Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Jag misstänker att det inte kommer göra någon skilnad. Funderar på gå och sänka till 22 igen. Tror det går åt en massa ström till ingen nytta som det ser ut nu :/
Nej det kommer inte gå onödig ström till ingen nytta. Allt ström blir värme. Ingen värme ingen ström

Sänk till 10 istället och känn om vattnet blir kallare. Bra led i felsökningen imo.

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det kommer inte gå onödig ström till ingen nytta. Allt ström blir värme. Ingen värme ingen ström

Sänk till 10 istället och känn om vattnet blir kallare. Bra led i felsökningen imo.
Ahaaa! OKej! Då ska jag prova det!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hur mycket ska man vrida där? Ska kolla om jag har något som passar i det. Ser ut som vanlig sexkantsnykel eller fyrkant.
Nja stopp börja inte justera om systemet. Det funkade ju förra året.
Hita orsaken iställer

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är det för märke / modell på din FLVP (frånluftsvärmepump) eller är det ngt annat ?
Kan ju bli lite enklare att vägleda dig då .
Att du har lite luft i dina element kan inte påverka temp så drastiskt så du får 16 gr inomhus .
Har du haft en ok temp i huset före byte av värmepump så är det inte så troligt att kopplen på vattenradiatorer är felinställda .
Har du haft en elpanna förut så kan vattenradiatorer vara för små .
Piggen bakom termostater kan ibland fastna , har du motionerat dessa ?
Det är en bosch... måste kolla vilken modell. Återkommer!

Det är ett radhus, kanske 30 eller något sånt

Bytte luftvärmepump i augusti. Då kom en firma och bytte pumpen, rensade ventilationen och sånt och sen verkade allting vara bra. Men då var det inte så kallt så att man kunde känna av kylan på samma sätt som nu så vi tänkte ju inte att det inte går att maxa elementen då.
Du har ettrörssystem. Dvs mycket känsligt för tryck och felkopplingar.
Har du tagit bort någon radiator?

Jag skulle kontakta firman som bytte och be dom justera in systemet vilket ingår i leveransen trots att jag jobbar med VVS.

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
C cap skrev:
Du har ettrörssystem. Dvs mycket känsligt för tryck och felkopplingar.
Har du tagit bort någon radiator?

Jag skulle kontakta firman som bytte och be dom justera in systemet vilket ingår i leveransen trots att jag jobbar med VVS.
Jo, och dom ska ha gjort det, det ingick i paketet när vi anlitade dom. Byta apparaten, rensa ventilationerna och jystera in systemet.
Men jag ska ringa och bed om komma och kolla. Det verkar vara något tok eller något dom kanske har gjort fel.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Det är en bosch... måste kolla vilken modell. Återkommer!
Kanske är en Bosch Compress 3800i EW .
IVT 402 är samma / lika , typ .

Har du ett magnet filter installerat i din VP , kanske stopp i filtret .

Redigerat:
  • Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
C cap skrev:
Nja stopp börja inte justera om systemet. Det funkade ju förra året.
Hita orsaken iställer
Jaaa det var kallt förra året också men elementen var åtminstone jättevarma så man inte kunde hålla kvar handen särskilt länge. Samtidigt funderade jag på om elementen blev heta för att pumpen överarbetade?

J Samtidigt funderade jag på om elementen blev heta för att pumpen överarbetade?
Nej ingen risk för det.

När systemet fungerar som ska kan man inte hålla i elementen om det är kallt ute. Ska kunna bli iaf 60 C

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Jag ska kolla!

Bra gissat alltså!
Det är en Bosch Compress 3800i EW - CS3800iEW 9!

Har du ett magnet filter installerat i din VP , kanske stopp i filtret .

Ja det sitter ett filer på andra sidan av det röda vredet. Reparatörerna som bytte pump gick igenom den också med mig och visade hur jag ska göra rent den.
Gjorde det igår och idag och för ett par veckor sen också.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Ja det sitter ett filer på andra sidan av det röda vredet. Reparatörerna som bytte pump gick igenom den också med mig och visade hur jag ska göra rent den.
Gjorde det igår och idag och för ett par veckor sen också.
Har du kollat / motionerat piggen bakom termostater på dina radiatorer :thinking:

Har du kollat / motionerat piggen bakom termostater på dina radiatorer :thinking:
Gjorde det igår tog loss termostaten oxh tryckte piggen in och ut lite så den blev lite smidigare.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
kan det kanske vara som han säger här? Att även om piggen är loss så kan en fjäder inuti har satt sig lite så att man behöver banka på röret för att få loss den?
Jag ska gå och prova på ett av elementen.

Redigerat:
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Vad hade du innan den nuvarande luftvärmepumpen?

Här är en serie foton. Säg till om det är något jag missat att fota.

Bilden med luftningsnykeln. Alla ser inte ut så där. Det där elementet är det enda som jag inte kan komma åt att lufta med denna nykel. känns som man inte har tänkt att det måste gå att komma åt med lyftningsnykel när dom installerade elementet.
Det minsta elementet som sitter vid ytterdörren är het. Sen det normalstora elementet i köket är knappt varmt alls. Samma med vardagsrummet och övervåningen. Verkar vara något som inte stämmer alltså. Väldigt frys-trerande alltså!
Det ser ut som ettrörssystem. Det betyder att du vid varje element har möjlighet att justera hur mycket vatten som ska gå in i det elementet och hur mycket som ska gå vidare till nästa. Om första element tar för mycket värme blir det inte tillräckligt kvar till resten av elementen. Det är det som injusteringen skulle ha åtgärdat.

Känn på båda rören i underkant på varje element. Om de rören är varma men elementet är kallt är det fel på det elementet. Om båda rören i underkant är kalla hjälper det inte att försöka pilla med själva elementet - det finns helt enkelt inte någon värme som kommer fram till elementet.

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.