Vi har en varmvattenberedare från Tesy där varmvattnet luktar ruttna ägg. Antagligen en reaktion med mangan i vattnet. Vi kommer att installera ett filter men filterföretaget säger att något även måste göras åt VVB då den redan är "infekterad" för att problemet ska försvinna. Antingen sätter man in en zinkanod eller en elektrisk.

Enligt ett dokument på Bahaus hemsida så får man inte sätta i en annan metall (t ex alu eller zink). Men får man sätta dit en elektrisk? Står inget om detta men var tror den samlade expertisen om det?
Och finns det som passar rent fysikt? Rinkaby rör har ju en från Metro men kommer den att passa?

Vad menar du att man inte får sätta in en offeranod i annan metall? (Det är ju att det är en annan metall som är grundfunktionen på en anod)

Om du tror dig hålla koll på hur en anod "förbrukas" regelbundet och byta den då är en zinkanod billig, annars är en elektrisk anod nog bästa alternativet, då den går att "glömma bort" lite mer.

Fast rimligen borde ju odören försvinna om man tar bort grundproblematiken före beredaren. Kanske tar ett tag men jag skulle nog låta det vara så länge och göra det som ska göras och sen ta nästa problem när det kommer. Kan ju försvinna ganska fort.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad menar du att man inte får sätta in en offeranod i annan metall? (Det är ju att det är en annan metall som är grundfunktionen på en anod)
Sorry, lite slarvigt skrivet av mig. Det är en magnesiumanod i beredaren och den får inte bytas ut mot någon annan metall än magnesium.

S Stefan1972 skrev:
Fast rimligen borde ju odören försvinna om man tar bort grundproblematiken före beredaren. Kanske tar ett tag men jag skulle nog låta det vara så länge och göra det som ska göras och sen ta nästa problem när det kommer. Kan ju försvinna ganska fort.
Enligt experten på filterföretaget kommer det inte försvinna pga filtret när beredaren redan är drabbad. Vattenprover visar inte på något mangan men tydligen kan det komma och gå. Men äggfis-lukten består...
Det hade ju varit lätt för honom att bara hålla tyst och sälja ett filter till oss :D

B Beetleboy skrev:
Enligt experten på filterföretaget kommer det inte försvinna pga filtret när beredaren redan är drabbad. Vattenprover visar inte på något mangan men tydligen kan det komma och gå. Men äggfis-lukten består...
Det hade ju varit lätt för honom att bara hålla tyst och sälja ett filter till oss :D
jag förstår ju att en säljare säger så för det kan ju såklart bli så men det kan ju lika gärna bli bättre. Själva grundfelet sitter väl knappast i beredaren? Det är väl ändå vattnet in som är påverkat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.