväg sex kilometer med bilen för att få mobiltäckning efter 12h, detta då batteribackupen i den lokala mobilmasten bara räckte så länge. Vi åkte dock iväg till en släkting en mil bort för att hämta dricksvatten (pumpen till brunnen fungerade ju inte) och för att få tvätta av oss lite.

Idag skulle bristen på Internetaccess vara det största problemet. Man är ju rätt beroende av det. Av det skälet har jag alltid ett fulladdat bilbatteri hemma som jag kan ansluta min 4G-router till. Jag tittar varje år på att automatisera hanteringen (bygga en vettig UPS, senaste årets idé bygger på att använda elcykelbatterier som blivit riktigt billiga), men varje år så skjuter jag upp det ännu ett år eftersom långvariga strömavbrott är så sällsynta.

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
perfekt. Nu flyttar vi konspirationsteorierna till ämnet el istället. Att ni bara orkar.
Nja. Om man ser till totalförsvaret så finns det ju en poäng i att befolkningen och civilsamhället är förberett på olika nivåer av kris. Så konsekvenser av dessa kan minskas.

Ett samhälle som helt förlitar sig på att strömmen i alla lägen kommer tillbaka inom 1h, så exempelvis elradiatorerna är den enda värmekälla som behövs, är väldigt sårbart ur flera synvinklar. Där behöver ju staten till viss del ha med sig i planeringen att folk börjar frysa inom någon timme och vid vinter så kanske gamlingar börjar trilla av pinn inom någon halvdag.

Ett samhälle där befolkningen är förberedda på att klara sig "off grid" någon dag själva, utan att pappa staten behöver skicka runt taxibilar med mobila värmekällor och soppa, klarar olika typer av kriser mycket bättre. Där allt fokus och energi istället skulle kunna läggas på att laga eventuell trasig infrastruktur så att det totala avbrottet blir kortare.

Det har man ju nytta av både vid extremväder, "naturkatastrofer" som gudrun och infraatruktursabotage likt det som sker i Ukraina.

Det kan vara bra att förbereda sig på att det regnar imorgon, utan att för den delen gå all in världens undergång preppa.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
J Jens33 skrev:
Varnar regeringen.
Vad ska man köpa för elgenerator?
Man kan väl fråga vilka de i regeringen köpt så man får referens.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.