Byggahus.se

Elektro Helios 6551 - halva funkar

378 läst  20 svar

1. E
    Medlem Nivå 5
    köpte en på utsidan helt ny spis Elektro Helios SK6551 på Blocket. Spisen finns inge en fläck på den institut sett. En äldre dam som köpte den och blev i samma veva sjuk och hann bara användas att koka kaffe på ett par gånger. Släktingar tog över och skulle ta den själva men tänkte inte på att de hade en 70 cm spis och inte 60. Så de slumpade iväg den då den stod i vägen. Jag TROR ärligt inte de försökte blåsa mig.

Men något är fel.

När jag kopplar in spisen fungerar ej två plattor och ej heller ugnen. När man slår på vreden för de högra plattorna tänds POWER-lampan. Men ingen värme i plattorna. När man vrider på de vänstra reglagen för den vänstra sidan blir plattor varma men ingen POWER lampa tänds. Ungsbelysningen funkar bara när någon platta på höger sida är på. Men då som sagt ingen värme. Spisen är som sagt närmast helt oanvänd och det är ju standardspis 1 A så det finns ju knappt någon elektronik i den.

Vrider man på den vänstra delen, dvs den som funkar, och slår på ungsbelysningen kan IBLAND power-lampan blinka till just när man vrider reglaget för att sedan slockna. Men bara ibland.

Någon som har en idé vad som är fel? Kan det vara någon fas? Jord? Har ju alla mätgrejer i stan.

Mvh
    Erber

2. E
    Medlem · Nivå 18
    Hur har du kopplat in den? Med stickkontakt/perilex-kontakt eller på plint?
    Har du koll på hur spisen ska kopplas in?

3. E
    Medlem Nivå 5
    Det är perilex.
    Testade att skruva ur ena fasen och den blir fortfarande som tidigare. Upptänkte en annan egenhet och det var om man slår på ugnen men inga grader och samtidigt slår på plattan på fungerande sida då tänds POWER. Men om jag då vrider på grader på vredet för temp så släcks både power och och belysningen i ugnen, men lampan för temp tänds.

Nu känner jag att även högra delen blir ljummen, inte het. Men det tog 5 min.

4. E
    Medlem · Nivå 18
    Kanske har tidigare ägare lyckats koppla in den i ett perilex-uttag utan nolla. Då kan det blir strul.

5. E
    Medlem Nivå 5
    Öppnade kontakten. Det går ned 3 faser och en jord. Gammalt så det är 3 vita. Perilex på spisen är dock endast 3 stift + jord. En blind. Brukar väl vara 4 stift + jord? För nollan.

Gamla spisen som satt är ju en från stenåldern utan nolla. Så kontakten BORDE vara rätt ändå.

Det är inte så enkelt att knäppa med fingrarna och få hit en elektriker. Det är lååångt att åka hit ut på bondvischan. Så man får klara viss felsökning själv.

6. E
    Medlem · Nivå 18
    Finns där ett inkopplingsschema på spisen?
    I så fall, ta en bild på det.

7. E
    Medlem Nivå 5
    Jajamen!

8. E
    Medlem · Nivå 18
    Hur stämmer schemat med den med fysiska inkopplingen i din spis?

9. E
    Medlem Nivå 5

Som jag ser det så sitter L1,L2,L3 korrekt inkl jord. Kabeln är ju en 4 ledare. Inte 5. Spisen är ju en vanlig halogen. Utan så mycket elektronik. Medvetet val så få saker ska kunna gå sönder.

10. E
    Medlem Nivå 5
    Vad jag menar är att den borde inte kräva nolla.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Det som fattas är byglar mellan 1&2 samt 3&4 (högra inkopplingen på bilden).

12. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Nej det behöver den inte och därför bra mot risken för ev felkopplingar. Däremot behöver den så klart alla tre faser så börja att kolla det. Symptomen med ungnslyset och de ljumma plattorna tyder på tex att en fas saknas.

13. E
    Medlem · Nivå 18
    Svårt att se, men det ser ut som bygeln finns mellan 1-2, men hur är det mellan 3-4?

14. E
    Medlem Nivå 5

Det blir att få hit en elektriker eller en spiskunnig? Vad ska man satsa på? Det är ett antal mil att åka.

15. E
    Medlem · Nivå 18
    Har du kollat att metallbyglarna på plinten finns och sitter där dom enl. schemat ska sitta vid 3 faser?