E etompau skrev:
Har du kollat att metallbyglarna på plinten finns och sitter där dom enl. schemat ska sitta vid 3 faser?
Jag tycker det ser ut att 1-2 och 3-4 är byglade.

• Elektrisk anslutning i elskåp med ledningar byglade mellan terminaler 1-2 och 3-4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det ser korrekt ut. Kolla dina huvudsäkringar så att du inte har tappat en fas.

E erber skrev:
Det är perilex.
Testade att skruva ur ena fasen och den blir fortfarande som tidigare. Upptänkte en annan egenhet och det var om man slår på ugnen men inga grader och samtidigt slår på plattan på fungerande sida då tänds POWER. Men om jag då vrider på grader på vredet för temp så släcks både power och och belysningen i ugnen, men lampan för temp tänds.

Nu känner jag att även högra delen blir ljummen, inte het. Men det tog 5 min.
Det tyder på återmatning i ren 3-fas utan nolla.
Du saknar troligen en fas till spisen. Har du vanliga säkringar så är det inte alltid ”pluppen” åker ut. Eller flytta runt säkringar för att se om felet flyttar.

E erber skrev:
Det blir att få hit en elektriker eller en spiskunnig? Vad ska man satsa på? Det är ett antal mil att åka.
Nog ska du kunna reda ut det själv. Åtminstone så långt att du har matning rätt fram till plinten. Som sagt kolla säkringar både huvud och de till spisen till att börja med. Skaffa ett enkelt instrument bra att ha ett extra här ute också.

L Leif i Skåne skrev:
Det tyder på återmatning i ren 3-fas utan nolla.
Du saknar troligen en fas till spisen. Har du vanliga säkringar så är det inte alltid ”pluppen” åker ut. Eller flytta runt säkringar för att se om felet flyttar.
NUUUUU börjar det likna något. En säkring som tydligen trilskas. Jag bytte plats YTTERLIGARE en gång på dess gamla proppar. Hade redan bytt alla EN gång. Då hostade det igång.

Men det blir att ta hit Elis och byta till automatsäkring och ändå kolla dessa gamla ledningar och jorda en del ojordat.

STORT STORT tack!!!

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Svårt att se, men det ser ut som bygeln finns mellan 1-2, men hur är det mellan 3-4?
Stort tack för hjälpen!!

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.