4 415 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Elelement, 230 V med stickpropp, i ojordat uttag?
Medlem
· Göteborgs och Bohus Län
· 3 inlägg
Har ett rum som saknar element och endast har ojordade uttag. Kan jag köpa elelement (direktverkande alt. oljefyllt) med stickpropp och stoppa in i ett ojordad uttag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja det går bra. Välj företrädesvis dubbelisolerade elradiatorer, men även skyddsjordade radiatorer går bra. Det ska dock inte skyddsjordas i detta rum.
Men jag vill utfärda en varning för dina uttag, ifall de är gamla och slitna. Att ansluta en elradiator på 2000 W kan lätt få dem att brinna. Så se till att uttaget är fräsch och att stickproppen går trögt och inte glappar.
Men jag vill utfärda en varning för dina uttag, ifall de är gamla och slitna. Att ansluta en elradiator på 2000 W kan lätt få dem att brinna. Så se till att uttaget är fräsch och att stickproppen går trögt och inte glappar.
Medlem
· 3 inlägg
Hej och tack för ditt svar.
Vad menas med dubbelisolerade elradiatorer?
Vad menar du med att det inte ska skyddsjordas i rummet ifråga?
Uttagen är utbytta för något år sedan, men själva elledningarna är sedan 60-talet.
Vad menas med dubbelisolerade elradiatorer?
Vad menar du med att det inte ska skyddsjordas i rummet ifråga?
Uttagen är utbytta för något år sedan, men själva elledningarna är sedan 60-talet.
En dubbelisolerad radiator är inte avsedd att jordas. Den är märkt med en symbol med två kvadrater i varandra.
Om det är ojordade uttag i rummet så skall ingenting skyddsjordas. Du får inte koppla in någonting med skarvsladd från ett annat rum där uttagen är jordade.
Om uttagen är bytta nyligen så är de utmärkt. Uttag slits och åldras fortare än kabel. Det är ingenting att oroa sig för att ledarna är 50 år gamla. De håller längre än så.
Om det är ojordade uttag i rummet så skall ingenting skyddsjordas. Du får inte koppla in någonting med skarvsladd från ett annat rum där uttagen är jordade.
Om uttagen är bytta nyligen så är de utmärkt. Uttag slits och åldras fortare än kabel. Det är ingenting att oroa sig för att ledarna är 50 år gamla. De håller längre än så.
Medlem
· 3 inlägg
Tack för dina råd. Nu vet jag att jag kan köpa en radiator och få det varmt och skönt i sovrummet.
Klicka här för att svara