3 522 läst · 32 svar
4k läst
32 svar
Elen i nytt gammalt hus
Sida 1 av 3
Vi har precis köpt ett hus från 1957 där elen förmodligen är original. Upptäckte nu när jag tar i min ca 1 år gamla dator med aluminiumchassi och i elementet samtidigt att jag får en stöt (men inte annars). Ingen kraftigt men ganska obehagligt, kanske en 50 volt eller så. Jag tror inte att det är något fel på datorn eftersom den är så pass ny.
Mina frågor:
1) Hur kan detta rent logiskt uppstå? Uttagen är ojordade.
2) Tyder detta på någon brist i elsystemet och i så fall vilken?
3) Vilka ytterligare brister ska man vara observant på när det gäller ett elsystem som är så gammalt? Vi kommer att byta elen så småningom men ta det i etapper och det vore bra att få en uppfattning om var man ska börja.
Mina frågor:
1) Hur kan detta rent logiskt uppstå? Uttagen är ojordade.
2) Tyder detta på någon brist i elsystemet och i så fall vilken?
3) Vilka ytterligare brister ska man vara observant på när det gäller ett elsystem som är så gammalt? Vi kommer att byta elen så småningom men ta det i etapper och det vore bra att få en uppfattning om var man ska börja.
1. De uppstår för att datorn är ojordad (datorer SKA anslutas i jordade uttag)
2. Förmodligen inte
3. Det jag skulle börja med om jag var er var att byta trasiga uttag/ej petsäkra uttag, eller åtminstone blockera brunnen med sån där "ikea-plugg", samt att få jordfelsbrytare installerad!
2. Förmodligen inte
3. Det jag skulle börja med om jag var er var att byta trasiga uttag/ej petsäkra uttag, eller åtminstone blockera brunnen med sån där "ikea-plugg", samt att få jordfelsbrytare installerad!
Hej,
Jag förklarade hur nätaggregatet i en TV såg ut i
http://www.byggahus.se/forum/el/153790-problem-med-ny-jfb.html
inlägg 16
Helt krasst, eftersom datorns jord inte är ansluten till jord och det sitter kondensatorer från fas och nolla till jord, kopplas detta direkt chassit, ganska högohmigt. Tillräckligt bra för att det ska kännas, men sannolikt ofarligt.
Jag förklarade hur nätaggregatet i en TV såg ut i
http://www.byggahus.se/forum/el/153790-problem-med-ny-jfb.html
inlägg 16
Helt krasst, eftersom datorns jord inte är ansluten till jord och det sitter kondensatorer från fas och nolla till jord, kopplas detta direkt chassit, ganska högohmigt. Tillräckligt bra för att det ska kännas, men sannolikt ofarligt.
Det finns ingen regel som säger att datorer ska var anslutna till jordade vägguttag. Där imot finns det regler som säger att man inte får ha jord anslutna apparater i rum med ojordade vägguttag. Det är rummets isoler skikt som är avgörande att man tills mitten av 90-talet fick installera ojordade uttag i bostadsrum. Är elpanelen jordad är det fel. Allra bäst är att alla vägguttag i rummet är av jordat utförade. Är elementet av vattenburen typ Kan potential skillnad uppstå mellan dator och elementet. Tips koppla en kabel mellan chassit på datorn och elmentet. Så slipper du potensial skillnaden.
Tack båda för snabbt svar!
Rrrrr: Svar 1 - varför det?
magnu: Läste inlägget som du länkat till. Blir det någon skillnad om jag vänder på stickproppen? Ska man se till att alltid ha kontakterna "rättvända" dvs fas till fas på känslig elektronik? Och om jag installerar jordfelsbrytare innan jag fått jordat uttag till datorn - får jag samma fel som stilofunk då?
magnu: Läste inlägget som du länkat till. Blir det någon skillnad om jag vänder på stickproppen? Ska man se till att alltid ha kontakterna "rättvända" dvs fas till fas på känslig elektronik? Och om jag installerar jordfelsbrytare innan jag fått jordat uttag till datorn - får jag samma fel som stilofunk då?
hkall:
Elementen är mycket riktigt vattenburna. Borde de också jordas? I Belgien där vi bodde några år lade jag märke till att man rutinmässigt jordade alla rör till elsystemets jord, så att det inte blev några potentialskillnader. Något att testa?
Kan du utveckla det?
Slår inte en jordfelsbrytare ifrån på sånt?
Elementen är mycket riktigt vattenburna. Borde de också jordas? I Belgien där vi bodde några år lade jag märke till att man rutinmässigt jordade alla rör till elsystemets jord, så att det inte blev några potentialskillnader. Något att testa?
Nu för tiden jordas allt i sverige också, eller potentialutjämnas om man vill kalla det så.ricebridge skrev:hkall:
Kan du utveckla det?
Slår inte en jordfelsbrytare ifrån på sånt?
Glufsglufs: Vad vinner man på det, förutom att man kan ta i elementen och datorn samtidigt?
Du utjämnar vagabonderade strömmar. Det finns dels krav vid nybyggnation som varit med ett tag men även vid renovering av exempelvis badrum så ska främmande ledande saker utjämnas.
Att vända stickproppen åt rätt håll är ett fult trick.ricebridge skrev:Tack båda för snabbt svar!
Finns det utrustning man behöver göra det med bör utrustningen repareras.
Om du har ett jordfel i din utrustning, nära den ena inpolen, får du kortslutning till jord om du ansluter den till fas, medan utrustningen fungerar om du har ditt jordfel nära nollan.
Utrustningen är fortfarande ganska olämplig att använda.
Att man inte behövde jorda i ett rum på i de den tiden berode nog på att man ansåg att om ett isolation fel uppståd skulle det inte finnas någon nollpotensial i rummet därmed ansågs det ofaligt. Men dett´konstiga var att man bortsåg från vattenburna element man ansåg kanske att målarfärgen var tillräckigt isolerande. På den här tiden var inte JFB vanligt. Nu har rummen blivit mer elintensiva det är väl därför reglerna i dag ser annorlunda ut. Man kan inte kräva att alla rum i sverige ska byggas om för det kommer nya regler. Svar på om JFB bryter om man kopplar en tamp till elementet det kanske är så, Med det tekniska problemet får du också om man drar in ett jordat uttag.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tillverkaran av datorer skriver ofta i sin användarmanual att datorn skall kopplas i jordat uttag. Då gäller det.
Har du nångång läst en bruksanvisning till en dator?hkall skrev: