72 980 läst ·
180 svar
73k läst
180 svar
Elektrikern spårlöst borta hjälp!
Mystisk åsikt. Är du på något sätt inblandad i firman i fråga? Eller någon annan firma med ett liknande modus operandi?L Lusbunken skrev:Klart du ska betala fakturan i förskott. Hantverkare idag har säkerligen mer kunder än de hinner med. Vill du få klart arbetet får du betala så du hamnar före i kön.
Din nöjdhet kommer inte ens på deras top 10 av prioriteringar.
Du verkar också helt sakna ryggrad och ett uns av pondus och då blir man överkörd och då får du leva med det. Eller så rannsakar du dig själv litegrann och inser att något du betalar för ska göras ordentligt och bli förbannad?
Om TS betalar i förskott blir resultatet bara att firman inser att de har att göra med en lättlurad kund och TS kommer att hamna ännu längre ner i kön.
Varför ska hantverkarfirmor inte följa normala affärsbeteenden? De ska fullfölja sina åtagande och följa ingångna avtal och gällande lagar precis som alla andra. Kunden ska varken behöva muta dem eller skrämma dem för att få sitt avtal fullbordat.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
skit i å be dom städa... 5-700+moms i timmen är rätt dyrt för de, gör de själv istället.Kycklingen skrev:
Stockholm, dem har en filial där.
Jag lovar har inte ändrat mig, däremot har jag fått anpassa mig för elektriker varit lat. Jag gjorde en skiss på önskemål vart uttag, strömbrytare och lampor ska vara, denna gäller och är oförändrad. Sen vet jag typ att snickaren haft väggarna öppna aldelles för länge och elektriker inte dykt upp så till sist har han stängt dem och då blivit ytterligare nya hål. Eller att elektriker inte orkat dra om vissa kablar så det står massa dosor som ska ha "el lock" på sig och flera i badrum på kakel som känns så himla trist.
Hej Andy! Jag är faktiskt nöjd med alla andra hantverkare snickare, plattis, röris, målare och var nöjd med elektriker till att han bara försvann och sluta kommunicera. Men håller med dig och andra här om att det finns två sidor av ett mynt, så är det ju. Tror jag är en "jobbig kund" många står inte ut med mig speciellt inte hantverkare. Jag lägger mycket tid på detaljer och måste lära mig släppa taget det får vara "snett" eller inte "perfekt måttat". Exempelvis elektrikern repade min nymålade lucka eller lämnar ostädat och går jag vart så ledsen och tog det direkt med honom. Borde kanske inte gjort det.
[bild]
... och av samma anledning köksmontören fejka sin död stod väl inte ut med alla detaljer, han var dock inte montör/hantverkare det var en säljare som jag köpte köket ifrån typ som marbodal/hth/etc. Men hittade en annan som beställde allt perfecto vart så nöjd hihi.
Om den nya firman anser att de kan fortsätta där de första slutat så blir det klart mindre för firma två, och då är det mindre att betala till dessa.S Sir Duke skrev:Mycket bra förslag.
Jag skulle dock inte lova någon betalning även om den första firman gjort något av värde - eftersom det kan bli dyrare för en annan firma att göra jobbet. TS ska i slutändan inte ha behövt betala mer än pristaket hen kommit överens om med första firman. Eventuell fördyring bör hamna på första firman.
Bara att reglera summan som firma ett kommer få så att det stämmer med totalen utefter vad den nya firman tar betalt.
Jag skrev inte att de ska få full betalning enligt offerten.
Men absolut kan man lägga till en rad som gör det tydligare.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jagtror att det inlägget var tänkt som satir.A andersmc skrev:Mystisk åsikt. Är du på något sätt inblandad i firman i fråga? Eller någon annan firma med ett liknande modus operandi?
Om TS betalar i förskott blir resultatet bara att firman inser att de har att göra med en lättlurad kund och TS kommer att hamna ännu längre ner i kön.
Varför ska hantverkarfirmor inte följa normala affärsbeteenden? De ska fullfölja sina åtagande och följa ingångna avtal och gällande lagar precis som alla andra. Kunden ska varken behöva muta dem eller skrämma dem för att få sitt avtal fullbordat.
