Det är ALLTID rummet som avgör om en apparat ska jordas. Så i ett lite äldre hus med ojordade uttag ska den jordade datorn EJ anslutas till ett jordat uttag. Vill man ha ett jordat uttag till sin dator ska ALLA uttag (både tak och vägg) i rummet vara jordade. Så föreskriver datortillverkaren att apparaten ska jordas och man vill följa det är det bara att jorda hela rummet.
 
elmont skrev:
Det är ALLTID rummet som avgör om en apparat ska jordas. Så i ett lite äldre hus med ojordade uttag ska den jordade datorn EJ anslutas till ett jordat uttag. Vill man ha ett jordat uttag till sin dator ska ALLA uttag (både tak och vägg) i rummet vara jordade. Så föreskriver datortillverkaren att apparaten ska jordas och man vill följa det är det bara att jorda hela rummet.
Självklart ska man följa både apparatens anvisningar OCH gällande elföreskrifter.

Datorn ska mao anslutas till ett jordat uttag JA.. fast man får ju inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum. Man måste alltså jorda hela detta rum.
 
Att en apparat har en jordad stickpropp betyder inte att den måste jordas utan att om den ska användas i en miljö som kräver jord ska den jordas. Om däremot tillverkaren anger att den ska jordas då ska den alltid jordas
 
elmont skrev:
Att en apparat har en jordad stickpropp betyder inte att den måste jordas utan att om den ska användas i en miljö som kräver jord ska den jordas.
Fast om det står i bruksanvisningen "Obs skall anslutas till ett jordat vägguttag".. Vad tolkar du de som? :rolleyes:
 
Har redan svarat :)
 
Som svar på fråga 3 vill jag säga att ett elsystem från -57 troligen innehåller en hel del faror i form av dåliga kablar och kopplingar, dvs risk för brand, speciellt idag när en dammsugare kan dra uppemot 2kW! Användes gummi som ledarisolering 57? I så fall kan det vara vanskligt att byta ut elsystem i etapper då ledarisoleringen smulas sönder så fort man tar i den. Jag skulle nog i ditt ställe ta dit en elektriker som gör en besiktning.
 
Äh,
Fråga 1, hur många konsumenter förstår att en dator med jordad stickpropp måste anslutas till ett jordat uttag? Och av de som förstår, hur många bryr sig?
Att ställa den typen av krav på en konsument, ser jag inte som rimligt.

Jag ägde för några år sedan ett hus från 58. Det var absolut inget elektriskt fel på kablarna. Däremot var färgerna lite tveksamma, med blå fas, röd tändkabel, grå jord, och vit eller svart nolla
 
magnu skrev:
Äh,
Fråga 1, hur många konsumenter förstår att en dator med jordad stickpropp måste anslutas till ett jordat uttag? Och av de som förstår, hur många bryr sig?
Att ställa den typen av krav på en konsument, ser jag inte som rimligt.
Är ju ingen större fara med just datorer då det förmodligen bara är den specifika konsumenten som drabbas (att datorn går sönder, samt strålar mer) om den inte jordas.

magnu skrev:
Jag ägde för några år sedan ett hus från 58. Det var absolut inget elektriskt fel på kablarna. Däremot var färgerna lite tveksamma, med blå fas, röd tändkabel, grå jord, och vit eller svart nolla
Har anläggningen plast-fk/kabel så är det antagligen inget större fel på den. Är det däremot tjärkabel så brukar jag rekommendera att snarast byta ut den.

Tjärkabeln byttes ut mot plast FK i början/mitten av 50talet.. har jag för mig?
 
