8 285 läst ·
87 svar
8k läst
87 svar
elementen blir inte heta
Nej det kommer inte gå onödig ström till ingen nytta. Allt ström blir värme. Ingen värme ingen strömAlex Nonesson skrev:
Sänk till 10 istället och känn om vattnet blir kallare. Bra led i felsökningen imo.
Det är en bosch... måste kolla vilken modell. Återkommer!Tomture61 skrev:
Vad är det för märke / modell på din FLVP (frånluftsvärmepump) eller är det ngt annat ?
Kan ju bli lite enklare att vägleda dig då .
Att du har lite luft i dina element kan inte påverka temp så drastiskt så du får 16 gr inomhus .
Har du haft en ok temp i huset före byte av värmepump så är det inte så troligt att kopplen på vattenradiatorer är felinställda .
Har du haft en elpanna förut så kan vattenradiatorer vara för små .
Piggen bakom termostater kan ibland fastna , har du motionerat dessa ?
Du har ettrörssystem. Dvs mycket känsligt för tryck och felkopplingar.Alex Nonesson skrev:
Det är ett radhus, kanske 30 eller något sånt
Bytte luftvärmepump i augusti. Då kom en firma och bytte pumpen, rensade ventilationen och sånt och sen verkade allting vara bra. Men då var det inte så kallt så att man kunde känna av kylan på samma sätt som nu så vi tänkte ju inte att det inte går att maxa elementen då.
Har du tagit bort någon radiator?
Jag skulle kontakta firman som bytte och be dom justera in systemet vilket ingår i leveransen trots att jag jobbar med VVS.
Jo, och dom ska ha gjort det, det ingick i paketet när vi anlitade dom. Byta apparaten, rensa ventilationerna och jystera in systemet.C cap skrev:
Men jag ska ringa och bed om komma och kolla. Det verkar vara något tok eller något dom kanske har gjort fel.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Jaaa det var kallt förra året också men elementen var åtminstone jättevarma så man inte kunde hålla kvar handen särskilt länge. Samtidigt funderade jag på om elementen blev heta för att pumpen överarbetade?C cap skrev:
Tomture61 skrev:
Ja det sitter ett filer på andra sidan av det röda vredet. Reparatörerna som bytte pump gick igenom den också med mig och visade hur jag ska göra rent den.
Gjorde det igår och idag och för ett par veckor sen också.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Har du kollat / motionerat piggen bakom termostater på dina radiatorerAlex Nonesson skrev:
kan det kanske vara som han säger här? Att även om piggen är loss så kan en fjäder inuti har satt sig lite så att man behöver banka på röret för att få loss den?Tomture61 skrev:
Jag ska gå och prova på ett av elementen.
Redigerat:
Vad hade du innan den nuvarande luftvärmepumpen?
Känn på båda rören i underkant på varje element. Om de rören är varma men elementet är kallt är det fel på det elementet. Om båda rören i underkant är kalla hjälper det inte att försöka pilla med själva elementet - det finns helt enkelt inte någon värme som kommer fram till elementet.
Alex Nonesson skrev:
Här är en serie foton. Säg till om det är något jag missat att fota.
Bilden med luftningsnykeln. Alla ser inte ut så där. Det där elementet är det enda som jag inte kan komma åt att lufta med denna nykel. känns som man inte har tänkt att det måste gå att komma åt med lyftningsnykel när dom installerade elementet.
Det ser ut som ettrörssystem. Det betyder att du vid varje element har möjlighet att justera hur mycket vatten som ska gå in i det elementet och hur mycket som ska gå vidare till nästa. Om första element tar för mycket värme blir det inte tillräckligt kvar till resten av elementen. Det är det som injusteringen skulle ha åtgärdat.Alex Nonesson skrev:
Känn på båda rören i underkant på varje element. Om de rören är varma men elementet är kallt är det fel på det elementet. Om båda rören i underkant är kalla hjälper det inte att försöka pilla med själva elementet - det finns helt enkelt inte någon värme som kommer fram till elementet.