23 823 läst ·
302 svar
24k läst
302 svar
Elen kan försvinna helt
År 2025 ska alla elmätare vara utbytta till smarta och då kan man styra exakt vilka man vill.D Dilato skrev:
(okänt för mig hur många man hunnit idag)
Hursomhelst så är ju det mesta teoretiskt där man lagt upp bortkopplingsplaneringen och den är sannolikt mycket grovhuggen. Precis som BirgitS skriver har man kartlagt "Styrel" objekt som inte får påverkas.
Vi har ju sedan aldrig provat eller utfört en sådan här bortkoppling och jag är ganska säker på att kan bli "missöden" och misstag.
Läggmärke till att det står ”uppdateras”, inte ”tas fram”. Det har funnits planer länge.BirgitS skrev:
Det skrevs om det brådskande arbetet i media, kanske i november, men inte kommer jag ihåg efter mer än en månad exakt viken tidning etc. det var.
Vid en sökning nu så dök denna sida från december 2021 upp:
[länk]
Nu blev det ju så att det inte kunde dröja ytterligare ett år utan det arbetet fick prioriteras upp och skyndas på för att bli klart innan denna vinter.
Jag har en sådan smart mätare.
Dock kan jag enkelt hindra bortkoppling av min fastighet via mätaren, den har ju radioantenn så att koppla bort/skärma av antennen är enkelt.
Men troligen blir eventuell bortkoppling på minst transformatornivå antar jag så då blir det svart ändå...
Dock kan jag enkelt hindra bortkoppling av min fastighet via mätaren, den har ju radioantenn så att koppla bort/skärma av antennen är enkelt.
Men troligen blir eventuell bortkoppling på minst transformatornivå antar jag så då blir det svart ändå...
Jo men det viktiga är vad "Styrel" är för något.D Dilato skrev:
https://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/el/styrel/
Vi har massvis med livsviktiga funktioner i samhället som måste fungera.
(sen får ditt energibolag ett larm om de tappar signalen
Och vad tror du dom kommer att göra då, kommer elpolisen att rycka ut för att dom tappat kontakten med min mätare mitt under tvångsbortkopplingen?P paralun skrev:
Inte för att jag tänkt göra något sådant, jag har elverk så jag överlever någrta timmars avbrott ändå
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Tycker inte jag, utan tvärtom eftersom jag just skrev "detaljplanering" vilket förutsätter att det redan finns vissa planer för annars får man börja med en översiktsplan.D Daniel 109 skrev:
Det finns färdiga planer för exakt vilka områden som ska kopplas bort i vilken ordning. De är dock hemliga. Så det finns definitivt detaljplaner. Men saker i samhället förändras ju, så de behöver uppdateras löpande.
Det blev väl mer prioriterat när risken för att de behöver användas ökar.
Det blev väl mer prioriterat när risken för att de behöver användas ökar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Uppenbarligen uppdateras de inte löpande utan man har jobbat hårt under hösten med att få till detaljplaner som går att använda. De lär mycket riktigt vara färdiga nu.D Daniel 109 skrev:
Nej det finns inga färdiga detaljplaner däremot vet man var man har Styrelobjekten och det är det viktiga. (se länk som BirgitS postade)D Daniel 109 skrev:
Sen har det aldrig provats, SvK's kontrollrum beordrar x antal driftcentraler att utföra ett antal bortkopplingar och då kan mycket hända. Så det är nog ganska "grovhugget" hur man nu kopplar bort men inte Styrelobjekten.
Sen ska man då sedan återgå efter x timmar.... kan också bli en röra.
https://second-opinion.se/underlag-for-manuell-frankoppling-drojer/
Jo, de ligger inlåsta hos de lokala när operatörerna. Vad det här handlar om är en uppdatering enligt en ny process. Det är sannolikt nödvändigt för att minska konsekvenserna av en frånkoppling. Men att påstå att det inte finns planer är fel.
Jo. Det vet dom, en abonnent i en lägenhet har kanske några tusen kWh i hushållsel medan en villa med ren elvärme ligger på 20’000 kWh eller mer om den är byggd för några decennier sedan.D Dilato skrev:
Så elnätsleverantör vet med sina datorer vilka som kan kopplas bort, så det blir största påverkan på effekt belastningen.
Hur går det?Mikael_L skrev:
Jag håller på och tjatar väl i minst 3 trådar nu (nu har nog många lagt mig på ignore) om att Sverige har precis minst lika bra produktion, mer export, mindre elbrist osv i år, än förra året, vilket i sin tur är bättre än året innan osv, ärligt talat har vår förmåga och självförsörjningsgrad typ stadigt ökat i 20års tid.
Och massor med tödde och mödde käftar emot, med alla möjliga känslomässiga och populistiska argument.
Men ärligt talat, det jag påstår är ju jättelätt att kontrollera.
Alla data finns lätt tillgängliga.
Kan ni inte sammanställa data över produktion, förbrukning, import, export, transport över SE1-4 som t.ex månadsmedelvärden, timvärden eller vad som känns lämpligt.
Sen kan ni mosa mig och mitt skitsnack med fakta.
Fakta gillar jag, t.o.m när det gör ont!
Har någon börjat kika lite på siffror än?
Nu vill jag åka på en smäll snart. Bevisa med siffror att Sverige har mer brist på el, lägre produktion, mer import, senaste året, än några år innan (t.ex. fr.o.m 2018, så man får med ett par år med både R1 och R2 igång).
Det är lätt, alla siffror finns publikt.
Plocka upp den slängda handsken nu, någon som anser att vi har elbrist, någon som anser att vi kan komma att få roterande avstängningar pga denna elbrist.
Är det här något du vet, eller något du spekulerar kring?L Leif i Skåne skrev:Jo. Det vet dom, en abonnent i en lägenhet har kanske några tusen kWh i hushållsel medan en villa med ren elvärme ligger på 20’000 kWh eller mer om den är byggd för några decennier sedan.
Så elnätsleverantör vet med sina datorer vilka som kan kopplas bort, så det blir största påverkan på effekt belastningen.