L lars80 skrev:
Jag har mätare och gör sporadiska mätningar på olika föremål till och från för att få en uppfattning hur stora fält som skapas.
Att som vissa tro fälten är helt ofarliga är nog naivt då fälten kan ha stor påverkan på bla dataöverföring och således inte är helt obetydliga.
Jag har varit med om att teknisk utrustning helt slutat fungera (för att sedan fungera en bit bort) i närheten av högspänningsledningar vid kraftproduktion så det påverkar absolut.

Till frågan om fälten från spisen är farliga är min spontana bedömning att induktionen endast är aktiv under korta intervall. Jag har ingen nyligen utförd mätning men fälten bör vara förhållandevis höga på kort avstånd 0-0.5m under dessa korta stunder.
Fältena avtar dock mycket snabbt och har du dessutom betongväggar så utgör dessa en god dämpning av strålning.
Min egen erfarenhet är att styrkan på fälten är svag på 1m från objekt som finns i hushåll.
Dom största spridarna i mitt hushåll är mikro och elcentral.
Jag skulle även undvika sova intill en klockradio med nätspänning då dessa visat sig stråla mycket, dock sällan längre än 50cm.

Någon som hade vållat mig mer oro än induktionsspisen är strålningen från hushållens elcentraler och i synnerhet om dessa är anslutna till solcellsproduktion då jag noterat rejält höjda värden på soliga dagar.

Om du är orolig för grannens spis, tänk då på att grannen sällan använder spisen under natten när du sover.
Avståndet på fälten avtar fort på 1m och väggar dämpar strålningen.

Om du är elöverkänslig kan du skaffa en enkel EMC mätare för att hålla koll hur fälten strålar.
Mikrovågsstrålning från tex högfrekventa wifi nät är nog sämre för kroppens celler då dessa nät strålar kontant i våra hem både från grannar och våra egna utrustningar.
100 mW (20 dBm) (Max "EIRP" för 2.4 GHz WiFi)
1W (30 dBm)
10W (40 dBm)
100W (50 dBm)
200W (53 dBm)
500W (57 dBm)
1000W (60 dBm)
1500W (61,7 dBm)

Skillnaden är ungefär 10000 ggr inne i en mikrovågsugn som faktiskt kan värma upp något och uteffekten direkt vid antennen på en wifi-sändare. När sedan effekten avtar med kvadraten (om inte något befinner sig framför sändaren, då faller det ännu snabbare) så faller styrkan från en access punkt snabbt med till mikro- och nanowatt.

Om strålningen kan reta vävnad låter jag vara osagt men att den skulle kunna göra fysisk påverkan på andra sidan väggar där styrkan är nere på mikro och nanowatt.borde inte ens vara möjligt. Det är inte speciellt långt ifrån bakgrundsstrålningen i det frekvensbandet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Om du är elöverkänslig kan du skaffa en enkel EMC mätare för att hålla koll hur fälten strålar.
Mikrovågsstrålning från tex högfrekventa wifi nät är nog sämre för kroppens celler då dessa nät strålar kontant i våra hem både från grannar och våra egna utrustningar.
Elöverkänslighet finns inte. Det har aldrig kunnat bevisas i några studier så göd inte den debatten.

• Gilla
Elofsson och 8 till
  • Laddar…
Grannens Häck
L lars80 skrev:
Jag har mätare och gör sporadiska mätningar på olika föremål till och från för att få en uppfattning hur stora fält som skapas.
Att som vissa tro fälten är helt ofarliga är nog naivt då fälten kan ha stor påverkan på bla dataöverföring och således inte är helt obetydliga.
Jag har varit med om att teknisk utrustning helt slutat fungera (för att sedan fungera en bit bort) i närheten av högspänningsledningar vid kraftproduktion så det påverkar absolut.

Till frågan om fälten från spisen är farliga är min spontana bedömning att induktionen endast är aktiv under korta intervall. Jag har ingen nyligen utförd mätning men fälten bör vara förhållandevis höga på kort avstånd 0-0.5m under dessa korta stunder.
Fältena avtar dock mycket snabbt och har du dessutom betongväggar så utgör dessa en god dämpning av strålning.
Min egen erfarenhet är att styrkan på fälten är svag på 1m från objekt som finns i hushåll.
Dom största spridarna i mitt hushåll är mikro och elcentral.
Jag skulle även undvika sova intill en klockradio med nätspänning då dessa visat sig stråla mycket, dock sällan längre än 50cm.

Någon som hade vållat mig mer oro än induktionsspisen är strålningen från hushållens elcentraler och i synnerhet om dessa är anslutna till solcellsproduktion då jag noterat rejält höjda värden på soliga dagar.

Om du är orolig för grannens spis, tänk då på att grannen sällan använder spisen under natten när du sover.
Avståndet på fälten avtar fort på 1m och väggar dämpar strålningen.

Gör du mätningarna med foliet på huvudet eller enbart utan?

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Gör du mätningarna med foliet på huvudet eller enbart utan?
Omogen kommentar !

Tomture61 Tomture61 skrev:
Omogen kommentar !
Kanske det, men lite kul. 😂

• Gilla
  • Haha
Forza MoDo och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Tomture61 Tomture61 skrev:
Omogen kommentar !
Ursäkta, det har du såklart rätt i.

• Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
  • Gilla
Inse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.