Hej, vi går i renoveringsrankar här hemma angående badrummet. Det jag har funderat på är det här med elementrör som kommer upp ur golvet. Enligt branschreglerna idag får inga andra genomföringar förutom avlopp och golvbrunn finnas. Men hur löser man detta på ett så bra sätt som möjligt, tanken är att sätta dit en ny handdukstork istället. Det jag har tänkt är bygga in rören och montera dit ett fördelarskåp med skvallerrör. Är detta sätt helt ”by the book” eller hur ska man göra det på bästa sätt?

Tobias
 
  • Element med synliga rör som leder upp från golvet mot en handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över korrekt installation av rör och golvkonstruktion i våtutrymme enligt branschregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe2018 Tobbe2018 skrev:
Hej, vi går i renoveringsrankar här hemma angående badrummet. Det jag har funderat på är det här med elementrör som kommer upp ur golvet. Enligt branschreglerna idag får inga andra genomföringar förutom avlopp och golvbrunn finnas. Men hur löser man detta på ett så bra sätt som möjligt, tanken är att sätta dit en ny handdukstork istället. Det jag har tänkt är bygga in rören och montera dit ett fördelarskåp med skvallerrör. Är detta sätt helt ”by the book” eller hur ska man göra det på bästa sätt?

Tobias
Smidigast är att ta upp golv och vägg, Vika in dem i väggen genom syllen sen skarva dem om de är för korta för att nå till handukstorkens position. (Värmerör får skarvas i vägg) det bästa är om möjligheten finns såklart att skarva nånstans där det är synligt och byta därifrån men brukar vara svårt om man inte ska riva mer än badrum. Mvh Patrik
 
Försök bedöma om det faktiskt bli säkrare ned en omdragning. Det är inte vettigt att följa reglerna om det medför en sämre lösning.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Hur långt ifrån bad och dusch sitter elementet?
 
Staffans2000
P Patzie skrev:
Vika in dem i väggen genom syllen
Det är lättare sagt än gjort.
Är inte element monterat i princip i duschen, skulle jag låtit det vara som det är. Dvs. har det inte läckt hittills, lär det inte läcka senare heller. Därför blir skadan blir större än nyttan.

Staffan
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Kan tilläggas att duschen är på andra sidan rummet, cirka 2m från elementet
 
Tobbe2018 Tobbe2018 skrev:
Kan tilläggas att duschen är på andra sidan rummet, cirka 2m från elementet
Tobbe2018 Tobbe2018 skrev:
Kan tilläggas att duschen är på andra sidan rummet, cirka 2m från elementet
Jag tycker absolut du ska försöka få bort dem ur golvet, vet inte hur väggen är uppbyggd nu men ska du slänga på en extra plyfa sen gips och kakel så kommer rören hamna mitt i kaklet typ efter som väggen bygger ut mer än den gör nu antagligen. Man vill ju aldrig ha en koppling dold även om de är tillåtet eller inte , men är en omdragning omöjlig så kan man ha en koppling i vägg och sen göra en slitsbotten i det facket mellan reglarna kopplingen hamnar sen gumma den innan man bygger igen väggen och låta skvaller rör sticka ut i badrummet, då är de relativt skyddat mott läckage samt att du ser om det skulle läcka i framtiden. Fördelen är att man slipper ha ett stort fördelarskåp i sitt nya badrum.
 
Det framgår inte vad det är för golv heller. Är det betong så skulle jag leva med avvikelsen. Är det trä så skulle jag nog göra nåt åt saken.
 
Det är betongplatta och gipsväggar med träreglar
 
Är det betongplatta så skulle jag ta avvikelsen utan att tveka en sekund. Uppstickande elementrör hör nog inte till de primära orsakerna till vattenskador och det är inga som helst problem att få tätt där.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.