Vårt ena element går inte att lufta, när man vrider och ska lufta så skruvar man bara ut hela den där piggen, betyder det att det inte finns något vatten i elementet eller varför är det så?
Elementet är kallt.
Ett äldre element men ny termostat

• Äldre element med ny termostat, närbild av luftningsventil där piggen skruvas ut. Elementet är kallt och användaren har problem med luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg ett är att du måste se till att du har ett vettigt tryck i ditt värmesystem.

Vad som är rätt beror på, vi har ett hus i 2 1/2 plan (inkl källare) och där ska det vara ca 1 bar tryck i värmesystemet. Har du för dåligt tryck i värmesystemet så kan inte elementen luftas, och egentligen fungerar ingenting alls.
__

Sedan kan det givetvis vara problem med just denna radiator, felsökning av detta ligger utanför min kompetensnivå.

H Harald Blåtumme skrev:
Steg ett är att du måste se till att du har ett vettigt tryck i ditt värmesystem.

Vad som är rätt beror på, vi har ett hus i 2 1/2 plan (inkl källare) och där ska det vara ca 1 bar tryck i värmesystemet. Har du för dåligt tryck i värmesystemet så kan inte elementen luftas, och egentligen fungerar ingenting alls.
__

Sedan kan det givetvis vara problem med just denna radiator, felsökning av detta ligger utanför min kompetensnivå.
Nu fungerar dom andra elementen på samma våningsplan så bör inte vara trycket

• Gilla
Bremrik
  • Laddar…
Fungerar det att lufta de andra elementen eller menar du att de är varma?
Trycket sjunker ganska fort om det är mycket luft som pyser ut, så ibland behöver man fylla på flera gånger för att lufta. Vad står tryckmätaren på?

Det har blivit skräp i luftningsnippeln som måste rensas. Man tar bort pinnen som skruvas ut å sen sticker man in något, nål eller annat litet å spetsigt men var beredd att skruva tillbaka pinnen för det kommer att spruta vatten. Bra att ha är typ handdukar för att skydda väggar å dyligt. Andra sättet är att göra värmesystemet trycklöst då är det mindre chans att det sprutar när man sticker in nålen i hålet

F fredrik.johansson skrev:
Fungerar det att lufta de andra elementen eller menar du att de är varma?
Trycket sjunker ganska fort om det är mycket luft som pyser ut, så ibland behöver man fylla på flera gånger för att lufta. Vad står tryckmätaren på?
Dom är varma, 1 av 3 går att lufta. Och 2 av 3 är varma. Vart kollar man trycket? På bergvärmepumpen?

V Vector skrev:
Det har blivit skräp i luftningsnippeln som måste rensas. Man tar bort pinnen som skruvas ut å sen sticker man in något, nål eller annat litet å spetsigt men var beredd att skruva tillbaka pinnen för det kommer att spruta vatten. Bra att ha är typ handdukar för att skydda väggar å dyligt. Andra sättet är att göra värmesystemet trycklöst då är det mindre chans att det sprutar när man sticker in nålen i hålet
Oj tack! Det ska jag prova, för att förtydliga ännu mer, du menar pinnen som jag tagit kort på?

Dett troligaste är att det är stopp i pipen där vattnet ska komma ut. Tex för att det är färg i den. Du kan rensa den med en nål eller en riktigt liten borr. Det går även att lufta genom att skruva ut hela ventilkäglan (den kvadratiska på bilden) tills det kommer ut vatten den vägen.

Japp, pinnen du skruvar på när du luftar
A Anea2011 skrev:
Oj tack! Det ska jag prova, för att förtydliga ännu mer, du menar pinnen som jag tagit kort på?

A Anea2011 skrev:
Dom är varma, 1 av 3 går att lufta. Och 2 av 3 är varma. Vart kollar man trycket? På bergvärmepumpen?
Ja, någonstans vid bergvärmepumpen brukar det vara, ibland bakom en frontkåpa, annars bland rören i närheten. Fota grejerna om du inte hittar.

F fredrik.johansson skrev:
Ja, någonstans vid bergvärmepumpen brukar det vara, ibland bakom en frontkåpa, annars bland rören i närheten. Fota grejerna om du inte hittar.
Tack snälla!! Ska prova med piggen först

• Gilla
Bremrik
  • Laddar…
E Eld skrev:
Dett troligaste är att det är stopp i pipen där vattnet ska komma ut. Tex för att det är färg i den. Du kan rensa den med en nål eller en riktigt liten borr. Det går även att lufta genom att skruva ut hela ventilkäglan (den kvadratiska på bilden) tills det kommer ut vatten den vägen.
Provade öppna helt och försöka med en hårnål men hände inte ett skit :(

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Hej

Någon som kan lösa detta? Får knappt någon värme i elementen dom finns på övervåning. Entréplan är vattenburen golvvärme. Båda utgår från IVT-pannan. Inga problem med golvvärmen.

Men elementen på övervåningen blir inte varma. Trycket i pannan är 1,2.
Vreden har varit öppna och kollat att de inte fastnat.

Elementen har FYRA luftnings-skruvar. 2 övre och 2 undre enligt videon.

Fråga: hur ska jag lufta? Vilken nippel? Övre inre/yttre, undre övre inre/yttre eller samtliga 4?

• Radiatorventil inställd på nivå 6, monterad på ett element.
    Skapa konto
  • Manometer som visar trycket i en IVT-panna. En kopparrörsanslutning och en röd expansionskärl syns i bakgrunden. Trycket är inställt på 1,2 bar.
    Skapa konto
Lufta på någon av de övre till att börja med.

Det låter som om det kan vara ett annat problem än luft i systemet. Iom att du har både golvvärme och element har du en shunt någonstans och två slingor. En för element och en för golvvärme.

Jag gissar på att cirkulation i elemntslingan inte funkar. Ta bilder på din installation så ska det nog gå att lösa.

• Gilla
Hansgunnarroland och 2 till
  • Laddar…
Dom undre ventilerna finns för att man kan vända elementen vid monteringen och då blir dom undre ventilerna plötsligt dom övre.

• Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.