Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kopplingarna och rören på ena sidan
Kopplingarna och rören på ena sidan
Här är en serie foton. Säg till om det är något jag missat att fota.

Bilden med luftningsnykeln. Alla ser inte ut så där. Det där elementet är det enda som jag inte kan komma åt att lufta med denna nykel. känns som man inte har tänkt att det måste gå att komma åt med lyftningsnykel när dom installerade elementet.

• Närbild på VVS-installation med slangar, kopplingar och rördelar vid en värmeelement eller vit maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutningar, genomskinligt plastskydd, installation närbild, otydligt fokus, korrugerad struktur, svarta kablar.
    Skapa konto
  • Ett smutsigt rör med en röd markering nära en vägg.
    Skapa konto
  • Rörkopplingar och ventiler under underhåll, synliga damm och slitage.
    Skapa konto
  • Vattenrör med kopplingar nära tak, slitage, mögel och fuktskador runt installationen.
    Skapa konto
  • Element i interiör, vita rör, brun matta, beskuren bild, dålig belysning, närbild, oklar helhetskontext.
    Skapa konto
  • Ett element med synligt rörsystem och ventil, täckt av en gardin, i ett hörn.
    Skapa konto
  • En vit elementradiator med mässingskoppling, nära en vägg och delvis täckt av gardin.
    Skapa konto
  • Termostatventil på en radiator, vit vägg, slitna märken, inomhus, rörkoppling, värmeinställning.
    Skapa konto
  • Termostatventil på radiator, sliten med nummer, plast och metall, fastsatt vid vägg, gardinfragment högerkant.
    Skapa konto
  • Väggmonterad radiator med termostat, närbild, inomhus, detaljvy av upphängning och värmeelement.
    Skapa konto
  • Närbild av vit radiator, orange vägg, vit taklist, golvplattor, oskarp svart föremål, oskarp interiör.
    Skapa konto
  • Gyllene radiatorventil och nyckel, vit vägg och dörr, inne i hemmiljö.
    Skapa konto
  • Guldfärgad ventil ovanpå radiator, under ett vitt tak, inomhus, med skuggor och dämpad belysning.
    Skapa konto
  • Inre delar av uppvärmningsenhet, kopparledningar, ventiler, röranslutningar, expansionskärl, teknisk utrustning.
    Skapa konto
Har du en nyckel som passar denna ventil på bilden? Den tror jag kan strypa flödet. VVS-kopplingar, rör, ventiler på en vit bakgrund, tecken på korrosion, möjlig vattenläcka eller fukt.
Skapa konto

C cap skrev:
Vad för hus, antalet våningar byggår?
Kan vara så att du har ett enrörs system och då behövs lite mer koll på ventiler samt inställningar i cirkpumpen på pannan.

Ett fösta knep kan vara att säkerställa att cirkpumpen inte är tryckstyrd.
Det är ett radhus, kanske 30 eller något sånt

Bytte luftvärmepump i augusti. Då kom en firma och bytte pumpen, rensade ventilationen och sånt och sen verkade allting vara bra. Men då var det inte så kallt så att man kunde känna av kylan på samma sätt som nu så vi tänkte ju inte att det inte går att maxa elementen då.

Har du en nyckel som passar denna ventil på bilden? Den tror jag kan strypa flödet. [bild]
Hur mycket ska man vrida där? Ska kolla om jag har något som passar i det. Ser ut som vanlig sexkantsnykel eller fyrkant.

Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Hur mycket ska man vrida där? Ska kolla om jag har något som passar i det. Ser ut som vanlig sexkantsnykel eller fyrkant.
Prova tills du känner att elementet blir varmt i överkant

Det där elementet är det enda som jag inte kan komma åt att lufta med denna nyckel.
Det finns mindre nycklar som borde fungera:

Två metallnycklar för luftning av värmeelement, förnicklat järn, 2-pack, produktinfo och prisangivelse.

Blir rören fram till elementen och själva radiatorkopplet varmt? Det är väldigt vanligt att ventilen på elementet fastnar i stängt läge efter det att termostaten haft den stängd under det varma halvåret.

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Undrar om vi är på rätt spår här. Du skriver att du ställt in pumpen på en temperatur av 28 C. Har den verkligen in inomhusgivare och var sitter den i så fall?

Eller kan det vara så att du inte har full koll på hur man ställer in värmen?

Mina två ören...

Har du en nyckel som passar denna ventil på bilden? Den tror jag kan strypa flödet. [bild]
Har det fungerat tidigare borde det inte vara fel här.

Prova tills du känner att elementet blir varmt i överkant
Hittade en sån där gammal ikea L-nykel som passar. Men det går inte att vrida.

Ulltand Ulltand skrev:
Undrar om vi är på rätt spår här. Du skriver att du ställt in pumpen på en temperatur av 28 C. Har den verkligen in inomhusgivare och var sitter den i så fall?

Eller kan det vara så att du inte har full koll på hur man ställer in värmen?

Mina två ören...
Jag vet inte faktiskt. Dom som installerade gick igenom displayen med mig. Dom visade att man trycker på bilden som ser ut som ett element och ställer in så många antal inomhusgrader man vill ha. och trycker ok. Sen sa dom att det tar ett dygn för att huset ska komma upp i eller ner till den inställda tempraturen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns mindre nycklar som borde fungera:

[bild]

Blir rören fram till elementen och själva radiatorkopplet varmt? Det är väldigt vanligt att ventilen på elementet fastnar i stängt läge efter det att termostaten haft den stängd under det varma halvåret.
Får skaffa den då och prova.

Jag vet inte faktiskt. Dom som installerade gick igenom displayen med mig. Dom visade att man trycker på bilden som ser ut som ett element och ställer in så många antal inomhusgrader man vill ha. och trycker ok. Sen sa dom att det tar ett dygn för att huset ska komma upp i eller ner till den inställda tempraturen.
Oki.

Är 28 det högsta du kan ställa in där? Blir elementen helt kalla om du ställer in 10 C?

Jag utgår ifrån att du haft en värmepump tidigare och att det fungerade då?

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Hittade en sån där gammal ikea L-nykel som passar. Men det går inte att vrida.
Då är ventilen troligen helt öppen

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Oki.

Är 28 det högsta du kan ställa in där? Blir elementen helt kalla om du ställer in 10 C?

Jag utgår ifrån att du haft en värmepump tidigare och att det fungerade då?
Jag misstänker att det inte kommer göra någon skilnad. Funderar på gå och sänka till 22 igen. Tror det går åt en massa ström till ingen nytta som det ser ut nu :/

Tomture61
Vad är det för märke / modell på din FLVP (frånluftsvärmepump) eller är det ngt annat ?
Kan ju bli lite enklare att vägleda dig då .
Att du har lite luft i dina element kan inte påverka temp så drastiskt så du får 16 gr inomhus .
Har du haft en ok temp i huset före byte av värmepump så är det inte så troligt att kopplen på vattenradiatorer är felinställda .
Har du haft en elpanna förut så kan vattenradiatorer vara för små .
Piggen bakom termostater kan ibland fastna , har du motionerat dessa ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.