Glufsglufs skrev:
hkall skrev:
Allra bäst är att alla vägguttag i rummet är av jordat utförade. QUOTE]

Inte bara det, jordar man ett i ett rum så SKA allt annat i rummet också jordas, även takuttag.
Nödlösningen om det är jobbigt att fixa dragningen är att montera sånadär uttag som bara tar platta "europlug"-stickproppar.

hkall skrev:
Men dett´konstiga var att man bortsåg från vattenburna element man ansåg kanske att målarfärgen var tillräckigt isolerande.
Färgen isolerar nog rätt bra. Den farliga delen är oftast kring termostaten. Färgen är väl för övrigt "proffsmålad", kvalitén är väl antagligen att jämföra med t.ex. lack på bilar o.s.v., och inte alls som en del hemmamålade prylar kan vara. Dessutom var det inte samma miljökrav på färgerna förr så de *kanske* var tåligare då. (Jämför: om jag fattat rätt så var bil-lack på en hållbarhetshöjdpunkt i början på 80-talet, sen kom miljöanpassningar utan att kvalitén riktigt hängde med under några år).

hkall skrev:
Svar på om JFB bryter om man kopplar en tamp till elementet det kanske är så, Med det tekniska problemet får du också om man drar in ett jordat uttag.
Det går ju att testa att köra datorn i ett uttag som faktiskt är jordat, och köra med en portabel jordfelsbrytare....

Rrrrr skrev:
Har du nångång läst en bruksanvisning till en dator? ;) Brukar stå där att de ska anslutas till ett jordat uttag. Annars är det risk för statisk elektricitet och risk att komponenter går sönder fortare.. Detta är bara vad jag har hört, jag är ingen elektronik-expert så jag kan ju ha fel!
Å andra sidan brukar det väl stå "anslutas till utbrett nätverk" och en massa annat blaj i sådana bruksanvisningar, vilket i mitt tycke borde göra att de inte gäller...

För övrigt tvivlar jag på att en bruksanvisning kan styra sånt som gäller elsäkerhet. Jämför att det är megaförbjudet att för lågspänningsprylar använda kontakter som passar i vanliga väggutag, oavsett hur mycket det står "får inte kopplas i vanligt vägguttag" i bruksanvisningarna. Enda undantaget som överlevt det förbudet är kablar med banankontakter, de får väl anses vara för "proffsbruk" eller nåt sånt.

På "stenåldern" så hade radioapparater ofta ett uttag för extra högtalare och ett för grammofon. De uttagen var utformade så att stickpropparna såg ut som vanliga elkontakter fast med ett extra stift i mitten (jag tror det var platt ibland och runt ibland, kanske platt för skivspelaren och runt för högtalare eller nåt). Problemet var att det fungerade att bara använda de två yttre stiften och de var placerade så att en vanlig stickpropp passade. Gissa om det var farligt att folk monterade på vanliga stickproppar på sina högtalare/skivspelarsladdar... *burr*
 
För övrigt: om det är såndär oljepapp-isolerad kabel och den är infälld i rör i väggarna så är det ju inte jättedyrt att byta, det är nog en bra idé. (Om det däremot är utanpåliggande kulo så kan det vara ett j-la jobb att byta allt)...



Vad gäller datorn: använd en jordad grendosa till alla datorprylarna, så att de här krypströmmarna går den vägen. Om du har en ojordad grendosa och kopplar ihop flera prylar som har jordad stickpropp så är risken rätt stor att de pajar om man kopplar medan elen är inkopplad. OBS att en kontakt som trillar ur räknas som att "koppla"...


Vad gäller jordkabel till elementet så ta en vanlig jordad stickpropp och anslut en gulgrön kabel till jordklämman och dra iväg till elementet. Med gulgrön kabel så är det uppenbart att det handlar om en jord.

Jag har förresten sett specialstickproppar där stiften var helt av plast, enbart avsedd för att ansluta skyddsjorden. Smart! Då är det inget snack om att det är just en jord det gäller. (Jag tror de kablarna var till för att jorda ESD-skyddmattor).
 
yxis skrev:
För övrigt tvivlar jag på att en bruksanvisning kan styra sånt som gäller elsäkerhet.
En elektriker ska följa fabrikantens anvisningar för en elsäker anläggning så tolkning av en bruksanvisning som lekman är då relativ eller?
 
yxis skrev:
För övrigt tvivlar jag på att en bruksanvisning kan styra sånt som gäller elsäkerhet.
Det är inte främst av elsäkerhetsskäl som en dator ska jordas, utan för att den går sönder lättare annars (garantin gäller förmodligen inte?) samt att den avger mer strålning.

