9 160 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Element som inte går att lufta?
Ja hejsan, efter mycket ringande till fastighets ägaren om att värmen inte flyger upp på högsta våningen (bara jag som bor här uppe) så tänker jag ta tag i det i egna händer.
Problemet är som så, att jag får värme i två utav elementen (har 5 stycken) luftade och klara nu i två dygn men jag får inte klös i dem andra 3.
Trycket är bra i källaren på BV pumpen (stod på 1,5bar innan jag luftade första gången gick ner avsevärt och jag skrämde upp den till 1,8 efter luftningen va klar o värmen fräste i dem två) men det kommer varken luft/vatten ur dem andra tre. Misstänker att det kan vara så att det kan vara smuts i som sitter och gnager (då dessa aldrig har varit luftade sen det renoverades, och dessa 3 som återstår är dem som är utav äldre modell).
Jag tar gärna emot tips/tricks hur en rättså grön grabb kan ordna detta själv.
I två utav dem får jag lite värme, så det verkar ju vara fri väg nereifrån när jag säger lite värme menar jag knappt 1/3 utav dem och inte ens i närheten utav 60c som det är inställt på.
Men det kan också vara så att det finns två olika ledningar som går upp, då det finns två stycken stora tryckmätare där nere, varav 1 jag hittar vatten på fyllningen till. Sitter nästan 1 identisk man skruvar på under den andra tryck mätare (som står på 1,5bar) men den är plomberad, man kan inte skruva upp den alls.
Tog bilder där nere, om det nu skulle vara till hjälp.
Här är de två tryckmätarna, de visar fel på bilden, skrämt upp dem lite (den som är närmast i bilden är den jag har problem med, trycker går upp väldigt lite när jag öppnar kranen men den andra rör sig väldigt friskt).
http://i.solidfiles.net/c23186c9ea.jpg
Bild två, där ser vi vatten kranen till höger längre bort i bild som jag fyller på vatten med. Och den andra närmre än den som är plomberad.
http://i.solidfiles.net/f062e4b074.jpg
Försökt vara så tydlig och beskriva så mycket jag kan, men har ni fler frågor, skriv gärna! Tacksam för alla tips, mina 17 grader inomhus kan inte bli sämre!
Problemet är som så, att jag får värme i två utav elementen (har 5 stycken) luftade och klara nu i två dygn men jag får inte klös i dem andra 3.
Trycket är bra i källaren på BV pumpen (stod på 1,5bar innan jag luftade första gången gick ner avsevärt och jag skrämde upp den till 1,8 efter luftningen va klar o värmen fräste i dem två) men det kommer varken luft/vatten ur dem andra tre. Misstänker att det kan vara så att det kan vara smuts i som sitter och gnager (då dessa aldrig har varit luftade sen det renoverades, och dessa 3 som återstår är dem som är utav äldre modell).
Jag tar gärna emot tips/tricks hur en rättså grön grabb kan ordna detta själv.
I två utav dem får jag lite värme, så det verkar ju vara fri väg nereifrån när jag säger lite värme menar jag knappt 1/3 utav dem och inte ens i närheten utav 60c som det är inställt på.
Men det kan också vara så att det finns två olika ledningar som går upp, då det finns två stycken stora tryckmätare där nere, varav 1 jag hittar vatten på fyllningen till. Sitter nästan 1 identisk man skruvar på under den andra tryck mätare (som står på 1,5bar) men den är plomberad, man kan inte skruva upp den alls.
Tog bilder där nere, om det nu skulle vara till hjälp.
Här är de två tryckmätarna, de visar fel på bilden, skrämt upp dem lite (den som är närmast i bilden är den jag har problem med, trycker går upp väldigt lite när jag öppnar kranen men den andra rör sig väldigt friskt).
http://i.solidfiles.net/c23186c9ea.jpg
Bild två, där ser vi vatten kranen till höger längre bort i bild som jag fyller på vatten med. Och den andra närmre än den som är plomberad.
http://i.solidfiles.net/f062e4b074.jpg
Försökt vara så tydlig och beskriva så mycket jag kan, men har ni fler frågor, skriv gärna! Tacksam för alla tips, mina 17 grader inomhus kan inte bli sämre!
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Har du sett till att ventilhuset innanför termostaten på elementen inte kärvar?
http://techblogofsweden.blogspot.se/2010/09/avhjalpa-kranglande-termostatventil-pa.html
Om det inte kommer luft eller vatten när du öppnar luftventilen kan de vara igensatta eller också kanske det är färg i själva luftnippeln? När det är luft i elementen brukar de vara kalla upptill då luften samlas där.
http://techblogofsweden.blogspot.se/2010/09/avhjalpa-kranglande-termostatventil-pa.html
Om det inte kommer luft eller vatten när du öppnar luftventilen kan de vara igensatta eller också kanske det är färg i själva luftnippeln? När det är luft i elementen brukar de vara kalla upptill då luften samlas där.
Antar att det inte är problemet då jag har värme i 2 utav de 3 söndriga, men knappt 1/3 utav dem och kanske 25-30 grader istället för 60.HandySmurf skrev:Har du sett till att ventilhuset innanför termostaten på elementen inte kärvar?
[länk]
Men om det är värt ett försök som springer jag ner o köper lite 5-56.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Nu förstår jag inte hur du menar. Termostatventil har du en på varje element och du måste se till att ventilen innanför termostaten kan släppa på vatten genom elementet. Därför måste du kontrollera om den lilla pinnen innanför termostathuset kan röra sig. Om pinnen kärvar släpper inte ventilen på vatten genom elementet och då känns det kallt eller fesljummet. Om du nu har den typen av radiatorventil, det finns en uppsjö av dem och du har inte bifogat bild på elementen.
Alla element jag har har den typen utav termostatventil, springer o köper 5-56 efter lunch och ger mig på detta då. Ska jag stänga av elementen i fråga innan jag börjar?HandySmurf skrev:Nu förstår jag inte hur du menar. Termostatventil har du en på varje element och du måste se till att ventilen innanför termostaten kan släppa på vatten genom elementet. Därför måste du kontrollera om den lilla pinnen innanför termostathuset kan röra sig. Om pinnen kärvar släpper inte ventilen på vatten genom elementet och då känns det kallt eller fesljummet. Om du nu har den typen av radiatorventil, det finns en uppsjö av dem och du har inte bifogat bild på elementen.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Du behöver inte stänga av något. Du kan prova utan att smörja först. Inte alltid det behöver smörjas. Skruva bort termostaten och motionera pinnen med en tång. Se till att inte dra ut pinnen för långt. Då sprutar det vatten
. Sedan kan du se om elementet blir varmt innan du sätter tillbaka termostaten. Om du inte har den på blir det fullt spjäll så att säga.
Klicka här för att svara