8 277 läst ·
87 svar
8k läst
87 svar
elementen blir inte heta
Jonatan79 skrev:
Här är en serie foton. Säg till om det är något jag missat att fota.Jonatan79 skrev:
Bilden med luftningsnykeln. Alla ser inte ut så där. Det där elementet är det enda som jag inte kan komma åt att lufta med denna nykel. känns som man inte har tänkt att det måste gå att komma åt med lyftningsnykel när dom installerade elementet.
Det är ett radhus, kanske 30 eller något såntC cap skrev:
Bytte luftvärmepump i augusti. Då kom en firma och bytte pumpen, rensade ventilationen och sånt och sen verkade allting vara bra. Men då var det inte så kallt så att man kunde känna av kylan på samma sätt som nu så vi tänkte ju inte att det inte går att maxa elementen då.
Det finns mindre nycklar som borde fungera:Alex Nonesson skrev:
Blir rören fram till elementen och själva radiatorkopplet varmt? Det är väldigt vanligt att ventilen på elementet fastnar i stängt läge efter det att termostaten haft den stängd under det varma halvåret.
Produkter som diskuteras: "Elementnyckel"
Elementnyckel Bårebo
Lufta elementen med en universell elementnyckel
26 kr inkl moms
Läs mer
Undrar om vi är på rätt spår här. Du skriver att du ställt in pumpen på en temperatur av 28 C. Har den verkligen in inomhusgivare och var sitter den i så fall?
Eller kan det vara så att du inte har full koll på hur man ställer in värmen?
Mina två ören...
Eller kan det vara så att du inte har full koll på hur man ställer in värmen?
Mina två ören...
Jag vet inte faktiskt. Dom som installerade gick igenom displayen med mig. Dom visade att man trycker på bilden som ser ut som ett element och ställer in så många antal inomhusgrader man vill ha. och trycker ok. Sen sa dom att det tar ett dygn för att huset ska komma upp i eller ner till den inställda tempraturen.Ulltand skrev:
Oki.Alex Nonesson skrev:
Jag vet inte faktiskt. Dom som installerade gick igenom displayen med mig. Dom visade att man trycker på bilden som ser ut som ett element och ställer in så många antal inomhusgrader man vill ha. och trycker ok. Sen sa dom att det tar ett dygn för att huset ska komma upp i eller ner till den inställda tempraturen.
Är 28 det högsta du kan ställa in där? Blir elementen helt kalla om du ställer in 10 C?
Jag utgår ifrån att du haft en värmepump tidigare och att det fungerade då?
Jag misstänker att det inte kommer göra någon skilnad. Funderar på gå och sänka till 22 igen. Tror det går åt en massa ström till ingen nytta som det ser ut nu :/Ulltand skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Vad är det för märke / modell på din FLVP (frånluftsvärmepump) eller är det ngt annat ?Alex Nonesson skrev:
Jag vet inte faktiskt. Dom som installerade gick igenom displayen med mig. Dom visade att man trycker på bilden som ser ut som ett element och ställer in så många antal inomhusgrader man vill ha. och trycker ok. Sen sa dom att det tar ett dygn för att huset ska komma upp i eller ner till den inställda tempraturen.
Kan ju bli lite enklare att vägleda dig då .
Att du har lite luft i dina element kan inte påverka temp så drastiskt så du får 16 gr inomhus .
Har du haft en ok temp i huset före byte av värmepump så är det inte så troligt att kopplen på vattenradiatorer är felinställda .
Har du haft en elpanna förut så kan vattenradiatorer vara för små .
Piggen bakom termostater kan ibland fastna , har du motionerat dessa ?