Det är väldigt mycket installationsanvisningar som styr hur vi elektriker arbetar. Det står t.om i elföreskrifter att man skall följa produktens installationsanvisningar.
 
yxis skrev:
Nödlösningen om det är jobbigt att fixa dragningen är att montera sånadär uttag som bara tar platta "europlug"-stickproppar.
Jaha, stickproppen till datorn passar inte, så vad finns det risk för att folk gör då för att slippa sitta ha datorn på diskbänken? Drar en jordad skarvsladd till sovrummet! Vips så har man skapat en farligare situation än vad som fanns tidigare.

yxis skrev:
Färgen isolerar nog rätt bra. Den farliga delen är oftast kring termostaten. Färgen är väl för övrigt "proffsmålad", kvalitén är väl antagligen att jämföra med t.ex. lack på bilar o.s.v., och inte alls som en del hemmamålade prylar kan vara. Dessutom var det inte samma miljökrav på färgerna förr så de *kanske* var tåligare då. (Jämför: om jag fattat rätt så var bil-lack på en hållbarhetshöjdpunkt i början på 80-talet, sen kom miljöanpassningar utan att kvalitén riktigt hängde med under några år).
Elementen är något som elsäk "glömde". Hur många skulle våga delta i ett test med yxis om färgen verkligen isolerar:rolleyes::rolleyes:
Elementen för oftast in jordpotential i rummen så i många fall är det ingen isolerad miljö. Det är väl anledningen till att det numera krävs skyddsjord i alla rum, och skyddsutjämning.

yxis skrev:
Det går ju att testa att köra datorn i ett uttag som faktiskt är jordat, och köra med en portabel jordfelsbrytare....
Bara så att ingen i detta forum får några ljusa idéer om att sätta en portabel JFB på skarvsladden från köket. Gör inte det!

yxis skrev:
För övrigt tvivlar jag på att en bruksanvisning kan styra sånt som gäller elsäkerhet.
Man får förmoda att apparaten är CE-märkt och därmed inte sänker kraven på elsäkerhet. Tvärtom.

Jordning av datorer syftar bl.a till att minska dom elektriska fälten runt datorn.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jaha, stickproppen till datorn passar inte, så vad finns det risk för att folk gör då för att slippa sitta ha datorn på diskbänken? Drar en jordad skarvsladd till sovrummet! Vips så har man skapat en farligare situation än vad som fanns tidigare.
A) jag tänkte alltså situationen att det är opraktiskt/dyrt/svårt att dra fram jord till *alla* uttag. Då kan man dra fram jord till några väl valda uttag och byta resten mot sådana som bara tar emot platta europluggar. (Ett exempel kan vara ett rum där det kanske finns två uttag med dragning i rör från elcentralen, lätta att komplettera med jord, och sedan ett eller två

B) på vilket sätt blir det farligt om man via skarvsladd (eller på annat sätt) för in en jordad apparat i ett rum där samtliga uttag enbart accepterar platta europluggar, d.v.s. apparater med isolationsklass 2? Dessa apparater skulle ändå lika gärna lagligt kunna ha varit anslutna utan jordförbindelse i ett rum där alla uttag är jordade.

Bo.Siltberg skrev:
Elementen är något som elsäk "glömde". Hur många skulle våga delta i ett test med yxis om färgen verkligen isolerar:rolleyes::rolleyes:
Om testet görs med megger :)
Det är ju skillnad på vilka krav man har vid normat driftförhållande och hur man räknar på risken att en olycka med otrevlig utgång faktiskt händer. Jag antar att man förr räknade med att risken att någon tar i ett element (och att färgen faktiskt inte isolerar tillräckligt bra) och samtidigt tar i en strömförande apparat var tillräckligt låg för att det inte ska vara samhällsekonomiskt lönsamt att ställa krav på skyddsjord överallt.