Måste fråga, vad är det där för dosor? Tycker inte att det ser ut som dosor man använder normalt i Sverige? Vad ska dom dosorna vara till?Kycklingen skrev:
Stockholm, dem har en filial där.
Jag lovar har inte ändrat mig, däremot har jag fått anpassa mig för elektriker varit lat. Jag gjorde en skiss på önskemål vart uttag, strömbrytare och lampor ska vara, denna gäller och är oförändrad. Sen vet jag typ att snickaren haft väggarna öppna aldelles för länge och elektriker inte dykt upp så till sist har han stängt dem och då blivit ytterligare nya hål. Eller att elektriker inte orkat dra om vissa kablar så det står massa dosor som ska ha "el lock" på sig och flera i badrum på kakel som känns så himla trist.
Hej Andy! Jag är faktiskt nöjd med alla andra hantverkare snickare, plattis, röris, målare och var nöjd med elektriker till att han bara försvann och sluta kommunicera. Men håller med dig och andra här om att det finns två sidor av ett mynt, så är det ju. Tror jag är en "jobbig kund" många står inte ut med mig speciellt inte hantverkare. Jag lägger mycket tid på detaljer och måste lära mig släppa taget det får vara "snett" eller inte "perfekt måttat". Exempelvis elektrikern repade min nymålade lucka eller lämnar ostädat och går jag vart så ledsen och tog det direkt med honom. Borde kanske inte gjort det.
[bild]
... och av samma anledning köksmontören fejka sin död stod väl inte ut med alla detaljer, han var dock inte montör/hantverkare det var en säljare som jag köpte köket ifrån typ som marbodal/hth/etc. Men hittade en annan som beställde allt perfecto vart så nöjd hihi.
Trist med allt strul. Repar man sönder luckor och förstör så brukar man ersätta det från firmans håll. Inte ofta sånt händer, men tex en tegelsten har man fått ersätta, haha. Men om kunden vill ha på ett visst sätt, så är det bara att göra. Du ska inte acceptera att det är snett eller felmätt. Det är du som ska bo i det sen. Perfektionister brukar sällan glömma bort snea installationer med tiden heller.
Om jag hade kommit och skulle ta över ett sånt jobb, så hade jag velat göra om det från början. Eller friskriva mig från garanti. Bara en sån grej som att du nu måste ha ett doslock på kaklet i badrummet, ger inte direkt en känsla av professionalism.
Om jag hade kommit och skulle ta över ett sånt jobb, så hade jag velat göra om det från början. Eller friskriva mig från garanti. Bara en sån grej som att du nu måste ha ett doslock på kaklet i badrummet, ger inte direkt en känsla av professionalism.
Med vilket företag gjorde du upp om arbetena? Har du separata avtal med de olika företagen eller är det ett som ska beställa de andra fast du ska ska betala räkningarna separat? Jag har dålig koll på vad de olika entreprenadformerna heter och vad som gäller för dem, men det kan säkert någon annan forumdeltagare berätta om. Klart är väl att vid totalentreprenad är det i första hand totalentreprenörens huvudvärk om underentreprenörer strular.Kycklingen skrev:
Nu är dagen slut ingen faktura kom, har fått kramp i handen av att uppdatera hotmail. Målarna har kommit och vill börja spackla för badrummet. Jag är fortfarande osäker om eldragning är klar där. Vet inte vad jag ska göra nu... Ringde nog till halva företaget ingen svara.
Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår![]()
Jag förstår ärligt talat inte varför du längtar så mycket efter fakturan och har lust att betala för denna förstörelse. Om och när en faktura kommer bestrider du antingen utifrån att ni inte har något avtal alternativt att du inte fått det som avtalats. Ni har ett problem som saknar skriftligt avtal men det blir mer firmans problem än ditt.Kycklingen skrev:
Nu är dagen slut ingen faktura kom, har fått kramp i handen av att uppdatera hotmail. Målarna har kommit och vill börja spackla för badrummet. Jag är fortfarande osäker om eldragning är klar där. Vet inte vad jag ska göra nu... Ringde nog till halva företaget ingen svara.
Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår![]()
Har snickaren tröttnat att vänta så får man öppna upp väggen när man kommer, det är ju enda sättet att kunna göra ett bra jobb. Det är ju faktiskt inte nått större problem att plocka ner och sätta tillbaka några skivor, det tar inte ens så lång stund.
