Vi köpte nyligen ny tvättmaskin, en elektrolux med autodosering av tvättmedel. Enligt instruktionerna skall den dosera max 90ml vid full maskin (8kg) och långt program. Problemet är att vi får fylla på hela tiden och därför har vi börjat logga.
Efter 4-5 tvättar (sällan fulla och oftast korta) indikerar maskinen att medlet är slut och vi fyller på 800ml. Så vi uppskattar att maskinen använder 2-3ggr så mycket medel som den borde.
Finns det någon mer med erfarenhet av autodose? Fungerar det korrekt?
Efter 4-5 tvättar (sällan fulla och oftast korta) indikerar maskinen att medlet är slut och vi fyller på 800ml. Så vi uppskattar att maskinen använder 2-3ggr så mycket medel som den borde.
Finns det någon mer med erfarenhet av autodose? Fungerar det korrekt?
Tack för svar. Har ställt ner den till 60ml eftersom det är vad vårt tvättmedel säger.
Men grundproblemet bör ju kvarstå, att den konsumerar mer än den skall.
Skall jag behöva ställa den på 20-30ml och sedan köra 10 maskiner för att uppskatta om snittförbrukningen verkar hyfsad?
Men grundproblemet bör ju kvarstå, att den konsumerar mer än den skall.
Skall jag behöva ställa den på 20-30ml och sedan köra 10 maskiner för att uppskatta om snittförbrukningen verkar hyfsad?
Bästa svaret
Jag har haft samma problem med en maskin jag köpte i somras och kontaktade Electrolux. Det var tydligen något problem att tvättmedelsfacket inte sluter tätt utan det då läcker ner i maskinen. Tekniker inbokad om en vecka så hoppas det löser problemet.
Troligen byter de bara fack, kanske något kretskort.
Troligen byter de bara fack, kanske något kretskort.
Nu har vi levt med maskinen i ett halvår och äntligen konstaterat att detta är rotorsaken på vår maskin också. Om vi inte tvättar på ett par dagar syns tydligt att nivån sjunker.E Evian skrev:Jag har haft samma problem med en maskin jag köpte i somras och kontaktade Electrolux. Det var tydligen något problem att tvättmedelsfacket inte sluter tätt utan det då läcker ner i maskinen. Tekniker inbokad om en vecka så hoppas det löser problemet.
Troligen byter de bara fack, kanske något kretskort.
Hur gick det för dej? Löste Elektrolux problemet?
Ja dom kom och bytte hela facket tror jag och skulle väl säga att det blev bättre. Däremot tycker vi att den drar för mycket fortfarande så vi kollar litegrann och blir väl att kontakta igen snart. Men inte tänkt på om det sjunker när den bara står oanvänd men får hålla uppsikt.D Dsl skrev:
Tack för svar!E Evian skrev:
Har bokat in service nästa vecka, hoppas bara att de fixar utan diskussion om betalning eller liknande.
Vi använder vår maskin så mycket att det inte är så ofta den står en dag utan att köras så jag fick passa på när det hände. Om vi inte känner att det blir bättre efter besök kommer vi ge upp och gå över till manuell dosering igen.
Är inne på min andra maskin med AutoDose från Electrolux nu.
Den första maskinen hade jag service på tre gånger för att den doserade för mycket. Jättemycket för mycket. Facket byttes, Några packningar och hela enheten med doseringspumpar men inget hjälpte. Fick då en ny maskin eftersom det inte gick att lösa felet. Den nya tvättmaskinen började omgående att skumma något enormt, Trotts att doseringen stod på 63ml. Nya packningar hade tagits fram och behövde tydligen bytas. Men även efter det besök var facket tomt på tre dagar... Utan att vi hade tvättat =) Då byttes hela facket igen, Då det hade tagits fram ett nytt. Även på denna tvättmaskinen. Nu räcker tvättmedlet till ca 20st tvättar, Däremot så blir det alltid skum kvar på alla program, Vilket inte känns bra. Så jag får be service komma ut igen.
Jag jobbar själv med vitvaror, Men tycker det är pinsamt dåligt att Electrolux inte får någon ordning på detta.
Har ni skum kvar efter att programet är slut?
Undrar om det går att få dessa maskiner att dosera vettigt?
Den första maskinen hade jag service på tre gånger för att den doserade för mycket. Jättemycket för mycket. Facket byttes, Några packningar och hela enheten med doseringspumpar men inget hjälpte. Fick då en ny maskin eftersom det inte gick att lösa felet. Den nya tvättmaskinen började omgående att skumma något enormt, Trotts att doseringen stod på 63ml. Nya packningar hade tagits fram och behövde tydligen bytas. Men även efter det besök var facket tomt på tre dagar... Utan att vi hade tvättat =) Då byttes hela facket igen, Då det hade tagits fram ett nytt. Även på denna tvättmaskinen. Nu räcker tvättmedlet till ca 20st tvättar, Däremot så blir det alltid skum kvar på alla program, Vilket inte känns bra. Så jag får be service komma ut igen.
Jag jobbar själv med vitvaror, Men tycker det är pinsamt dåligt att Electrolux inte får någon ordning på detta.
Har ni skum kvar efter att programet är slut?
Undrar om det går att få dessa maskiner att dosera vettigt?
Jag har inte kommit mig för ännu men ska ringa till service och säga att den dricker tvättmedel igen. Autodose var ändå en feature vi hade som krav när vi valde maskin så tycker det är jäkligt dåligt att det inte funkar. Sköljmedel funkar dock ok tycker jag.
Ojoj, riktigt illa att de inte får ordning på det.
Vi hade en väldigt trevlig servicetekniker hemma för 2V sedan och han bytte hela tvättmedelsfacket och lite ytterligare packningar. Nu drar maskinen knappt något tvättmedel alls vilket antagligen skall ses som positivt, men får nästan skriva en tvättlogg mellan 2 påfyllningar så att det är rimligt. Mycket nöjd med reparationen hittils alltså.
Vi hade en väldigt trevlig servicetekniker hemma för 2V sedan och han bytte hela tvättmedelsfacket och lite ytterligare packningar. Nu drar maskinen knappt något tvättmedel alls vilket antagligen skall ses som positivt, men får nästan skriva en tvättlogg mellan 2 påfyllningar så att det är rimligt. Mycket nöjd med reparationen hittils alltså.
Inget skum kvar efter att programmet är slut?D Dsl skrev:Ojoj, riktigt illa att de inte får ordning på det.
Vi hade en väldigt trevlig servicetekniker hemma för 2V sedan och han bytte hela tvättmedelsfacket och lite ytterligare packningar. Nu drar maskinen knappt något tvättmedel alls vilket antagligen skall ses som positivt, men får nästan skriva en tvättlogg mellan 2 påfyllningar så att det är rimligt. Mycket nöjd med reparationen hittils alltså.
Vad gör du för medel och inställning?