Bo.Siltberg skrev:
Elementen för oftast in jordpotential i rummen så i många fall är det ingen isolerad miljö. Det är väl anledningen till att det numera krävs skyddsjord i alla rum, och skyddsutjämning.
Jag tror att skyddsjordskravet också kommer från dels att man har många fler apparater (= större risk att beröra två apprater samtidigt) och att de gamla klass 0-apparaterna i en del fall verkligen är tveksamma ur elsäkerhetssynpunkt (till exempel lampor där det mesta är gjort av metall).

Bo.Siltberg skrev:
Bara så att ingen i detta forum får några ljusa idéer om att sätta en portabel JFB på skarvsladden från köket. Gör inte det!
Min tanke var alltså att provköra datorn i ett rum med jordat uttag, för att se om jordfelsbrytaren löser ut, inget annat. Om jordfelsbrytaren inte löser ut (prova gärna med stickproppen vänd åt båda hållen) så har man åtminstone ett tecken på att datorn "ska vara" som den är.

Bo.Siltberg skrev:
Man får förmoda att apparaten är CE-märkt och därmed inte sänker kraven på elsäkerhet. Tvärtom.

Jordning av datorer syftar bl.a till att minska dom elektriska fälten runt datorn.
Sant. Dessutom lär det syfta till att minska risken att datorn och dess tillbehör "förstör varandra".
 
yxis skrev:
A) jag tänkte alltså situationen att det är opraktiskt/dyrt/svårt att dra fram jord till *alla* uttag. Då kan man dra fram jord till några väl valda uttag och byta resten mot sådana som bara tar emot platta europluggar. (Ett exempel kan vara ett rum där det kanske finns två uttag med dragning i rör från elcentralen, lätta att komplettera med jord, och sedan ett eller två

B) på vilket sätt blir det farligt om man via skarvsladd (eller på annat sätt) för in en jordad apparat i ett rum där samtliga uttag enbart accepterar platta europluggar, d.v.s. apparater med isolationsklass 2? Dessa apparater skulle ändå lika gärna lagligt kunna ha varit anslutna utan jordförbindelse i ett rum där alla uttag är jordade.
Det bryter mot lagen, ELSÄK-FS 2008:1, 4 kap, 1 §.
Men i kombination med JFB kanske man kan tillåta det.

yxis skrev:
Om testet görs med megger :)
Det är ju skillnad på vilka krav man har vid normat driftförhållande och hur man räknar på risken att en olycka med otrevlig utgång faktiskt händer. Jag antar att man förr räknade med att risken att någon tar i ett element (och att färgen faktiskt inte isolerar tillräckligt bra) och samtidigt tar i en strömförande apparat var tillräckligt låg för att det inte ska vara samhällsekonomiskt lönsamt att ställa krav på skyddsjord överallt.
Det finns säkert bra skäl till att jordad miljö och JFB föreskrivs nu för tiden, och det är inte speciellt fördyrande.

yxis skrev:
Jag tror att skyddsjordskravet också kommer från dels att man har många fler apparater (= större risk att beröra två apprater samtidigt) och att de gamla klass 0-apparaterna i en del fall verkligen är tveksamma ur elsäkerhetssynpunkt (till exempel lampor där det mesta är gjort av metall).
Ja, någonstans måste ju strömmen komma ifrån :)

yxis skrev:
Min tanke var alltså att provköra datorn i ett rum med jordat uttag, för att se om jordfelsbrytaren löser ut, inget annat. Om jordfelsbrytaren inte löser ut (prova gärna med stickproppen vänd åt båda hållen) så har man åtminstone ett tecken på att datorn "ska vara" som den är.
Löser ut när? Det var inte det frågan handlade om. Den handlade om vad som händer om man kopplar ihop datorns chassi med ett element. Sådant löser ingen JFB för. Man kunde få intrycket av ditt inlägg att kan kunde köra datorn via en portabel JFB och testa nånting, kanske om datorn fungerar?? Men vad man har åstadkommit är att man har fört in jordpotential i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.