7 750 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Elektromagnetisk strålning från induktionshäll
Men han säger ju att den stör kabel-TVn, och den går väl knappast på Wi-Fi… Byt micro.R rdahlin skrev:
I Inse skrev:
Diskussionen hamnar lite fel nu. Det kan iof vara anledning att diskutera risker med elektromagnetiskt strålning men en induktionshäll bygger på magnetfält runt 40 kHz. E- fältet är mycket litetR rdahlin skrev:
Nej. En induktionshäll avger ingen ”strålning”. Det elektromagnetiska fältet är så svagt att du i princip måste lägga huvudet i stekpannan för att komma över gränsvärdet (som dessutom är satt med god marginal).
Redigerat:
Nej.A ajn82 skrev:
En mikrovågsugn använder resonansfrekvensen på väte om jag inte minns fel. Vatten är ju mestadels väte
Det är därför som vatten värms men inte tallriken eller skålen vattnet ligger i.
Skräpfrekvens? Absolut, men det beror nog snarare på att mikrovågsugnar använder frekvensen.
Nja...väte har en helt annan larmorfrekvens.G gaidin skrev:
.men strunt i det.
vatten kan exaterads med en stor mängd frekvenser, 915 kHz används för kommersiella ugnar.
It is a common misconception that microwave ovens heat food by operating at a special resonance of water molecules in the food. Instead, microwave ovens heat by causing molecules to spin under the influence of a constantly changing electric field, usually in the microwave frequencies range, and a higher wattage power of the microwave oven results in faster cooking times. Typically, consumer ovens work around a nominal 2.45 gigahertz (GHz) – a wavelength of 12.2 centimetres (4.80 in) in the 2.4 GHz to 2.5 GHz ISM band – while large industrial / commercial ovens often use 915 megahertz (MHz) – 32.8 centimetres (12.9 in).[38] Among other differences, the longer wavelength of a commercial microwave oven allows the initial heating effects to begin deeper within the food or liquid, and therefore become evenly spread within its bulk sooner, as well as raising the temperature deep within the food more quickly.[39]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven
Industriella HF-ugnar för t.ex. förvärmning av regelvirke vid fingerskarvning kan ligga på 27MHz med effekter på några tiotals kW.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 250 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 250 inlägg
Har både WiFi och nätverkskabel till TV:n men det som får störningar är Telenor modemet , vilket enbart jobbar med WiFi .A antett skrev:
Störningarna uppkommer när det kollas på tex TV1 (men även alla andra kanaler)
Knepiga är att det ej händer när det kollas på Netflix , kanske går via nätverkskabeln .
När frekvensen 1420.4 MHz nämns i vätesammanhang så handlar det inte om en resonansfrekvens i vanlig bemärkelse, utan beror på att elektronen kan göra "spin-flip" och då sänder ut eller tar emot energi med den våglängden.
För mikrovågssammanhang är den inte av betydelse för uppvärmning.
För mikrovågssammanhang är den inte av betydelse för uppvärmning.
Det var ju det jag skrev... det är en skräpfrekvens för att där finns extremt mycket störningar från framförallt mikrovågsugnarG gaidin skrev:
Energiöverföringen mellan häll och gryta är i huvudsak beroende av ett växlande magnetfält som inducerar virvelströmmar i metallen på kokkärlet.
Frekvensen är så låg (strax över det hörbara) så att det inte blir någon effektiv antenn i elektromagnetisk strålningshänseende.
Frekvensen är så låg (strax över det hörbara) så att det inte blir någon effektiv antenn i elektromagnetisk strålningshänseende.
Jag har mätare och gör sporadiska mätningar på olika föremål till och från för att få en uppfattning hur stora fält som skapas.I Inse skrev:
Att som vissa tro fälten är helt ofarliga är nog naivt då fälten kan ha stor påverkan på bla dataöverföring och således inte är helt obetydliga.
Jag har varit med om att teknisk utrustning helt slutat fungera (för att sedan fungera en bit bort) i närheten av högspänningsledningar vid kraftproduktion så det påverkar absolut.
Till frågan om fälten från spisen är farliga är min spontana bedömning att induktionen endast är aktiv under korta intervall. Jag har ingen nyligen utförd mätning men fälten bör vara förhållandevis höga på kort avstånd 0-0.5m under dessa korta stunder.
Fältena avtar dock mycket snabbt och har du dessutom betongväggar så utgör dessa en god dämpning av strålning.
Min egen erfarenhet är att styrkan på fälten är svag på 1m från objekt som finns i hushåll.
Dom största spridarna i mitt hushåll är mikro och elcentral.
Jag skulle även undvika sova intill en klockradio med nätspänning då dessa visat sig stråla mycket, dock sällan längre än 50cm.
Någon som hade vållat mig mer oro än induktionsspisen är strålningen från hushållens elcentraler och i synnerhet om dessa är anslutna till solcellsproduktion då jag noterat rejält höjda värden på soliga dagar.
Om du är orolig för grannens spis, tänk då på att grannen sällan använder spisen under natten när du sover.
Avståndet på fälten avtar fort på 1m och väggar dämpar strålningen.
Om du är elöverkänslig kan du skaffa en enkel EMC mätare för att hålla koll hur fälten strålar.
Mikrovågsstrålning från tex högfrekventa wifi nät är nog sämre för kroppens celler då dessa nät strålar kontant i våra hem både från grannar och våra egna utrustningar.
Att mäta är enkelt.
Att förstå vad mätvärdena betyder är svårare.
Att köpa en mätare utan att förstå vad och hur man mäter är kontraproduktivt. Samma med de som köper en Geigermätare och blir hysteriska över att den tickar.
Felaktigt utnyttjande av mätare riskerar bara att förstärka en skev verklighetsuppfattning och göra en irrationell rädsla värre.
Att förstå vad mätvärdena betyder är svårare.
Att köpa en mätare utan att förstå vad och hur man mäter är kontraproduktivt. Samma med de som köper en Geigermätare och blir hysteriska över att den tickar.
Felaktigt utnyttjande av mätare riskerar bara att förstärka en skev verklighetsuppfattning och göra en irrationell rädsla värre.