E elmont skrev:
Det "normala" är att man betalar 90% av den kostnad som det upparbetade är värt, kanske en gång i månaden. Det är ett sätt för företaget att säkerställa att dom inte blir blåst på hela summan. Vem är det som sköter samordningen finns det en skriven tidplan? Det ligger på denne att i god tid avropa entreprenörer så att dom kan planera även alla andra arbeten som dom har.
Det normala är att man betalar när jobbet är gjort... du betalar inte sony i förskott så de kan bygga din tv om några månader... kanske.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Det normala är att man betalar när jobbet är gjort... du betalar inte sony i förskott så de kan bygga din tv om några månader... kanske.
Det stämmer inte alltid.
Det beror på vad som är avtalat.

J Jonasdzm skrev:
Som du kanske ser om du läser vad jag skriver så handlar det INTE om nått förskott, utan att man fortlöpande tar betalt för det man utfört. Hur betalningar ska gå till finns redovisat i tex AB04, ABT06 mm

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vi har inte avtalat något om en förskottsbetalning, jag fick en offert på ett takpris och tackade muntligt ja frågade om jag behövde skriva på då sa arbetsledare skämtsamt "nejdå jag vet ändå var du bor".

Vi hade ett planeringsmöte med alla hantverkare och dem själva sa de blir klara 20 feb. Nu är vi i april? Är extremt förvånad också över VD svar jag har inte fått någon info från någon att detta skulle vara något problem. Idag börjar vi tätskitka och spackla jag har fortfarande frågetecken kring några hål i badrum och varför det är dubbla dosor.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka hitta någon ny men då kanske får betala 2 firmor
Låter svartjobb detta. Gå till konsumentombudsmannen och be om hjälp. Då ska du se att det blir fart på gubbarna.

E elmont skrev:
Som du kanske ser om du läser vad jag skriver så handlar det INTE om nått förskott, utan att man fortlöpande tar betalt för det man utfört. Hur betalningar ska gå till finns redovisat i tex AB04, ABT06 mm
A Andy78 skrev:
Det stämmer inte alltid.
Det beror på vad som är avtalat.
De ringde i dag från Volvo o sade att nu har vi monterat bakaxlarna så nu får du skicka 100000 till.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Eller som när Volvo ska bygga ny fabrik och entreprenörerna ska leka bank i 4 år. Kolla ABT06 och AB04 mfl..

K kortis skrev:
De ringde i dag från Volvo o sade att nu har vi monterat bakaxlarna så nu får du skicka 100000 till.
Vad har ni avtalat om betalning?

A Andy78 skrev:
Vad har ni avtalat om betalning?
Du vet satt i skiten var tvungen att skriva på annars så blev det ingen bil o alla biltillverkare har kommit på samma sak

K kortis skrev:
Det är därför vi vanligt dödliga med sunt förnuft inte får göra elinstallation utan det krävs någon med behörighet :crysmile:
90 procent av snubbarna från firmorna har väl inte ens behörighet, utan pular på någon annans behörighet. Ofta bara chefen som har behörighet.

J
Tror att du haft flera trådar här tidigare där du velat göra på ett visst sätt som är svårt, och dessutom sen lyckats få tag på kassa hantverkare. Om man vill renovera på ett lite avvikande sätt tror jag många firmor säger nej tack. Och du blir kvar med lycksökarna som inte vet eller skiter i att det inte blir bra.

Lite sent nu, men jag tror du skulle hittat ett riktigt bra företag som fått göra en totalentreprenad inklusive planering av rum och funktioner. Hantverkare som bara gör ett delmoment förutsätter nog att helheten är genomtänkt. Är man inte erfaren nog att planera sitt byggjobb (inklusive arkitektdelen med planlösning mm) så måste man ta in proffs.

Sen är forumet jättebra för alla som vill göra själv, men man kommer inte runt att om man inte vet själv vad man vill ha så kommer resultatet inte bli bra

Jag ser så många hus där både det estetiska och praktiska tydligt talar att man inte haft nog kunskap när man tog de första penndragen på ritningen. Det är värt så otroligt mycket att få den hjälpen från ett proffs om man inte kan själv...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
90 procent av snubbarna från firmorna har väl inte ens behörighet, utan pular på någon annans behörighet. Ofta bara chefen som har behörighet.
Fast de allra flesta elektriker är väldigt duktiga o gör snygga arbeten, dessutom har de nog Sverige bästa fackförbund :strong:

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tror att du haft flera trådar här tidigare där du velat göra på ett visst sätt som är svårt, och dessutom sen lyckats få tag på kassa hantverkare. Om man vill renovera på ett lite avvikande sätt tror jag många firmor säger nej tack. Och du blir kvar med lycksökarna som inte vet eller skiter i att det inte blir bra.

Lite sent nu, men jag tror du skulle hittat ett riktigt bra företag som fått göra en totalentreprenad inklusive planering av rum och funktioner. Hantverkare som bara gör ett delmoment förutsätter nog att helheten är genomtänkt. Är man inte erfaren nog att planera sitt byggjobb (inklusive arkitektdelen med planlösning mm) så måste man ta in proffs.

Sen är forumet jättebra för alla som vill göra själv, men man kommer inte runt att om man inte vet själv vad man vill ha så kommer resultatet inte bli bra

Jag ser så många hus där både det estetiska och praktiska tydligt talar att man inte haft nog kunskap när man tog de första penndragen på ritningen. Det är värt så otroligt mycket att få den hjälpen från ett proffs om man inte kan själv...
Renovera på avvikande sätt? Vad är det?
Estetik är väl att det som är fint för mig är fult för dig

J
K kortis skrev:
Renovera på avvikande sätt? Vad är det?
Estetik är väl att det som är fint för mig är fult för dig
Njae, det jag avsåg var i det specifika fallet att ändra planlösning, det är inte så enkelt man kan tro. Det kan lätt bli konstigt om man har tekniska detaljer som begränsar, även utan det kan egenpåhittade planlösningar lätt bli så att det bara går att möblera på ett sätt för att dörrar och fönster hamnar konstigt.

Det estetiska kan vara att olika snickare sätter in fönster och dörrar utan tanke på att helheten passar. Jag mår illa när jag passerar vissa hus där jag tror man byggt om i omgångar utan att ta hänsyn till harmoni. Men den biten är egentligen lite OT.

J JohanLun skrev:
Njae, det jag avsåg var i det specifika fallet att ändra planlösning, det är inte så enkelt man kan tro. Det kan lätt bli konstigt om man har tekniska detaljer som begränsar, även utan det kan egenpåhittade planlösningar lätt bli så att det bara går att möblera på ett sätt för att dörrar och fönster hamnar konstigt.

Det estetiska kan vara att olika snickare sätter in fönster och dörrar utan tanke på att helheten passar. Jag mår illa när jag passerar vissa hus där jag tror man byggt om i omgångar utan att ta hänsyn till harmoni. Men den biten är egentligen lite OT.
Jo du har absolut rätt

J Jonasdzm skrev:
Lite olika, har inte betalat timpenning till hantverkare innan jobbet är slutfört (en gång var projektet två delar, med olika folk.. då betalade jag första gänget när de var färdiga.. och nästa gäng.. när de var färdiga).

Materialet har vi betalt löpande från flera olika snickare.. då får vi räkningar från företagen de handlat på.. där det står minsta penna eller bomullstuss de köpt (vissa räkningar har vi delat med andra, tex om vi bara behövt 1 l vit färg.. och ett annat jobb behövde 4 .. då kopierade de kvittot.. strök över och skrev hur mycket vår del var!).

I löv mina snickare, svenskar o polacker, som utan att jag krävt något.. är så himla noga med kvitton och tidrapportering .. har tom sagt åt dem att lägga på en timme ibland - för det jämnar ut sig iaf i slutänden.

Så länge de sköter sig, har jag inga problem att bet efterhand när de faktiskt slutfört ett moment (även om hela jobbet inte är klart)

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.